وارادات لوازم خانگی

واردات لوازم خانگی همچنان در دستور کار دولت نیست

عباس تابش،‌ معاون وزیر صمت عنوان کرد دولت برای واردات لوازم خانگی هیچ‌گونه برنامه‌ای ندارد و بازار کشور در شرایط مناسبی است.

عباس تابش، معاون وزیر صمت در ارتباط با احتمال واردات لوازم خانگی در صورت آزاد شدن منابع بلوکه شدن ایران در کره جنوبی عنوان کرد که دولت برای واردات لوازم خانگی هیچ برنامه‌ریزی نکرده است. چنانچه شرایط ایران از سوی شرکت‌های خارجی مورد پذیرش قرار گیرد، آن‌ها می‌توانند به فعالیت در کشور بپردازند، اما در صورتی که آن‌ها پذیرای شرایط ایران نباشند،‌ نمی‌توانند به کشور ورود پیدا کنند. وی در ادامه افزود:

ایران هم‌اکنون در زمینه ساخت تکنولوژی خودکفا شده است و دیگر نیازی به تکنولوژی خارجی‌ها ندارد. به همین دلیل آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌ای را بابت ساخت تکنولوژی دریافت کنند. در چنین شرایطی خارجی‌ها باید برای گفت‌وگو با ایران به شکل عادلانه و برابر رفتار کنند و بدانند که دیگر نمی‌توانند همانند گذشته هر زمانی که تمایل داشتند به قرارداد خود پشت کنند و از کشور خارج شوند.

لازم به ذکر است که تولید داخل به این معنا نیست که از صفر تا صد قطعات لوازم در داخل کشور تولید می‌شود و همچنان بخشی از قطعات مورد نیاز از خارج به کشور وارد خواهند شد. در صورتی که شرکت‌های خارجی برای فعالیت در ایران تابع شرایط ما باشند اوضاع روز به روز بهتر می‌شود. زیرا هم‌اکنون یکی از عمده مشکلاتی که باعث می‌شود قیمت نهایی یک کالا گران‌تر بشود این است که برای تأمین قطعات باید از کشورهای دیگر اقدام کرد. به همین دلیل یک از اصلی‌ترین اهداف برای گفت‌‌وگو با شرکت‌های خارجی بهتر کردن شرایط برای تولیدکنندگان داخلی است.

عباس تابش در ادامه با اشاره به این که هم‌اکنون در قسمت لوازم خانگی هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد،‌ عنوان کرد که هم‌اکنون تولیدکنندگان بی‌شماری در کشور داریم،‌ در حالی که لازمه انحصار، کم بودن تعداد تولیدکنندگان است. وی ادامه داد که هم‌اکنون شرکت‌های داخلی برای این که بتوانند افراد بیشتری را به خود جذب کنند به رقابت تنگاتنگ با یکدیگر می‌پردازند. وقتی تولیدکنندگان داخلی زیادی داریم،‌ یعنی از لحاظ تنوع کالا نیز در شرایط مناسبی قرار داریم.

چگونه باید از واردات لوازم خانگی قاچاق جلوگیری کرد؟

معاون وزیر صمت در ادامه در ارتباط با چگونگی مبارزه با قاچاق کالا،‌ بیان کرد که برای جلوگیری از ورود لوازم خانگی قاچاق به کشور باید تمام نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط با یکدیگر همکاری کنند و از تمام ابزار موجود استفاده کنند. از طرفی دیگر نیز خدماتی در ایران برای کالای قاچاق در نظر گرفته نشده است،‌ اما وقتی کالایی در داخل کشور به تولید می‌رسد خدمات مهمی از جمله خدمات پیش از فروش و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود و این مسئله باعث می‌شود که خیال مشتریان از این جهت راحت شود که می‌توانند در صورت خرابی کالا آن‌ را به منظور تعمیر در اختیار نمایندگی قرار دهند. از این رو مشتریان نیز می‌توانند با خرید کالای داخلی در مبارزه با قاچاق کالا سهیم باشند.

در صورتی که خدمات پیش از فروش و خدمات پس از فروش مورد توجه خریداران قرار بگیرد و آن‌ها ترجیح بدهند که به جای خرید کالای خارجی اقدام به تهیه کالای داخلی کنند، تولید لوازم خانگی با روند صعودی همراه می‌شود که این مسئله موجب پایین‌تر آمدن بهای تمام شده کالا و ارائه آن به بازار با قیمت کمتر می‌شود.