حیات در زهره

یافته‌های جدید محققان احتمال وجود حیات در زهره را رد می‌کند

محققان طی سال گذشته با کشف فسفین در جو زهره به وجود حیات در این سیاره امیدوار شدند، اما بررسی‌های جدید احتمال وجود حیات در زهره را رد می‌کند.

محققان در سال گذشته در سیاره زهره مولکول‌هایی را کشف کردند و بر این باور بودند که این مولکول‌ها توسط ارگانیسم‌های زنده در جو زهره ساخته شده‌اند، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد وجود حیات در زهره غیر ممکن است. محققان در مطالعات جدید خود اطلاعات کاوشگرهایی که از میان جو زهره می‌گذرند را مورد بررسی قرار دادند؛ محققان با بررسی این داده‌ها به اطلاعات مهمی در خصوص دما، رطوبت و فشار ابرهای اسید سولفوریک غلیظ سیاره زهره دست پیدا کردند. دانشمندان به کمک این داده‌ها توانستند فعالیت آب و فشار بخار آب در مولکول‌های ابرها را بررسی کنند. گفتی است فشار آب یکی از عوامل محدودکننده وجود حیات محسوب می‌شود.

محال بودن وجود حیات در زهره

جان هالروزث (John Hallsworth)، میکروب شناس دانشگاه کوئین در بلفاست و نویسنده اصلی این مقاله عنوان کرد هنگامی که غلظت مولکول‌های آب در ابرها را مورد بررسی قرار دادیم، متوجه شدیم میزان آن حتی برای زنده ماندن مقاوم‌ترین موجودات در زمین نیز بسیار اندک است. نتایج این مطالعات محققان را از وجود حیات در زهره ناامید کرده است. محققان طی سال اخیر با کشف فسفین در سیاره زهره بر این باور بودند که در جو این سیاره ترکیب‌هایی توسط موجودات زنده تولید می‌شود. فسفین ترکیبی از اتم‌های فسفر و هیدروژن محسوب می‌شود که با وجود حیات در سیاره زمین در ارتباط است.

هالروزث در ادامه گفته‌های خود بیان کرد میکروارگانسیم‌ها در دمای مناسب قادرند درون قطرات آب زنده مانده و به تکثیر خود بپردازند، اما بررسی‌های جدید احتمال وجود حیات در جو زهره را غیر ممکن می‌کند. محققان با بررسی روی میکروارگانیسم‌های موجود در زمین در شرایط دشوار دریافتند که حیات قادر است در دمای کمتر از 40 درجه سانتی‌گراد نیز ادامه پیدا کند. کمترین میزان فعالیت آب برای تشکیل حیات که در مقیاس صفر تا یک اندازه‌گیری می‌شود حدود 0.585 است، اما فعالیت آب مولکول‌های ابرهای سیاره زهره فقط 0.004 اندازه‌گیری شده است.

کریس مک کی (Chris McKay)، یکی از کیهان‌شناسان ناسا و یکی از نویسنده‌های این مقاله عنوان کرد نتایجی که محققان به دست آوردند قطعی بوده و حتی ماموریت جدید سفر به زهره که به تایید رسیده نیز نمی‌تواند در احتمال وجود حیات در زهره تغییری ایجاد کند. وی افزود محققان این ارقام را بسیار دقیق اندازه‌گیری کردند و بر اساس فرضیه و مدل‌سازی اعلام نشده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*