ویچت چینی

وزیر ارتباطات: ویچت چینی حاضر به همکاری با ایران نشد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که ویچت چینی پس از مذاکرات گسترده حاضر به همکاری با ایران نشد.

محمد جواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد که ویچت چینی در سال 1392 و به وسیله کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در ایران فیلتر شد؛ اما مدتی بعد گروهی از سوی ایران مأمور شدند تا به چین سفر کرده و با این شرکت به گفت‌وگو بپردازند. این گروه پس از دیدار با شرکت Tencent،‌ فهمیدند که پیش از آن‌ها نیز چند گروه از سوی ایران با این شرکت گفت‌وگو کرده بودند. شرکت چینی در این گفت‌وگو به بیان چند نکته مهم پرداخت که به شرح زیر است:

الف) آمریکا قسمتی از منابع مالی ما را تأمین می‌کند، به همین دلیل ما باید ببینیم که برای همکاری با ایران منع حقوقی داریم یا نه.

ب) فعالیت‌های اقتصادی ما در ایران بر اساس قوانین ایران باید به چه صورتی باشد؟ ما برای پاسخ به این سؤال لازم داریم تا قوانین ایران را مطالعه و بررسی کنیم. وی چت برای رشد و رونق خود در بسیاری از کشور‌ها به سراغ تبلیغات گسترده رفت، این در صورتی است که ویچت در ایران بدون هیچ‌گونه تبلیغات خاصی به سرعت رونق و گرفت و با وجود فیلترینگ نیز همچنان کاربران خود را در ایران دارد. به عقیده شما کاربران ایرانی چرا جذب وی چت می‌شوند؟

محمدجواد آذری جهرمی در انتها بیان کرد که وی چت چینی پس از یک ماه مذاکره با طرف ایرانی بالاخره نظر خود را بیان کرد که این‌چنین بود:

ضمن احترام ما هم‌اکنون امکان ورود به ایران را نداریم و امید داریم تا بتوانیم در آینده بتوانیم با ایران همکاری کنیم.

طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی از توافق با ویچت چینی جلوگیری کرد؟

وی چت چینی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل فیلتر شدن وی چت چینی در ایران اشاره نکرده است؛‌ اما احتمالا وی این موارد را به علت طرح جدید مجلس تحت عنوان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی که هم‌اکنون با مخالفان بسیاری مواجه شده، بیان کرده است.

به اعتقاد کارشناسان این طرح شامل کل فضای مجازی می‌شود که پیام رسان‌ها نیز جزو آن هستند. با این طرح پیام رسان های خارجی مجبور می‌شوند که برای فعالیت در ایران مجوز بگیرند و تنها مطابق با قوانین کشور به فعالیت بپردازند و از آن خارج نشوند،‌ چرا که در غیر این صورت دیگر اجازه فعالیت قانونی در ایران را نخواهند داشت.

در طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی آورده شده است که پیام رسان های خارجی چنانچه از قوانین ایران پیش‌تر بروند علاوه بر انسداد، با اشخاصی که از اجرای سیاست‌ها و قوانین ایران نیز سر باز زده‌اند برخورد جدی خواهد شد. به احتمال فراوان پیام رسان‌ها زیر بار همچنین چیزی نخواهند رفت و مجوز نخواهند گرفت که در نتیجه باعث انسداد آن‌ها در ایران می‌شود.

احتمال پذیرش این طرح از سوی واتساپ و اینستاگرام کم است

وی چت چینی

علاوه بر این تعدادی از کارشناسان این حوزه با طرح بیانیه‌ای به بیان ایرادهای این طرح پرداخته و ضمن نگرانی از تبعات تصویب چنین طرحی،‌ خواستار آن شدند که طرح جدید با همکاری بخش خصوص، دولت و مجلس به تصویب برسد و از این طرح چشم‌پوشی شود.

در بیانیه مذکور آورده شده است که با به تصویب رسیدن این طرح تمام سرویس‌های مهم از جمله جویش‌گر، نقشه، پیام ر‌سان و… چه خارجی و چه داخلی برای فعالیت در ایران مجبور به دریافت مجوز و فعالیت در چارچوب قوانین ایران می‌شوند و در غیر ای نصورت اجازه فعالیت قانونی در ایران از آن‌ها گرفته می‌شود. این در صورتی است که احتمال پذیرش این طرح از سوی شرکت‌هایی مانند واتساپ، لینکدین، گوگل و اینستاگرام بسیار کم است.

اگرچه اخیرا عنوان شد که مجلس از تصویب طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی منصرف شده است؛‌ اما نمایندگان مجلس با دفاع همه‌جانبه از این طرح عنوان کردند که مجلس از تصویب این طرح منصرف نشده،‌ بلکه حتی احتمال دارد که مطابق با اولویت یا فوریت دستور تازه‌ای اضافه شود. از این رو مجلس همچنان این طرح را پیگیری می‌کند و میزان طرح‌ها و لوایح فوریت‌دار و اولویت‌دار مشخص خواهد کرد که این طرح چه زمانی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد. اکنون باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این طرح چه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*