دستگاه های سیم کارت خور

92 درصد از دستگاه های سیم کارت خور از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده‌اند

به گفته مسئولان 92 درصد از دستگاه های سیم کارت خور وارد شده به کشور در امسال، از مبادی غیر قانونی به کشور ورود پیدا کرده‌اند.

قرار بود که پس از اجرای طرح رجیستری تلفن های همراه سریعا رجیستری تبلت‌ها آغاز شود، اما این طرح تا به امروز اجرایی نشده است. انجمن واردکنندگان موبایل،‌ لوازم خانگی و تبلت به تازگی اعلام کرده که حدود 900 هزار دستگاه سیم کارت خور با ارزش 120 میلیون دلار از آغاز امسال در شبکه ارتباطی کشور فعال‌سازی شده که حدود 92 درصد آن‌ها از مبادی غیر قانونی به کشور وارد شده‌اند.

آغاز طرح رجیستری موبایل از سال 1396

دستگاه های سیمکارت خور

طرح رجیستری در واقع نام طرح سامانه شناسایی تلفن همراه و تجهیزان سیم کارت خور است. به اجرا درآمدن این طرح باعث می‌شود تلفن‌های همراهی که از راه‌های قانونی به کشور ورود پیدا کرده‌اند در شبکه ارتباطی کشور فعال شوند. شروع به کار طرح رجیستری با آیفون و از سال 1396 کلید خورد و پس از آن این طرح برای انواع مختلف برندهای موبایل موجود در کشور اجرایی شد و به واسطه آن از ورود تلفن‌های همراه قاچاق به کشور جلوگیری شد و بیشتر تلفن‌های همراه و دستگاه‌ های سیم کارت خور از طریق مبادی قانونی به کشور وارد شدند.

در ابتدا قرار بود که طرح رجیستری نخست برای موبایل‌ها و پس از آن برای تبلت‌ها اجرایی شود؛ اما  پس از رجیستری موبایل‌ها این طرح شامل تبلت‌ها نشد و وزارت ارتباطات در خصوص تأخیر در طرح رجیستری تبلت‌ها بیان کرد که از لحاظ فنی هیچ مشکلی برای انجام این کار وجود ندارد و تنها مسئله‌ای که باعث این تأخیر می‌شود وجود یک‌سری ملاحظات در بازار است.

مدتی قبل انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم خانگی در ارتباط با عدم اجرایی شدن طرح رجیستری برای تبلت‌ها بیان کرده بود که 80 درصد از تبلت‌های وارداتی از طرق غیر قانونی به کشور وارد می‌شوند و لزومی هم به اجرای طرح رجیستری ندارند. در حقیقت عدم اجرای طرح رجیستری برای تبلت‌ها باعث شده است که بازار قاچاق روند صعودی پیدا کند و رقابت با آن‌ها نیز برای بازرگانان از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

آغاز طرح رجیستری تبلت‌ها از 26 تیرماه

دستگاه های سیمکارت خور

علاوه بر این چیزی حدود 900 هزار دستگاه سیم کارت خور با ارزش 120 میلیون دلار از آغاز امسال تا تاریخ 9 تیر در شبکه ارتباطی کشور فعال‌سازی شده‌اند که حدود 92 درصد آن‌ها از مبادی غیر قانونی به ایران وارد شده‌اند. این در صورتی است که پس از کلید خوردن فاز جدید طرح رجیستری از دو روز پیش با ساعت های هوشمند و رجیستری بارکد اسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار سیم کارت‌خور از تاریخ 19 تیر، قرار شده تا از تاریخ 26 تیرماه تبلت برند لنوو و از تاریخ 2 مرداد برند‌های دیگر تبلت سریعا پس از ورود مسافران به ایران رجیستر شوند.

حصول اطمینان از سرویس گرفتن دستگاه های سیمکارت خور

بر اساس تازه‌ترین اخبار، صاحبان دستگاه های سیم کارت خور باید تا پیش از فرا رسیدن تاریخ‌های مشخص شده، اقدام به گذاشتن سیم کارت خود در داخل دستگاه و روشن کردن آن بکنند و سپس اقدام به ارسال پیام و گرفتن تماس بکنند تا بدین واسطه از سرویس گرفتن دستگاه خود تا پیش از تاریخ تعیین شده اطمینان حاصل کنند. همچنین لازم است که کاربران برای سرویس گرفتن دستگاه خود در آخرین روزهای اجرای طرح رجیستری اقدام نکنند، چرا که احتمال دارد حجم بار شبکه در آن زمان روند صعودی پیدا کند و نتوانند موفق به اجرای طرح رجیستری شوند.

هم‌اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا واقعا بنا بر گفته مسئولان طرح رجیستری تبلت‌ها در موعد تعیین شده انجام خواهد شد و از ورود تبلت به کشور از مبادی غیر قانونی جلوگیری خواهد شد یا مانند دفعه‌های قبل این بار نیز اجرای طرح رجیستری تبلت‌ها به تأخیر خواهد افتاد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*