واردات لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی: واردات لوازم خانگی 5 سال ممنوع شود

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اعلام کرد این انجمن خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای یک دوره 5 ساله است.

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اعلام این که این انجام خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای یک دوره 5 ساله است گفت بر اساس ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولید کشور مصوب سال ۹۸، وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد تا از ثبت سفارش کالاهای مصرفی با دوام دارای مشابه ساخت داخل تا پایان برنامه ششم توسعه جلوگیری کند. وی افزود از آنجایی که برنامه ششم توسعه رو به پایان است، با توجه به ظرفیت این قانون خواستار تداوم موضوع ممنوعیت‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه کشور از وزارت صنعت و همچنین کمیسیون صنایع و معادن مجلس شدیم.

جزئیات ممنوعیت واردات لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در ادامه گفته‌های خود به اظهارنظرهای برخی از نمایندگان مجلس برای اجازه واردات لوازم خانگی اشاره کرد و گفت:

این موضوع همواره وجود داشته و موافقان و مخالفانی نیز دارد، اما درخواست ما برای ممنوعیت واردات طبق مصالح کشور و حمایت از صنایع به خصوص صنایع نوپای داخلی و همچنین صیانت از سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های انجام شده در زمان تحریم‌ها است. البته این موضوع به معنای دیوار کشیدن به دور کشور و اجازه ورود ندادن به خارجی‌ها نیست، بلکه یک دوره زمانی 5 ساله در نظر گرفته شده تا با تغییر دولت‌ها و مسئولان نیز با آن برخورد سلیقه‌ای نشود و تغییر نکند.

هاشمی در ادامه به وجود لوازم خانگی قاچاق با برندهای معروف در بازار اشاره کرد و گفت سود زیاد در کار قاچاق باعث شده تا بسیاری به این کار بپردازند و در واقع این موضوع به خصوص از طریق کشورهای ناامن اطراف کشور صورت می‌گیرد و مبارزه با قاچاق به عزم و اراده ملی و جدی نیاز دارد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در پایان خاطرنشان کرد:

برای ارتقای دانش فنی، دستیابی به فناوری‌های روز و قالب‌های روز جهان و به خصوص تامین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه لوازم خانگی باید بتوان با دنیا تعامل کرد، اما با سیاست‌هایی که به صنایع داخلی آسیبی وارد نکند. این انجمن در تعامل با وزارت صنعت به دنبال طراحی استراتژی مناسبی برای چگونگی همکاری با خارجی‌ها است تا اگر بار دیگر برجام و گفت‌وگوهای سیاسی انجام شد، برنامه مناسب داشته باشیم.