مقایسه گلکسی S21 با گلکسی S21 FE سامسونگ

مقایسه گلکسی S21 با گلکسی S21 FE سامسونگ؛ منتظر چه تغییری باشیم؟

به زودی سامسونگ از گوشی گلکسی S21 FE رونمایی می‌کند. به همین بهانه قصد داریم آن را با گوشی گلکس S21 معمولی که چندی پیش عرضه شد، مقایسه کنیم.

گوشی هوشمند خوش قیمت سامسونگ سال گذشته از خانواده‌ای عرضه شد که هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد. بله آن از سری گوشی‌های گلکسی A نبود، بلکه سامسونگ آن را به عنوان عضو ارزان قیمت گوشی‌های سری گلکسی S20 عرضه کرد.

گوشی گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن که با نام S20 FE نیز شناخته می‌شود، مثل دیگر اعضای سری اس ۲۰ از مشخصات پرچمداران بهره‌مند بود و حتی قابلیت جذابی که مدل معمولی این خانواده از آن بی‌بهره بود مثل یک دوربین با زوم تله فوتو واقعی را هم ارائه می‌کرد. انتظار می‌رود امسال هم سامسونگ از همین فرمول موفق استفاده کند. ما در اینجا با مقایسه گلکسی S21 با گلکسی S21 FE می‌خواهیم ببینیم آ‌یا نسل جدید گوشی FE سامسونگ می‌تواند نسخه معمولی S21 را شکست دهد؟

تفاوت‌های اصلی در مقایسه گلکسی S21 با گلکسی S21 FE

  • نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۴ اینچی مدل FE نسبت به نمایشگر ۶.۲ اینچی مدل معمولی
  • رنگ‌های سفارشی سبز و آبی در مقایسه با رنگ سفارشی صورتی مدل معمولی
  • باتری بزرگ‌تر ۴.۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در مدل FE
  • شارژ‌ سریع‌تر ۴۵ واتی در مدل FE
  • دوربین تله فوتو واقعی در مقایسه با زوم مصنوعی مدل معمولی
  • ۱۵۰ دلار قیمت کمتر مدل FE در مقایسه با مدل معمولی (نسخه مجهز به رم ۶ گیگابایتی)

مقایسه قیمت

گوشی گلکسی S20 FE به خاطر قیمت مناسبی که داشت محبوبیت زیادی پیدا کرد و یکی از بهترین گوشی‌هایی بود که نیازهای هر شخصی با هر نوع کاربری را می‌توانست برطرف کند. آیا گلکسی S21 FE هم می‌تواند با توجه به کاهش قیمت اس ۲۱ نسبت به اس ۲۰ سال گذشته، همین موفقیت را تکرار کند؟

مقایسه گلکسی S21 با گلکسی S21 FE سامسونگ

قیمت این نسخه جدید ارزان‌تر هم خواهد بود و بر اساس شایعات شنیده شده S21 FE با پردازنده مدرن اسنپدراگون ۸۸۸، دوربین تله فوتو واقعی و رنگ‌بندی متنوع خودش قیمت پایین‌تری نسبت به گوشی S20 FE سال گذشته خواهد داشت. در حالی که قیمت پایه این مدل ۶۴۹ دلار برآورد شده که نسل گذشته با قیمت ۷۹۹ دلاری وارد بازار شد. این درحالیست که گوشی S21 هم با قیمت ۷۹۹ دلاری خودش ارزان‌تر از گوشی ۹۹۹ دلاری S20 بود. به همین خاطر ما انتظار داریم S21 FE حداقل با ۱۵۰ دلار قیمت پایین‌تر نسبت به نسخه اصلی S21 وارد بازار شود.

مقایسه دوربین‌ها

دوربین گلکسی S21 FE به لطف یک دوربین با زوم اپتیکال واقعی خودش حتی از دوربین S21 معمولی هم بهتر است. این لنز می‌تواند زوم ۳ برابری تله فوتو بدون افت کیفیت را روی یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی ارائه کند، در حالی که سامسونگ از یک حسگر ۶۴ مگاپیکسلی در مدل S21 استفاده کرده و به جای یک لنز تله فوتو، از برش صفحه برای زوم کردن مصنوعی استفاده می‌کند. با توجه به قیمت پایین‌تر S21 FE، این ویژگی در گوشی اقتصادی جدید سامسونگ عالی به نظر می‌رسد.

غیر از این، به استثنای رنگ ماژول دوربین که رندرهای منتشر شده یکپارچگی آن با بدنه را نشان می‌دهد، دوربین S21 FE هیچ پیشرفت خاصی نسبت به نسل گذشته نداشته است. البته بررسی گوشی گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن نشان می‌دهد که دوربین این گوشی می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت عالی مثل برادران گران‌تر خود و حتی گاهی از آن‌ها بهتر را ثبت کند. پس هیچ جای نگرانی بابت دوربین نسل جدید آن وجود ندارد.

مقایسه گلکسی S21 با گلکسی S21 FE سامسونگ

اگرچه پیکسل‌های بزرگ ۱.۴ میکرون پیکسلی در دوربین فوق گسترده ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۱ می‌تواند دوربین ۱.۱ میکرون پیکسلی اس ۲۱ اف ای را شکست دهد، اما دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی آن از همان اندازه پیکسل‌های ۱.۸ میکرون پیکسلی و گشودگی لنز وسیع در نسخه اصلی استفاده می‌کند.

بنابراین علی‌رغم اختلاف قیمت اجتناب‌ناپذیر، تفاوت ناچیزی در عملکرد دوربین دو مدل اس ۲۰ و اس ۲۰ اف ای وجود داشت و ما انتظار داریم همین مورد در خصوص دو مدل  اس ۲۱ و اس  ۲۱ اف ای نیز تکرار شود. شاید اس ۲۱ اف ای قدرت عکاسی در شب با دوربین فوق گسترده که در مدل معمولی اس ۲۱ ارائه می‌شود را نداشته باشد، اما مطمئناً عملکرد بهتری در زوم خواهد داشت.

مشخصات فنی و عملکرد

برخلاف سال قبل که بالارده‌ترین مدل گلکسی اس ۲۰ اف ای از نظر حافظه تنها در برخی بازارها عرضه می‌شد، نسخه مجهز به رم ۸ گیگابایتی اس ۲۱ اف ای برای تمام بازارها عرضه می‌شود. چندی پیش این گوشی با ۸ گیگابایت رم و شماره مدل SM-G990B در وب‌سایت بنچمارک‌گیری Geekbench رویت شده بود. گفته می‌شود این گوشی به چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام مجهز است. نکته قابل تأمل، کسب امتیاز بیشتر در بنچمارک‌ها توسط نسخه مجهز به رم ۶ گیگابایتی این گوشی در مقایسه با مدل اصلی گلکسی اس ۲۱ است!

مقایسه امتیازات بنچمارک

در زیر نتایج بنچمارک گوشی گلکسی S21 FE را در برابر نتایج به دست آمده توسط دو نسخه اگزینوسی و اسنپدراگونی گلکسی S21 مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که مدل S21 FE فقط در یک نسخه با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ عرضه می‌شود. در این بنچمارک‌ها پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ زیر قاب گلکسی اس ۲۱ اف ای با کد نام “lahaina” دیده می‌شود.

مقایسه نمایشگر و طراحی

بخش جذاب قضیه اینجاست. گوشی Galaxy S21 FE حتی از S20 FE هم کوچک‌تر است! این گوشی ابعادی برابر با ۱۵۵.۷ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر را ارائه می‌کند. در حالی که ضخامت آن با نسل گذشته یکی است، اما در ارتفاع و عرض (۱۵۱.۷ در ۷۱.۲ میلی‌متر) کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

در واقع این گوشی از یک نمایشگر کوچک‌تر ۶.۴ اینچی در مقایسه با پنل ۶.۵ اینچی مدل S20 FE برخوردار است و این ابعاد کوچک‌تر باعث می‌شوند گوشی راحت‌تر در داخل جیب قرار بگیرد. مدل اصلی S21 هم به یک نمایشگر کوچک‌تر ۶.۲ اینچی مجهز است. هر دو نمایشگر رزولوشن 1080p و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کنند. بنابراین هیچ یک در این بخش برتری نسبت به دیگری ندارد.

مقایسه گلکسی S21 با گلکسی S21 FE سامسونگ

طراحی قاب پشتی پلاستیکی چیزی است که باعث شده قیمت هر دو مدل S21 و S21 FE پایین بماند. شاید اگر این دو از قاب شیشه‌ای برخوردار بودند احساس بهتری هنگام در دست‌گیری گوشی به شما منتقل می‌شد، اما در عوض مثل گوشی‌های شیشه‌ای هنگام زمین افتادن خورد نمی‌شوند. استفاده از قاب پلاستیکی، باعث سبک‌تر شدن بدنه نیز شده است.

قابل توجه‌ترین تفاوت در طراحی دو گوشی رنگ‌بندی یکپارچه ماژول دوربین با قاب پشتی در مدل اس ۲۱ اف ای است؛ در حالی که سامسونگ برای ماژول دوربین مدل معمولی اس ۲۱ رنگ متفاوتی از بدنه را انتخاب کرده است.

مقایسه باتری و سرعت شارژ

یکی دیگر از برتری‌های گوشی گلکسی اس ۲۱ فن ادیشن سامسونگ در مقایسه با نسخه اصلی آن، ظرفیت باتری است. باتری ۴.۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی به مراتب بزرگ‌تر از باتری ۴.۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مدل معمولی است که باعث شارژدهی بیشتر آن خواهد شد.

نسخه اصلی گوشی FE سامسونگ از توان شارژر ۲۵ وات پشتیبانی می‌کرد ولی حداکثر با توان ۱۵ وات شارژ می‌شد و یک شارژر نیز داخل جعبه آن قرار داشت. این درحالیست که نسخه جدید از دو شارژر ۲۵ وات و ۴۵ وات سامسونگ پشتیبانی می‌کند.

شارژر ۲۵ وات سامسونگ که با سری گلکسی اس ۲۱ عرضه می‌شود و همچنین شارژر ۴۵ وات سامسونگ که باید جداگانه آن را تهیه کنید، تنها توسط گوشی‌هایی پشتیبانی می‌شوند که زیر قاب آن‌ها مدارهای لازم جهت شارژ تعبیه شده باشد. شما می‌توانید گوشی اس ۲۱ اف ای را با هر دو این شارژرها شارژ کنید، در حالی که مدت زمان کمتری برای شارژ نسبت به مدل اصلی اس ۲۱ نیاز است.