تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ

تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ با هسته‌های پردازشی کورتکس X2 عرضه خواهد شد؟

تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ – Exynos 2200 در سری گلکسی اس 22 استفاده خواهد شد. سامسونگ در حال بررسی این تراشه با کانفیگ‌های مختلف از جمله کورتکس ایکس 2 است.

سامسونگ در حال بررسی کانفیگ‌های مختلف برای تراشه اگزینوس 2200 است؛ تراشه‌ای که محصول همکاری شرکت کره‌ای با AMD است. در واقع GPU مورد استفاده در چیپست پرچمدار بعدی سامسونگ و همچنین نسل بعدی پردازنده میان رده 1xxx این شرکت با همکاری شرکت آمریکایی AMD ساخته خواهد شد. پردازنده گرافیکی مورد اشاره بر پایه فناوری RDNA2 ای ام دی است و احتمالا ماه آینده معرفی شود. همچنین گفته می‌شود که دیگر شرکت‌ها نسبت به استفاده از این فناوری ابراز تمایل کرده‌اند.

نسل جدید تراشه پرچمدار سامسونگ احتمالا اگزینوس 2200 نام خواهد داشت و قرار است در سری گلکسی اس 22 این شرکت استفاده شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، سامسونگ در حال بررسی نمونه‌های مختلف از پردازنده‌های جدید خود است: دو نمونه با هسته‌های کورتکس X1، یک نمونه با هسته X2 و نمونه دیگری با هسته A78.

تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ / سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

ماه گذشته آرم از هسته پردازشی X2 به عنوان جایگزین ایکس ۱ رونمایی کرد. این هسته پردازشی بر پایه معماری جدید Armv9 است و عملکرد آن نیز نسبت به X1 حدود ۱۶ درصد بهتر است. آرم در کنار ایکس 2 از کورتکس A710 و A510 نیز رونمایی کرد که به ترتیب ۱۰ و ۳۵ درصد سریع‌تر از Cortex-A78 و Cortex-A55 هستند.

جهت یادآوری باید گفت که تراشه اگزینوس 2100 مورد استفاده در گلکسی اس 21 از یک هسته آرم کورتکس X1، سه هسته کورتکس A-78 و ۴ هسته کورتکس A-55 استفاده می‌گرد. البته گزارش امروز هیچ اشاره‌ای به A710 و A510 نکرده است، ولی این احتمال وجود دارد که تراشه جدید سامسونگ کاملا بر پایه معماری V9 باشند و کانفیگ سه خوشه‌ای خود را حفظ کنند.

ظاهرا یکی از دو نمونه مجهز به X1، دارای نسخه بهبود یافته این هسته پردازشی است و از پردازنده گرافیکی با سرعت کلاک بالاتری نسبت به سایر نمونه‌ها بهره می‌برد.

تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ / هسته پردازشی کورتکس X2

البته هنوز هیچ چیز قطعی نشده است و شاید سامسونگ بخواهد از این کانفیگ برای نسل جدید تراشه میان رده خود (جایگزین اگزینوس 1080) استفاده کند. همچنین؛ در ادامه این گزارش آمده است که اگرچه نمونه بهبود یافته ایکس 1 دارای فرکانس بالاتری است، اما در عملکرد پایدار هیچگونه برتری بر تراشه مجهز به X2 ندارد.

علاوه بر اینها، گفته می‌شود که نمونه‌های مجهز به هسته ایکس 2 و ایکس 1 با پردازنده‌های گرافیکی mRDNA ای ام دی با ۴ واحد پردازشی همراه خواهد شد. در حالی که؛ پردازنده گرافیکی نمونه مجهز به نسخه بهبود یافته ایکس 1 تنها ۲ واحد پردازشی خواهد داشت. علاوه بر اینها؛ سامسونگ در حال کار بر روی نسخه‌ای بر پایه A78 است که دارای یک واحد پردازشی GPU است.

پردازنده‌های گرافیکی AMD می‌توانند به کلی شرایط را به سود سامسونگ تغییر دهند، زیرا بنچمارک‌های منتشر شده از عملکردی مشابه با اپل A14 حکایت دارند که بسیار بهتر از پردازنده گرافیکی Mali G78 مورد استفاده در اگزینوس 2100 است.

تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ

البته این بنچمارک‌ها روی چیپستی با معماری کورتکس A77 انجام شده بودند و عملکرد نهایی می‌تواند در حد تراشه اپل M1 باشد. هرچند که سامسونگ برای رعایت ایمنی، در هنگام افزایش دما عملکرد پردازنده را محدود می‌کند و بدون شک این اقدام در تجربه کاربری تاثیرگذار خواهد بود.

در هر حال تردیدی وجود ندارد که تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ در زمینه انجام امور گرافیکی عملکردی بسیار بهتر از Exynos 2100 خواهد داشت و حتی ممکن است نسل جدید تراشه کوالکام اسنپدراگون را نیز پشت سر بگذارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده هر دو چیپست از لیتوگرافی ۵ نانومتری بهره خواهند برد و بر پایه معماری جدید v9 آرم خواهند بود. چیپست جدید کوالکام در نسخه‌های بازار آمریکا و چین گوشی گلکسی اس 22 حضور خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*