وانت آریسان جدید

ایران خودرو وانت آریسان جدید را با موتور پژو 405 به بازار عرضه خواهد کرد

ایران خودرو قصد دارد وانت آریسان جدید را به همراه پیشرانه پژو 405 و تغییرات متعدد به بازار عرضه کند. در ادامه با مشخصات وانت آریسان 2 آشنا می‌شویم.

مدتی قبل ایران خودرو به صورت رسمی از تولید انبوه وانت آریسان جدید در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این وانت جدید که احتمالا با نام آریسان 2 روانه بازار خواهد شد قرار است به موتور 1.8 لیتری XU7 پلاس مجهز شود؛ این پیشرانه در واقع نسخه ارتقا پیدا کرده موتور پژو 405 جی ال ایکس محسوب می‌شود که اکنون قادر است قدرتی برابر با 103 اسب بخار و گشتاور 157 نیوتن‌متر را به تولید برساند. از این رو موتور آریسان 2 نسبت به پیشرانه OHVG II فعلی که به پیکان تعلق دارد، حدود 17 اسب بخار قدرت و 17 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را تولید خواهد کرد.

مشخصات وانت آریسان جدید

وانت آریسان جدید

علاوه بر این که آریسان به پیشرانه جدیدی مجهز می‌شود، نکته قابل توجه دیگر این است که موتور XU7 به شکل عرضی نصب و به صورت محرک جلو استفاده خواهد شد. این در حالی است که موتور OHVG II قبلی به شکل طولی و محرک چرخ‌های عقب مورد استفاده قرار می‌گرفت. از این رو آریسان 2 همانند پراید 151 تحت عنوان یک وانت دیفرانسیل جلو روانه بازار خواهد شد. با توجه به این که استفاده از موتور جدید XU7 در وانت آریسان 2 اقدام مثبتی محسوب می‌شود، اما انتقال قدرت در یک وانت باید به صورت دیفرانسیل عقب باشد و به همین دلیل انتقال قدرت به چرخ‌های جلو در آریسان 2 تغییر مثبتی نخواهد بود.

وانت آریسان جدید

گفتنی است خودروسازان بزرگ نیز وانت‌های کوچک با محرک جلو را تولید و به بازار عرضه کردند که از جدیدترین آنها می‌توان به فورد ماوریک اشاره کرد، اما تمام پیکا‌پ‌های بزرگ به شکل محرک عقب یا چهار چرخ عقب به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی باید منتظر تولید و عرضه وانت آریسان جدید به بازار بمانیم تا ببینیم تغییرات در نظر گرفته شده در توانایی و حمل بار این خودرو چه تاثیراتی را به همراه خواهد داشت. البته مدیران پروژه آریسان 2 اعلام کردند ظرفیت بار مجاز این وانت همانند نسخه فعلی حدود 600 کیلوگرم است، اما اکنون حداکثر تحمل آن به 1 تن افزایش پیدا کرده است که با توجه به تغییر روش انتقال قدرت ادعای عجیبی محسوب می‌شود.

وانت آریسان جدید

موتور XU7 پلاس نیز همانند OHVG II فعلی به شکل استاندارد دوگانه‌سوز است. از این رو وانت آریسان جدید به شکل دوگانه‌سوز روانه بازار خواهد شد. طراحان در مخازن CNG و بنزین آریسان جدید نیز تغییراتی را اعمال کردند؛ چرا که ظرفیت مخزن گاز آریسان قبلی ۷۰ لیتر و باک بنزین آن ۵۲ لیتری بود، اما ظرفیت گاز نسخه جدید این وانت اکنون به ۷۵ لیتر افزایش یافته و همچنین ظرفیت باک بنزین آن نیز به ۴۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. محل نامناسب نصب چرخ زاپاس در پشت صندلی شاگرد یکی از مشکلات آریسان فعلی بوده که باعث محدود شدن فضا و تنظیمات این صندلی می‌شود، اما طراحان با انتقال زاپاس به زیر بدنه توانستند این مشکل را در آریسان جدید برطرف سازند.

وانت آریسان جدید

مسئولان گروه خودروسازی ایران خودرو اعلام کردند وانت آریسان جدید از لحاظ کیفیت نیز بهبود یافته و قادر است 3 ستاره کیفی را از آن خود کند. در حال حاضر در خصوص سرنوشت تولید نسخه فعلی آریسان پس از معرفی نسخه جدید اطلاعاتی منتشر نشده است، اما احتمالا نسخه جدید جایگزین نسخه فعلی آریسان خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. وانت آریسان از اون سری ماشین ها نیست مگه از وسط نصف می شد ؟ برای چی میندازن به مردم

  2. موتور پژو با این اصطحلاک برای وانت فقط کم موند بود بزارند