ابرکامپیوتر هواوی

ابرکامپیوتر هواوی موفق به شکستن چند رکورد جهانی و کسب دو جایزه شد

ابرکامپیوتر هواوی با مدل Peng Cheng Cloud Brain II توانست با شکستن چند رکورد جهانی دو جایزه ویژه را از آن خود کند.

به تازگی جدیدترین رده‌بندی سریع‌ترین ابرکامپیوترهای دنیا موسوم به IO500 در جریان کنفرانس International Supercomputing Conference (ISC21) اعلام شد که ابرکامپیوتر هواوی با مدل Peng Cheng Cloud Brain II توانست جایگاه نخست این لیست را از آن خود کند. همچنین این ابرکامپیوتر هواوی با شکستن چند رکورد جهانی موفق به دریافت دو جایزه ویژه شد.

جزئیات رکوردشکنی ابرکامپیوتر هواوی

ابرکامپیوتر هواوی

قدرت پردازشی ابرکامپیوتر هواوی با مدل Peng Cheng Cloud Brain II از پردازنده‌های Huawei Kunpeng و Ascend تامین می‌شود و در بخش سرعت ورودی-خروجی (IO) از ابرکامپیوتر دوم این لیست حدود 20 برابر سریع‌تر بوده و به همین دلیل توانست در جایگاه نخست این لیست قرار بگیرد. از این ابرکامپیوتر می‌توان در حوزه هوش مصنوعی و مواردی نظیر بینایی کامپیوتر، خودروهای خودران، حمل و نقل هوشمند و محاسبات هوشمند سلامتی استفاده کرد.

ابر کامپیوتر Peng Cheng Cloud Brain بر پایه کلاسترهای Huawei Atlas 900 AI توسه پیدا کرده که قدرت محاسباتی آن حدود 1000 پتافلاپ اعلام شده است. این ابرکامپیوتر که از صدها پردازنده Ascend 910 AI بهره می‌برد توانسته مدل تشخیص تصویر ResNet (به عنوان یک معیار برای سنجش سرعت پردازش) را ظرف مدت فقط 59.8 ثانیه آموزش دهد که از رکورد جهانی قبلی حدود 10 ثانیه سریع‌تر است.

با استفاده از قدرت محاسباتی بالای Atlas 900 به خصوص در هوش مصنوعی می‌توان در حوزه پژوهشی به دستاوردهای مهمی رسید. علاوه بر این، Huawei Atlas 900 در سال 2020 توانست با نوآوری‌ها و طراحی منحصربه‌فرد خود جایزه Red Dot Award 2020 را به خود اختصاص دهد.

ابرکامپیوتر هواوی

در حال حاضر از ابرکامپیوتر هواوی Peng Cheng Cloud Brain II در پژوهش‌های علوم پایه نظیر تغییرات اقلیمی، تحقیق و توسعه در حوزه پزشکی، تحلیل ژنتیکی و مدیریت شهرهای دیجیتال استفاده می‌شود. این ابر کامپیوتر علاوه بر قدرت پردازشی بالا در محاسبات هوش مصنوعی، از رابط‌های شبکه پرسرعت و متنوع بهره می‌برد که با کاهش 10 تا 70 درصدی تاخیر باعث می‌شوند سرعت آموزش به مدل‌های هوش مصنوعی به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند.

ابرکامپیوتر هواوی

این ابرکامپیوتر هواوی از فناوری نوآورانه iLossless نیز بهره می‌برد که توانسته درصد از دست دادن اطلاعات (Packet Loss) را به صفر و تاخیر را به میکروثانیه برساند. سیستم دفع گرمای خاص یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این ابرکامپیوتر محسوب می‌شود؛ Atlas 900 به یک محفظه خنک‌سازی بسته مجهز شده که از انتقال گرما به محیط جلوگیری می‌کند. در این خنک‌کننده، گرما به کمک مایع خنک‌سازی به بیرون از آن منتقل خواهد شد.

گفتنی است با گسترش استفاده از ابرکامپیوترهای هواوی، این دستگاه‌ها قادرند در آینده نزدیک سرعت انجام پردازش‌های پیچیده را بسیار سریع‌تر کنند و در زمینه فناوری‌های نوین نیز پیشرفت‌های بزرگی را به وجود آورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*