مذاکره با تلگرام

وزیر ارتباطات ماجرای مذاکره با تلگرام و موتور جستجوی یاندکس را توضیح داد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به تازگی به ارائه توضیحاتی در خصوص مذاکره با تلگرام پرداخته است.

محمد جواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور عنوان کرد یکی اصلی‌ترین مواردی که هم‌اکنون مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار دارد،‌ مسئله حکمرانی سایبری است و من بر خود واجب دانستم تا تجربیاتم را در اختیار مسئولان این حوزه قرار دهم تا در صورت لزوم بتوان از آن‌ها کمک گرفت.

وی در ادامه با اشاره به فیلتر شدن وی چت در ایران به وسیله کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در سال 1392،‌ بیان کرد وی چت بعد از مذاکرات طولانی مدت اعلام کرد که فعلا شرایط حضور در ایران را ندارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در ارتباط با موتور جست‌وجوی یاندکس نیز عنوان کرد که نیکلای نیکیفوروف،‌ وزیر ارتباطات وقت روسیه در سال 1394 با دکتر واعظی مذاکراتی را صورت دادند و واعظی پس از پایان مذاکرات طی مصاحبه‌ای از توافق روسیه و ایران برای حضور یاندکس در ایران به منظور شکستن انحصار آمریکا خبر داد. پس از گذشت یک روز از رسمی شدن خبر توافق ایران و روسیه، شرکت یاندکس اعلام کرد که قصد حضور در ایران را ندارد،. احتمالا عقب‌نشینی یاندکس به این علت بود که مسئولیت تأمین نیمی از سرمایه مورد نیاز این شرکت بر عهده آمریکا است.

داستان مذاکره با تلگرام چه بود؟

محمد جواد آذری جهرمی به تازگی در خصوص مذاکره با تلگرام نیز بیان کرده است بعد از آن که تلگرام از سوی ایرانی‌ها مورد استقبال چشم‌گیری قرار گرفت و بسیاری از کاربران جذب آن شدند، دادستان کل کشور به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دستور داد تا گفت‌وگو با تلگرام را آغاز کند. گفت‌وگو با تلگرام صورت گرفت و در نتیجه این مذاکره دو طرف به توافقاتی برای ادامه کار تلگرام در ایران دست یافتند. ایران برای ادامه کار تلگرام شروطی گذاشت که از جمله آن‌ها حذف کانال‌هایی با مصادیق پنج‌گانه بود.

از سال 1395 کاربران ایرانی بسیاری جذب تلگرام شدند و قوه قضاییه در سال 1397 دستور داد تا این برنامه از دسترس خارج شود. پس از آن که که تلگرام در ایران مسدود شد اخبار بسیاری مبنی بر این‌که قرار است فیلترینگ تلگرام برداشته شود منتشر شد؛‌ اما تمام این اخبار کذب بود و تلگرام همچنان در ایران مسدود است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*