دانشمندان ناسا احتمال وجود حیات در سیاره زهره را مطرح کرده‌اند!

ماموریت +DAVINCI و VERITAS؛ تلاش جدید ناسا برای کشف حیات گمشده در زهره

ناسا با دو ماموریت +DAVINCI و VERITAS به سراغ اکتشاف و کشف حیات گمشده در سیاره جهنمی زهره می‌رود.

سازمان ناسا اعلام کرده است که دو کاوشگر برای انجام ماموریت ماموریت “+DAVINCI و VERITAS” «وریتاس» و «داونیچی+» برای کشف «حیات گمشده» سیاره زهره – ونوس (Venus) پرتاب خواهد کرد. اعلام شده است که هزینه پرتاب هر یک از کاوشگرها نهایت 500 میلیون دلار خواهد بود و انجام این دو عملیات بین سال‌های 2028 و 2030 انجام خواهد شد.

به دلیل گرمای بیش‌ از اندازه سیاره زهره، پیشتر باور دانشمندان براین بود که حیاتی در این سیاره وجود نداشت، اما دانشمندان در سال‌های گذشته، به وجود ماده شیمیایی شگفت ‌انگیز و تا حدودی بحث برانگیز «فسفین»(phosphine) در سطح این جو این سیاره پی بردند. اغلب ارگان زنده زمین این ماده شیمیایی را تولید می‌کنند.

این اخبار، موجب شد که دوباره بسیاری از سیاره زهره به عنوان سیاره «دوقلو» زمین یاد کنند. کشف حیات گمشده، ناسا را علاقه‌مند به اکتشاف سیاره جهنمی زهره کرد.

ماموریت +DAVINCI و VERITAS

کاوشگر DAVINCI

از زمانی که تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) از وجود کهکشان‌های دیگری پرده برداشت، اخترشناسان علاقه وصف نشدنی‌ای به جست‌وجو و پیدا کردن سیاره‌های قابل سکونت در سایر سامانه‌های ستاره‌ای، از خود نشان داده‌اند.

معیارهای خاصی برای قابل سکونت نامیدن یک سیاره وجود دارد که شامل: درجه حرارت مناسب و فشار اتمسفر شبیه به زمین و وجود آب است.

آسمان این سیاره، سرشار از ابرهای ضخیم اسید سولفوریک (sulfuric acid) فوق العاده خطرناک برای انسان است، پس اگر سیاره زهره خارج از منظومه شمسی قرار داشت، توجه‌ی زیادی را به خود جلب نمی‌کرد. 90 درصد از سطح این سیاره را جریان‌های گذاره داغی پوشانده است که در واقع، میراث باقی مانده از آتشفشان‌های منقرض شده متروکه، است.

با این وجود، ناسا در نظر دارد تا سال 2028، بتواند به فناوری‌های پیچیده‌ای دست پیدا کند که وجود حیات در گذشته این سیاره را ثابت کند. اگر دانشمندان به مدارکی دست پیدا کنند که در سیاره، اقیانوسی وجود داشته است، تمامی مدل‌های موجود در مورد این سیاره به کل تغییر پیدا خواهد کرد.

برخلاف زمین، شرایط در فاصله‌ی 50 کیلومتری (30 مایلی) از سطح سیاره زهره، بسیار بهتر است. به گفته دانشمندان، هر چه از سطح این سیاره بالاتر رویم، شرایط تنفس و دما به آنچه که در زمین وجود دارد، نزدیک‌تر می‌شود. اگر زندگی به شکل میکروب در این سیاره وجود داشته باشد، می‌توان آن را در این فاصله پیدا کرد.

ماموریت +DAVINCI

ماموریت +DAVINCI مخفف (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry, and Imaging) است و چندین اهداف علمی را شامل می‌شود:

منشا و تکامل جوی

هدف از این موضوع، بررسی جو سیاره زهره، توجه بر نحوه شکل گیری و تکامل و درک از چرا و چگونگی تفاوت جو آن با جو زمین است.

ترکیب‌های جوی و برهم‌کنش سطحی

این موضوع، بر تاریخچه‌ی حضور آب و فرایندهای شیمیایی در حال اتفاق در لایه‌هایی پاینی جو سیاره زهره توجه می‌کند. همچنین، این موضوع سعی دارد بود یا نبود اقیانوس در این سیاره را اثبات کند. از آن‌جایی اقیانوس‌ها سرآغاز شکل گیری حیات در زمین بودند، این موضوع نقطه آغازی برای جست‌وجو حیات است.

خصوصیات سطح زهره

مناطق پیچیده جغرافیایی tessera سیاره زهره

هدف از انجام این قسمت از ماموریت، انجام بررسی‌هایی بر روی مناطق پیچیده جغرافیایی tessera سیاره زهره است؛ این زمین‌ها، شکل تغییریافته ویژه‌ایی دارند. همچنین، ریشه و تاریخ تکتونیکی (زمین ساخت صفحه‌ایی) و تاریخچه آتشفشانی و و آب‌وهوایی آن‌ها نیز بررسی خواهد شد. نتایج ماموریت +DAVINCI و VERITAS، می‌تواند چگونگی نحوه سرآغاز مشابه زمین و سیاره زهره و تکامل آن‌ها را مشخص کند.

کاوشگر +DAVINCI، به محض ورود بر روی سیاره زهره، یک محفظه کروی شکل مجهز به ابزارهای حساس را در جو این سیاره رها خواهد کرد؛ در طول ماموریت این کاوشگر، از هوا نمونه برداری می‌کند، به طور مداوم جو را اندازه گیری و آن را به فضاپیمای مدار باز می‌گرداند. همچنین، این کاوشگر مجهز به یک طیف سنج جرمی می‌شود که قادر به اندازه گیری جرم مولکول‌های مختلف در یک نمونه خواهد بود.

سنسورهای حین پرواز هم به کمک اندازه گیری پویایی جو می‌آیند؛ یک دوربین کاوشگر هم از این سیاره تصاویری با کنتراست بالا می‌گیرد. تا به امروز، تنها چهار فضاپیما موفق به عکس برداری از سطح این سیاره شدند و تاریخ آخرین عکس گرفته شده به سال 1982 میلادی برمی‌گردد.

ماموریت وریتاس

ماموریت VERITAS مخفف ( Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy) وظیفه نقشه برداری از ویژگی‌های سطح را دارد تا بتواند تاریخ زمین‌شناسی سیاره زهره را تعیین کند و دلایل تکامل متفاوت آن در مقایسه با زمین را برای دانشمندان شفاف سازد.

تاریخ سیاره شناسی نقش مهمی در فراهم کردن اطلاعات مهم در مورد تغییرات باستانی آب و هوا، فوران‌های آتشفشانی و زمین لرزه‌ها ایفا می‌کند. از این نتایج این تحقیق‌ها، می‌توان برای پیش بینی اندازه و دفعات احتمالی رویدادهای آینده استفاده کرد.

هدف دیگر از انجام این عملیات، فهمیدن ژئودینامیک داخلی که موجب شکل گیری این سیاره شد، است. این موضوع، شاید دانشمندان را موفق به عکس برداری از حرکت صفحات قاره‌ایی این سیاره و مقایسه آن با صفحات زمین کند.

به موزات ماموریت +DAVINCI، موارد دیگری همچون عکس‌برداری توپوگرافی با وضوح بالا از سطح سیاره زهره، نقشه برداری از ویژگی‌های سطح از جمله کوه‌ها و دره‌ها در ماموریت VERITAS انجام خواهد شد.

در همان زمان، ابزار Venus Emissivity Mapper  که روی فضاپیمای VERITAS در مدار قرار دارد و قادر به شناسایی بخار آب نزدیک سطح است، انتشار گازهای سطح را رصد می‌کند. سنسورهای VEM بسیار قدرتمند است و می‌تواند ابرهای غلیظ اسید سولفوریک را مشاهده کند.

شرایط پیچیده

قله آتشفشانی محتمل فعال سیاره زهره

جالب‌ترین نکته در مورد هر دو ماموریت +DAVINCI و VERITAS، چرخش هر دو کاوشگر به دور مدار سیاره زهره است. چهار لندر در سال 1980 میلادی، خود را به سطح این سیاره رساندند، اما به دلیل فشار زیاد تنها دو روز موفق به انجام عملیات شدند. فشار در آن جا در حدود 93 بار است که دقیقا مشابه با فاصله 900 متری زیر سطح دریا در زمین است!

به گفته دانشمندان، گذاره‌های داغ، باعث پیچیدگی این ماموریت شده است. بسیاری از گدازه‌های سیاره زهره تا چند صد کیلومتر جریان دارند. تحرک گذاره‌ها ممکن است با میانگین دمای سطح این سیاره (470°) افزایش پیدا کند.

آتشفشان‌های مرسوم به سپر-شیلد (Sheild) در سیاره زهره دارای پهنای چشمگیر 700 کیلومتری (435 مایلی) هستند، اما به طور متوسط فقط 5/5 کیلومتر ارتفاع دارند. بزرگ‌ترین آتشفشان سپر زمین، مونا لوآ (Mauna Loa) واقع در هاوائی است که تنها 120 کیلومتر عرض دارد.

در منظومه شمسی، تنها سه سیاره دارای آتشفشان فعال هستند: زمین، مریخ و مشتری. نتایج تحقیقات اخیر از احتمال همچنان فعال بودن قله آتشفشانی سیاره زهره، خبر می‌دهند.

نتایج ماموریت +DAVINCI و VERITAS، اطلاعات مهمی در مورد چگونگی شکل گیری زهره و هر سیاره سنگی و قابل زندگی، در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. دانشمندان ناسا براین باورند که انجام چنین ماموریت‌هایی برای انسان ارزش قابل توجهی دارد؛ چراکه قدم مهمی برای یافتن حیات در خارج از منظومه شمسی به شمار می‌آید. نظر شما درباره ماموریت +DAVINCI و VERITAS در سیاره زهره چیست؟ نظرات خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*