ریست کردن رجیستری ویندوز

آموزش ریست کردن ریجستری ویندوز به تنظیمات اولیه برای رفع پیغام‌های خطا

اگر به تازگی در کامپیوتر خود با پیغام‌های خطای عجیب و غریبی مواجه می‌شوید، با ریست کردن رجیستری ویندوز می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید.

رجیستری ویندوز میزبان انبوهی از اطلاعات در مورد رفتارها و عادت‌های سیستم عامل است. اکثر تغییراتی که روی سیستم خود انجام می‌دهید، روی رجیستری نیز تأثیرگذار است؛ بنابراین آن‌ها دائم در حال تغییر، اضافه یا حذف کردن مقادیر هستند.

اگر با تنظیم دستی مقادیر رجیستری یا پیغام‌های خطای مختلف رجیستری کامپیوتر شما به مشکل خورده باشد، با ریست کردن و بازگرداندن آن به تنظیمات اولیه می‌توانید مشکل را حل کنید. در این مقاله به بررسی روش‌های مختلف ریست کردن رجیستری ویندوز خواهیم پرداخت که می‌توانید هر زمانی به مشکل خوردید از آن‌ها استفاده کنید.

تنها راه ریست کردن رجیستری ویندوز به صورت کامل

متاسفانه ریست کردن رجیستری سیستم آسان نیست؛ زیرا حاوی مهم‌ترین اطلاعات سیستم عامل شما است و به جز غیرفعال موقت سیستم، راهی برای ریست کردن تنظیمات آن نیست. در نتیجه تنها راه پاک کردن کامل رجیستری، ریست کردن ویندوز کامپیوتر شما است. فرآیند ریست کردن ویندوز، فایل‌های مربوط به سیستم عامل را مجددا نصب می‌کند و طبیعتاً همین باعث ریست شدن رجیستری نیز خواهد شد.

برای ریست کردن ویندوز از طریق منوی استارت وارد صفحه تنظیمات کامپیوتر خود شده یا با فشردن کلیدهای ترکیبی Win + I وارد Settings شوید. سپس به بخش Update & Security و Recovery شوید. اکنون از زیر بخش Reset this PC روی گزینه Get Started کلیک کنید.

ریست کردن رجیستری ویندوز

این تنها راهی است که به شما اجازه می‌دهد فایل‌های شخصی‌تان را نگه دارید و تنظیمات کلی سیستم عامل را به تنظیمات پیش‌فرض خود بازگردانید و مجدداً آن را نصب کنید. سپس می‌توانید انتخاب کنید که ویندوز از طریق داده‌های موجود در سیستم شما نصب شود یا نسخه جدید آن از اینترنت دانلود شود. فرقی نمی‌کند کدام روش را انتخاب می‌کنید، در هر صورت این تنها راهی است که ویندوز شما دوباره نصب می‌شود و تنظیمات رجیستری هم ریست خواهد شد.

البته اگر یک فایل بکاپ از زمان سلامت رجیستری کامپیوتر خود داشته باشید هم می‌توانید بدون نیاز به ریست کردن ویندوز، مشکل را برطرف کنید.

بازگرداندن تغییرات رجیستری با System Restore

System Restore قابلیت بازیابی فایل خود ویندوز است. هر زمانی که شما تغییری را در سیستم ایجاد کنید مثل نصب یک نرم افزار، یک نقطه بازیابی توسط این برنامه ایجاد می‌شود. سپس شما می‌توانید هر زمانی که به مشکل خوردید، کامپیوتر خود را به آن نقطه بازیابی، برگردانید.

ریست کردن ریجستری ویندوز

استفاده از یک نقطه بازیابی، هر تغییری که در نرم افزارها، آپدیت سیستمی و غیره انجام شده باشد را به قبل بازمی‌گرداند. این شامل تغییرات اعمال شده در رجیستری ویندوز نیز می‌شود. البته اگر به دنبال ریست کردن رجیستری ویندوز به صورت کامل هستید، این روش مناسبی نخواهد بود.

با این روش تنها تنظیمات و تغییراتی در رجیستری را به عقب خواهید برد که تا بعد از نقطه بازیابی مورد نظر اعمال شده باشند.

ریست کردن برخی تنظیمات رجیستری با یک فایل بکاپ

ابزار Registry Editor ویندوز به شما اجازه می‌دهد یک فایل از تنظیمات رجیستری ویندوز خود را استخراج کنید و به عنوان یک فایل بکاپ از آن استفاده کنید یا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. با این کار شما می‌توانید هر زمانی که به مشکل خوردید، فایل رجیستری استخراج شده را مجددا بارگذاری کنید.

برای اجرای Registry Editor و بارگذاری فایل بکاپ، ابتدا روی منوی استارت کلیک کنید، عبارت regedit را وارد کرده و این ابزار را به صورت Administrator اجرا کنید.

ریست کردن رجیستری ویندوز

اکنون می‌توانید روی مقدار مورد نظر در سمت چپ صفحه کلیک راست کرده و گزینه Export را انتخاب کنید. یک نام برای فایل بکاپ مورد نظر  انتخاب کنید و سپس آن را ذخیره کنید. این فایل با فرمت reg. ذخیره می‌شود.

هر زمانی که به بازگرداندن این فایل نیاز داشتید، مجدداً Registry Editor را باز کنید و از منوی بالا به مسیر File > Import بروید. شما همچنین می‌توانید روی فایل reg. ذخیره شده در مرحله قبل نیز دو بار کلیک کنید تا تنظیمات به ریجستری ویندوز شما افزوده شود.

البته از آنجا که معمولاً تعداد تغییرات در رجیستری زیاد است، عقلانی نیست که به صورت تکی از مقادیر بکاپ بگیرید. این روش تنها برای زمانی مناسب است که تغییرات خیلی کمی را در ویندوز خود ایجاد کرده باشید، اما این روش نمی‌تواند پاسخگوی تغییرات زیادی در سیستم مثل نصب نرم افزارهای متعدد باشد.

حل مشکلات رجیستری

قطعاً شما با ریست کردن رجیستری ویندوز به دنبال رفع ایرادهای سیستم خود هستید. و از آنجا که گزینه استفاده از System Restore بهترین روش برای مشکلات اساسی است، خود ویندوز ابزاری را ارائه می‌کند که به شناسایی و ترمیم فایل‌های سیستمی معیوب کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید پیش از ریست کردن کل سیستم، این روش را امتحان کنید.

ویندوز دارای ابزاری به نام ScanReg است که مشکلات رجیستری را بررسی می‌کند، اما در نسخه‌های جدیدتر ویندوز موجود نیست. به جای آن شما می‌توانید از اسکن SFC استفاده کنید که فایل‌های سیستمی نامعتبر را پیدا می‌کند و تلاش می‌کند آن‌ها را ترمیم کند. برای اجرای این اسکن، روی منوی استارت کلیک کنید و عبارت cmd را وارد کنید. سپس روی ابزار Command Prompt کلیک راست کنید و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. بعد از باز شدن cmd می‌توانید دستور زیر را وارد کنید و کلید اینتر را بفشارید:

sfc /scannow

این دستور اسکن کاملی را در سیستم شما انجام می‌دهد که ممکن است کمی طول بکشد. زمانی که اسکن به اتمام رسید، خلاصه نتایج اسکن به نمایش درمی‌آید.

چگونه جلوی آسیب دیدن رجیستری را بگیریم؟

برای آنکه آینده دوباره در موقعیتی قرار نگیرید که مجبور به ریست کردن رجیستری ویندوز و بازگرداندن آن به تنظیمات پیش‌فرض شوید، باید مراقبت هرگونه تغییری که در آن ایجاد می‌کنید، باشید. فقط مقادیری را در رجیستری به صورت دستی تغییر دهید که نسبت به آن‌ها مطمئن هستید. برخی راهکارهای تغییرات روی رجیستری که با هدف بهبود عملکرد ویندوز وجود دارد، نه تنها عملکرد سیستم شما را بهبود نمی‌بخشد،‌ بلکه باعث بروز مشکلات مختلفی نیز خواهد شد.

در نهایت نیز لازم به ذکر است که از برنامه‌های پاک کننده رجیستری استفاده نکنید. آن‌ها معمولاً باعث بروز مشکل می‌شوند و سپس خودشان آن مشکلات را حل می‌کنند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*