مجموعه سریع و خشمگین

رتبه‌بندی فیلم‌های مجموعه سریع و خشمگین/Fast & Furious از بهترین تا بدترین

در این مقاله به رتبه‌بندی فیلم‌های مجموعه سریع و خشمگین پرداخته‌ایم (شامل قسمت نهم) و در ادامه می‌توانید با بدترین و بهترین قسمت‌های Fast & Furious آشنایی پیدا کنید.

رتبه‌بندی فیلم‌های مجموعه سریع و خشمگین براساس امتیازات و نمرات منتقدان در سایت متاکریتیک انجام شده است و می‌توانید ببینید کدام قسمت‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند.

مجموعه سریع و خشمگین در آستانه‌ی 20 سالگی قرار دارد و تاکنون 10 قسمت از آن منتشر شده است. قسمت‌های اول به آثار درجه دو سینمایی شباهت داشتند و کسی انتظار نداشت که روزی، سریع و خشمگین به یکی از پرفروش‌ترین سری فیلم‌های تاریخ تبدیل شود. حتی قسمت دهم که مدتی قبل روی پرده رفت (در دورانی که سینما همچنان تحت تاثیر کرونا ویروس است)، توانسته تا اینجا 516 میلیون دلار فروش داشته باشد که تحسین برانگیز جلوه می‌کند.

رتبه‌بندی فیلم‌های مجموعه سریع و خشمگین

قسمت اول در سال 2001 به نمایش در آمد و پیرامون مسابقات اتومبیل‌رانی غیرقانونیِ خیابانی بود. قسمت‌های بعدی هم ساختار مشابه‌ای داشتند و به فروش نسبتا مناسبی می‌رسیدند اما قسمت پنجم، این مجموعه را به مسیر تازه‌ای برد و آن را در مرکز توجه قرار داد. موفقیت این سری از همان جا اوج گرفت و فروش قسمت‌های هفتم و هشتم از مرز 1 میلیارد دلار عبور کرد. در ادامه می‌توانید بهترین‌ها و بدترین‌های مجموعه را بشناسید.

10- فیلم Two Fast Two Furious

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2003
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 5.9
  • امتیاز متاکریتیک: 38

«سریع و خشمگین 2» اگر چه تعدادی از شخصیت‌های قسمت اول را بازگردانده بود اما غیبت وین دیزل در آن حس می‌شد و عدم ارتباط داستان‌ به قسمت پیشین، کمی آزاردهنده به نظر می‌رسید. برگ برنده فیلم، تایریس گیبسون در نقش رومن پی‌یرس (Roman Pearce) و لوداکریس (Ludacris) در نقش تِج (Tej) بود که در قسمت‌های بعدی بازگشتند و از چهره‌های محبوب طرفداران هستند. کارگردانی اثر را هم جان سینگلتون (John Singleton) برعهده داشت که البته دیگر به مجموعه بازنگشت و در سال 2019 متاسفانه دار فانی را وداع گفت.

قسمت‌ دوم شامل چند سکانس اکشن جالب است اما این سکانس‌ها نمی‌توانند فیلم‌نامه‌ی ضعیف آن را پنهان کنند. فیلم‌نامه البته هرگز نقطه‌ی قوت فیلم‌های این مجموعه نبوده اما ضعف‌های آن در سریع و خشمگین 2 به شدت مشهود بوده و جذابیت آن را کاهش می‌دهد. چیز بیشتری در رابطه با این نسخه نمی‌توان گفت، جز اینکه ضعیف‌ترین قسمت مجموعه محسوب می‌شود و کمتر کسی آن را به یاد دارد.

9- فیلم The Fast and the Furious: Tokyo Drift

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2006
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6
  • امتیاز متاکریتیک: 45

«توکیو دریفت» به عنوان قسمت سوم مجموعه، حتی بیشتر هم به حاشیه رفت و می‌توان آن را یک نسخه‌ی فرعی توصیف کرد. برخلاف دو قسمت پیشین که پیرامون شخصیت برایان اوکانر (با بازی پل واکر فقید) جریان داشتند، این بار به یک فضای متفاوت در ژاپن می‌رویم و با یک دانش آموز دبیرستانی به نام شان بوزول (Sean Boswell) همراه می‌شویم که در مسابقات زیرزمینی غیرقانونی شرکت می‌کند. این فیلم می‌توانست یک فاجعه باشد و حتی پرونده‌ی این مجموعه را ببندد اما برخلاف امتیازات نه چندان خوب‌اش، اثر سرگرم کننده‌ای بود که بازی‌هایی همچون نید فور اسپید را یادآور می‌شد.

مشکل اصلی فیلم شاید شخصیت شان بوزول (Sean Boswell) باشد که نه تنها جذابیت برایان اوکانر را ندارد بلکه به عنوان یک دانش آموز، باورپذیر نیست. داستان توکیو دریفت هم از هر نظر غیرمنطقی است اما فیلم با «پرستیژی» که دارد، مخاطب را تا انتها با خود می‌کشاند. از موسیقی‌های جذاب و رنگ بندی‌های مدرن تا طراحی مناسب سکانس‌های اکشن و مسابقه‌ای. شخصیت هان (Han) هم در این نسخه معرفی شد و همچنان یکی از محبوب‌ترین‌های کل مجموعه است (خوشبختانه برای قسمت نهم بازگشت)؛ ضمن اینکه حضور دومنیک تورتو (وین دیزل) در انتهای فیلم، اتفاق هیجان انگیزی برای طرفداران بود و نوید ماجراجویی‌های بیشتری را می‌داد.

8- فیلم Fast & Furious

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2009
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.6
  • امتیاز متاکریتیک: 46

چهارمین قسمت مجموعه که می‌توانیم آن را اولین دنباله‌ی مستقیم و واقعی قسمت اول به حساب آوریم. برخلاف قسمت‌های دوم و سوم، وین دیزل یکی از نقش‌های اصلی را برعهده داشت و جاستین لین در مقام کارگردان، نشان داد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. «سریع و خشمگین 4» را یک بازسازی هم می‌توان در نظر گرفت که زیرساخت‌ها را برای قسمت پنجم آماده می‌کند. داستانِ این قسمت هم متاسفانه مشکلات‌ و حفره‌های زیادی دارد و بعضی از اتفاقات آن همانند مرگ ناگهانی لتی (با بازی میشل رودریگز) در همان بخش‌های اولیه اگرچه شوک برانگیز است اما چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

سریع و خشمگین 4 یکی از جدی‌ترین قسمت‌های مجموعه است که لحظات طنز زیادی ندارد و همواره می‌خواهد سیاه و تلخ باشد. بازگشت دوباره برایان و دام در این نسخه هم با اینکه جذاب است اما به شکل مناسبی عرضه نمی‌شود (برایان معمولا کت و شلوار پوشیده و دام هم تبدیل به یک ترمیناتورِ انتقام‌جو شده است). قسمت چهارم در تکامل سری فیلم‌های سریع و خشمگین تاثیرگذار بود اما در کل، آن هم یکی از قسمت‌های فراموش‌شدنی مجموعه است.

7- فیلم The Fate of the Furious

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2017
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.6
  • امتیاز متاکریتیک: 56

سازندگان سریع و خشمگین در چند قسمت اخیر نشان داده‌اند که می‌خواهند با هر قسمت، این مجموعه را بزرگ‌تر و تخیلی‌تر کنند؛ اتفاقی که به کیفیت قسمت‌های هشتم و نهم ضربه زد. «سرنوشت خشمگین» بیش از اندازه از مسیر اصلی خارج شد و سکانس‌های اکشن عجیبی داشت که با هیچ معیاری نمی‌توان آن‌ها را پذیرفت! در این نسخه برای اولین بار، پل واکر فقید حضور نداشت، در نتیجه بار احساسی اثر هم نسبت به قسمت هفتم کاهش پیدا کرد. در مقابل، حضور شارلیز ترون، یک اتفاق خوش برای طرفداران بود.

سرنوشت خشمگین از نظر داستانی، گاهی آن قدر فانتزی است که به فیلم‌های علمی-تخیلی طعنه می‌زند و چرخش‌های آن (همانند پشت کردن دام به خانواده‌اش) اگرچه قابل توجیه هست اما بینندگان را راضی نمی‌کند. این قسمت توسط اف. گری گری (F. Gary Gray) ساخته شد اما هیچ نشانی از سبک فیلم‌سازی او در این اثر به چشم نمی‌خورد. قسمتم هشتم در بهترین حالت، یک فیلم متوسط است که شکوه سه قسمت پیشین را ندارد.

6- فیلم F9

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2021
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 5.5
  • امتیاز متاکریتیک: 58

قسمت نهم هم متاسفانه ادامه‌ دهنده‌ی همان مسیر اشتباه قسمت هشتم بوده و مرزهای تخیل را درنوردیده است که نتیجه‌اش را در امتیازات نه چندان خوب آن می‌‌توان مشاهده کرد. بازگشت جاستین لین در مقام کارگردان، امیدوارکننده به نظر می‌رسید اما فیلمی که او ساخته، دیوانه‌وارتر از این است که بتوان آن را پذیرفت و از سکانس‌هایش لذت برد. زمانی که طرفداران به شوخی می‌گفتند که این مجموعه به فضا خواهد رفت، هیچکس فکر نمی‌کرد این تئوری‌ها به حقیقت تبدیل شود.

بعضی‌ از مخاطبان شاید در مواجهه با سریع و خشمگین 9 از صفت «مضحک» استفاده کنند که باید به آن‌ها حق داد. همه چیز در این فیلم، بزرگ‌تر و احمقانه‌تر از نسخه‌های پیشین است اما قلب و احساس هم همچنان وجود دارد و طرفداران عناوین اکشن و بلاک باستری، نباید آن را از دست دهند.

این فیلم شاید امتیازات خوبی دریافت نکرده باشد اما از نظر تجاری موفق ظاهر شده که با توجه به فروش نجومی نسخه‌های پیشین، این موفقیت‌های تازه چندان دور از انتظار نبود (همان طور که بالاتر اشاره کردیم، تا اینجا 516 میلیون دلار).

5- فیلم The Fast and the Furious

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2002
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.8
  • امتیاز متاکریتیک: 58

در رتبه پنجم، به اولین قسمت مجموعه می‌رسیم که آغازگر همه چیز بود و شاید از نظر کیفیت ساخت، با قسمت‌های بعدی قابل مقایسه نباشد اما در زمان خودش، یک اثر منحصربه‌فرد محسوب می‌شد. بعضی از سکانس‌های آن را هرگز نمی‌توانید فراموش کنید و رابطه‌ی میان دام و برایان از هر نظر ویژه بود (دوستی یک پلیس و یک خلافکار).

پل واکر شاید یکی از بهترین بازیگران مرد تاریخ نباشد اما نقش برایان اوکانر را بدون او نمی‌توان تصور کرد و این شخصیت فقط با واکر معنا پیدا می‌کند. تاریخ مصرف سریع و خشمگین 1 به عنوان یک فیلم تجاری، تمام شده اما نقشی کلیدی در این مجموعه دارد و اگر ساخته نمی‌شد، شاید این مجموعه هرگز به وجود نمی‌آمد.

4- فیلم Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2019
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.4
  • امتیاز متاکریتیک: 60

دواین جانسون و جیسون استاتهام در فیلم سریع و خشمگین 8 تنها چند سکانس مشترک داشتند اما شیمی رابطه‌ی آن‌ها آن‌قدر خوب بود که یک اثر مستقل پیرامون آن‌ها ساخته شد. هر کدام از این بازیگران به تنهایی کافی هستند تا یک فیلم، تماشایی شود اما حضورشان در کنار یکدیگر، پتانسیل‌هایشان را بیشتر به رخ کشید. این نسخه هم البته حاوی المان‌های تخیلی متعددی بود و حتی بعضی از سکانس‌های اکشن آن قوانین فیزیک را زیرسوال می‌برد. با این حال، دواین جانسون و جیسون استاتهام شما را تا انتها با خود همراه می‌کنند.

در «هابز و شاو» خبری از خانواده و لحظات احساسی تاثیرگذار نیست اما این مسئله را با عناصر طنز، مهمان‌های افتخاری مشهور و یک شخصیت منفی نسبتا خوب، جبران می‌کند.

3- فیلم Fast & Furious 6

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2013
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7
  • امتیاز متاکریتیک: 61

یکی از نکات برجسته‌ی مجموعه سریع و خشمگین این است که از نوآوری نمی‌ترسد و جسارتِ تغییر دادن فرمول‌هایش را دارد. قسمت ششم، یک بار دیگر فرمول‌های مجموعه را تغییر داد و آن را به مسیر متفاوتی برد. فضای قسمت پنجم به اندازه‌ی کافی راضی کننده بود اما سازندگان، ایده‌های دیگری در ذهن داشتند و این ایده‌ها را در قسمت ششم به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کردند.

«سریع و خشمگین 6» یادآور آثار ابرقهرمانی مارول است و نسبت به نسخه‌های پیشین، حال و هوای کارتونی‌تری دارد. اگرچه گل گدوت (Gal Gadot) در بخش پایانی فیلم کشته می‌شود اما در مقابل، میشل رودریگز به مجموعه بازمی‌گردد و حضور موثری در فیلم دارد. این قسمت اگر چه به اندازه‌ی نسخه پنجم خوب نیست اما به طرفداران یادآوری می‌کند که چرا «خانواده اهمیت دارد».

2- فیلم Fast Five

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2011
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.3
  • امتیاز متاکریتیک: 66

نقطه‌ی شکوفایی این مجموعه؛ فیلمی که سکانس‌های اکشن آن مبتنی بر منطق است (اگرچه که گاهی غیرمنتظره به نظر می‌رسند) و لحظات احساسی آن در خاطر باقی می‌ماند. «سریع 5» حاوی المان‌هایی بود که در ادامه به امضای مجموعه تبدیل شدند و برخلاف نسخه‌های پیشین که به مسابقات خیابانی می‌پرداختند، این سری فیلم را به آثار اکشنِ پیرامون سرقت نزدیک کرد. «تیمِ دام» در این نسخه شکل گرفت و به تدریج متوجه می‌شویم که چرا دغدغه‌ی دومنیک تورتو «خانواده» است.

از سکانس‌های سرقت از قطار و پارکور بر روی سقف‌ خانه‌های شهر ریو تا لحظاتی که خزانه‌ی یک بانک را در خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم، سریع 5 از هر آنچه از این مجموعه دیده بودیم، بهتر بود و پایه‌گذارِ ساختار کلی قسمت‌های بعدی شد. نسخه‌های پیشین، فراز و نشیب‌های زیادی داشتند و نقاط ضعف آن‌ها ملموس بود اما قسمت پنجم از هر نظر، کم نقص جلوه می‌کرد و مرز میان اکشن، درام و تخیل را نیز رعایت کرد. سریع 5 را می‌توانیم بهترین قسمت مجموعه بدانیم؛ با اینکه قسمت هفتم امتیازات بهتری از منتقدان دریافت کرده اما موفقیت‌های آن بیشتر تحت تاثیر مرگ ناگهانی پل واکر است.

1- فیلم Furious 7

مجموعه سریع و خشمگین

  • سال اکران: 2014
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.1
  • امتیاز متاکریتیک: 67

وین دیزل آنقدر از این اثر رضایت داشت که در رابطه با آن گفت: «این نسخه می‌تواند اسکار بهترین فیلم را بدست بیاورد. هیچ چیزی به قدرت آن نزدیک نمی‌شود». این پیش بینی دیزل شاید حقیقت پیدا نکرد اما حرف‌های او را نمی‌توان نادیده گرفت. برای نسلی که از این مجموعه لذت می‌بُرد، قسمت هفتم قرار بود خداحافظی با پل واکر باشد و این مسئله باعث شد تا هر لحظه‌ی حضور او در جلوی دوربین، بینندگان را اندوهگین کند. قسمت هفتم از هر نظر احساسی بود و در کنار تمام لحظات هیجان انگیزش، مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌داد. واکر در اواسط فیلمبرداری این نسخه، در یک تصادف دلخراش، جان خود را از دست داد اما فیلم در نهایت آماده‌ی اکران شد و دقیقا همان چیزی بود که طرفداران انتظار داشتند.

«سریع و خشمگین 7» یک موفقیت ویژه و یک تجربه‌ی احساسی است که نمونه‌‌اش را کمتر در سینما مشاهده کرده‌ایم. حتی اگر از این فیلم رضایت نداشته باشید، بخش‌های پایانی آن را نمی‌توانید از یاد ببرید، یعنی جایی که باید با برایان اوکانر خداحافظی کنیم. این نسخه به ما یادآوری کرد که رابطه‌ی میان برایان و دام تا چه اندازه کم‌نظیر است و همواره در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

اما این پایان ماجرا نیست و ساخت قسمت‌های دهم و یازدهم از ماه ژانویه 2022 (اواسط دی ماه) آغاز می‌شود.

آیا از این رتبه‌بندی فیلم‌ های مجموعه سریع و خشمگین رضایت دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*