انقراض دایناسورها

انقراض دایناسورها قبل از برخورد شهاب سنگ شروع شده بود

در حالی که همه برخورد شهاب سنگ را دلیل انقراض دایناسورها می‌دانند، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد انقراض این موجودات پیش از برخورد شهاب سنگ آغاز شده بود.

بررسی‌های محققان طی سال‌های گذشته حاکی از آن است که برخورد یک شهاب سنگ عظیم باعث انقراض دایناسورها و بسیاری از جانوران دیگر شد. از این رو اگر این شهاب سنگ به زمین برخورد نمی‌کرد، دایناسورها می‌توانستند به مشکل جدی انسان‌ها تبدیل شوند، اما گروهی از محققان با بررسی‌های جدید خود دریافتند بر خلاف باورهای قبلی، انقراض دایناسورها قبل از برخورد شهاب سنگ آغاز شده بود.

آغاز انقراض دایناسورها قبل از برخورد شهاب سنگ

محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند انقراض 6 گروه بزرگ دایناسورها طی 10 میلیون سال قبل از برخورد شهاب سنگ به آرامی آغاز شده بود و در واقع پس از برخورد شهاب سنگ به دلیل ایجاد سونامی‌های بزرگ، آتش‌سوزی و ابرهای غلیظ گوگرد باعث شد تا فرایند انقراض آنها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. فابین کاندامین (Fabien Condamine)، دانشمند محقق در دانشگاه مون‌پلیه (Montpellier) در فرانسه به عنوان یکی از نویسندگان این مقاله عنوان کرد برخورد شهاب سنگ با زمین تیر خلاصی بر دوران حیات دایناسورها بود و باعث تسریع انقراض آنها شد.

فابین کاندامین در ادامه بیان کرد یک دوره سرد شدن جهانی می‌توانست باعث تسریع فرایند انقراض دایناسورها شود و بازیابی آنها پس از این فاجعه را غیرممکن سازد. وی افزود بسیاری از دیرینه‌شناسان بر این باورند که اگر این شهاب سنگ به زمین برخورد نمی‌کرد، دایناسورها منقرض نمی‌شدند، اما بررسی‌های تیم ما حاکی از آن است که شرایط زندگی این جانوران پیش از برخورد شهاب سنگ نیز در وضعیت مناسبی قرار نداشت.

این محققان در مطالعات خود حدود 1600 فسیل از 247 گونه دایناسور شامل تی‌رکس‌ها، تریسراتوپس‌ها و اردک منقاران را مورد بررسی قرار دادند که این جانوران در اواخر دوره کرتاسه یعنی حدود 66 تا 100 میلیون سال قبل زندگی می‌کردند. این محققان آنها را به 6 خانواده بزرگ تقسیم کرده و تنوع گونه‌ها را در این گروه‌ها در گذر زمان مورد مطالعه قرار دادند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده تمام این 6 خانواده حدود 76 سال قبل در حال کاهش بود. البته این اولین مطالعه‌ای نیست که بر انقراض دایناسورها پیش از برخورد شهاب سنگ تاکید دارد. در واقع محققان در سال 2016 نیز دریافتند پس از نابودی یک گونه از دایناسورها دیگر هیچ گونه جدیدی نتوانست جایگزین آنها شود.

در مقاله این محققان آمده است در اواخر دوره کرتاسه یعنی حدود 80 میلیون سال قبل زمین بسیار سرد شد و دمای کره زمین به 7 درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا کرد. طبق اعلام کاندامین، با توجه به این که دایناسورها برای تنظیم دمای بدن خود به دمای محیط وابسته بودند، چنین تغییراتی باعث شد تا سرعت انقراض آنها افزایش پیدا کند. همچنین این محققان در مقاله خود به تغییر تعداد گونه‌های گیاه‌خوار نیز اشاره کردند. در واقع دایناسورهای اردک منقاری حدود 66 تا 76 میلیون سال قبل روی زمین تسلط داشتند و به دلیل رقابت شدید با سایر گیاه‌خوران باعث کاهش تعداد آنها شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*