خرید هویه

راهنمای خرید هویه (هویه چی بخریم؟)

برای خرید هویه خوب برای لحیم کاری باید تحقیقات زیادی کرد و نکات زیادی را در نظر گرفت. احتمالا شما هم اگر به تعمیرات علاقه داشته باشید یا کارتان مرتبط به تجهیزات الکترونیک باشد، در هنگام خرید این محصول با سردرگمی‌هایی مواجه شده‌اید و از خود پرسیده‌اید کدام هویه بهتر است؟ یا به دنبال راهنمای هویه خوب برای لحیم کاری گشته‌اید.

در صورتی که می‌خواهید در باره ویژگی هویه خوب و مناسب بیشتر بدانید حتما ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

همچنین کارشناسان آوازک، می‌‌توانند شما را در انتخاب هویه مناسب یاری کنند، کافیست با شماره 02191016050 تماس گرفته و یا به آدرس avazac.com مراجعه نمایید.

امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید بهترین هویه لحیم کاری مناسب با کار خود را پیدا نمایید.

ویژگی هویه خوب

هویه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ممکن است برای یک کاربرد خوب و برای کاربرد دیگر نامناسب باشند، پس در ابتدا باید بدانیم چه انتظاری از هویه داریم و ویژگی‌های هویه که می‌توانیم آن‌ها را در زمان خرید مد نظر قرار دهیم چیست؟ مواردی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم شامل موارد زیر است.

کاربرد مورد نظر ما، نوع هویه، توان هویه، جنس و نوع نوک هویه، جنس دسته، پایه محصول، دمای هویه، زمان کارکرد، قیمت و برند سازنده.

کاربرد مورد نظر ما از هویه

کاربردی که از هویه مد نظر دارید در خرید آن بسیار موثر است. برای مثال اگر بخواهید لحیم کاری قطعات SMD و قطعات حساس داشته باشید، هویه‌های پیشرفته مناسب شماست و در صورتی که می‌خواهید با قطعات DIP کار کنید، هویه‌های ساده معمولی نیز کارتان را به خوبی راه می‌اندازند و نیاز نیست نوع گران‌قیمت آن را تهیه کنید.

زمان کارکرد

اگر زیاد لحیم کاری می‌کنید، زمان کارکرد هویه برایتان اهمیت دارد، یعنی هویه‌ای که بتواند ساعت‌ها کار کند مناسب است. اما اگر تنها برای کارهای کوتاه مدت نیاز به خرید هویه دارید، این ویژگی شاید برایتان خیلی مهم نباشد.

جنس و نوک هویه

از آنجایی که نوک هویه، بخشی است که با قطعاتی که می‌خواهید لحیم کنید، ارتباط مستقیم دارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که نوک هویه از جنس خوبی ساخته نشده باشد، هم لحیم شما به خوبی انجام نمی‌شود و هم خیلی زود سیاه و خراب می‌شود. یک نوک هویه خوب، از آلیاژهای خوب ساخته شده و نسوز است.

توصیه می‌کنیم از هویه‌هایی استفاده کنید که قابلیت تعویض نوک دارند و در صورت خراب شدن نوک هویه می‌توانید آن را عوض کنید. برخی هویه‌ها با نوک‌های متفاوت به فروش می‌رسند که انتخاب آن‌ها بسیار هوشمندانه است، چرا که ممکن است بخواهید قطعات متفاوتی را لحیم کنید که هر کدام به نوع خاصی از نوک (مفتولی، سرکج، سر صاف، ماتیکی و …) نیاز دارند.

نکته بسیار مهمی که خیلی‌ها در باره نوک هویه از آن اطلاع ندارند، نحوه تمیزکردن نوک هویه است. تمیز کردن نوک هویه با سیم ظرفشویی می‌تواند آلیاژ آن را خراب کند. بنابراین باید از تمیز کننده نوک هویه برای این کار استفاده کنید. هویه‌های باکیفیت، به همراه خود اسفنج نسوز و یا تمیزکننده نوک هویه دارند.

خرید هویه

توان هویه

توان هویه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان انتخاب و خرید به آن توجه کنید. در اینجا نیز کاربرد هویه برای شما اهمیت بالایی دارد. معمولا هویه‌های با توان بالا برای اتصالات سنگین استفاده می‌شوند، برای مثال اگر سیم شما قطر بزرگی دارد، توان بیش از 100 وات مورد نیاز شماست. برای لحیم کاری بردهای ظریف هویه ای با توان 40 و 60 وات می‌تواند پاسخگوی کار شما باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که توان بالاتر لزوما به معنی دمای بالاتر نیست، این توان بالاتر به این معنی است که آن هویه می‌تواند زودتر به دمای مورد نظر رسیده و آن دما را بهتر حفظ نماید.

وقتی توان یک هویه برای کار مورد نظر شما کم باشد، یعنی سرعت گرم شدن هویه کمتر است و دمای آن نیز پایدارتر است (دما به خوبی در محدوده‌ای که باید باشد حفظ نمی‌شود). از آنجا که دما در هویه‌های با توان پایین، ثابت نیست، فرآیند لحیم کاری سخت‌تر می‌شود و قطعات نیز بیشتر آسیب می‌بینند.

توان خروجی با وات (W) سنجیده می‌شود و اغلب عددی بین 40 تا 200 وات است. اگر بیشتر از توان یک هویه از آن کار بکشید، قطعا به آن آسیب می‌زنید.

اگر برایتان سوال پیش آمده که هویه چند وات بخریم؟ با جستجوی همین عبارت می‌توانید یک مطلب کامل از سایت آوازک را مطالعه کنید.

دمای هویه

همانطور که گفتیم، توان هویه و دمای هویه، دو مورد متفاوت هستند، اگر می‌خواهید اقدام به لحیم کاری قطعاتی کنید که بسیار حساس هستند (مانند آی سی‌ها، سنسورها و قطعات SMD) نباید از دمای بالایی در هویه استفاده کنید و در صورتی که می‌خواهید اتصالات سنگین انجام دهید، نیاز به دمای بالا دارید، پس باید هویه‌هایی را تهیه کنید که بتوانند دمای بالا را ایجاد کنند.

قیمت هویه

قیمت هویه فاکتور بسیار مهمی است. این قیمت می‌تواند بر اساس موارد مختلفی تعیین شود. برای مثال، هویه‌های گات ژاپن یا ولر آلمان به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارند، قیمتشان نیز از هویه‌های چینی و بی‌کیفیت بالاتر است.

ممکن است نیاز شما با یک هویه چند ده هزار تومانی یا یک هویه چند میلیونی برطرف شود، اگر نیاز به یک هویه قلمی ساده دارید، بهتر است برای یک هیتر هوای گرم حرفه‌ای و گران‌قیمت هزینه نکنید.

جنس دسته

دسته هویه‌های قلمی و تفنگی و…، می‌تواند از جنس چوب یا پلاستیک ساخته شده باشد. مزیت دسته‌های چوبی به پلاستیکی در انتقال کمتر حرارت است. این دسته‌های چوبی داغ نشده و دست کاربر را نمی‌سوزانند. اگر هویه‌های با دسته پلاستیکی خریداری می‌کنید نباید فراموش کنید که پلاستیک آن نسوز باشد.

برند سازنده

روزانه تعداد زیادی از افراد با فروشندگان آوازک تماس می‌گیرند و می‌پرسند: “هویه چه مارکی خوبه؟”در پاسخ باید گفت تعداد تولیدکنندگان هویه در ایران و جهان، بسیار زیاد است اما شرکت‌های ژاپنی و آلمانی گوی رقابت را در کیفیت محصولات تولیدی خود ربوده‌اند.

هرجا صحبت از هویه باکیفیت می‌شود نام هویه گات ژاپن، هویه ولر آلمان و هویه ارسا آلمان مطرح می‌شود. برندهای چینی نظیر کوئیک، یاکسون و گرداک نیز محصولات خوبی تولید می‌کنند.

در هنگام خرید هویه و سایر ابزار لحیم کاری نباید فراموش کنید که جنس اصل خریداری نمایید، چرا که هویه‌های چینی طرح گات و یا مشابه ولر و ارسا در بازار ایران به وفور وجود دارند و شما باید تنها از نمایندگی‌های رسمی مانند آوازک آن‌ها را خریداری نمایید.

پایه هویه

اگر از پایه هویه برای کار خود استفاده نکنید، ممکن است با خطراتی مانند آتش‌سوزی و یا سوختگی مواجه شوید. همچنین داشتن پایه، سرعت لحیمکاری شما را افزایش می‌دهد.

بسیاری از هویه‌های ساخت برندهای معتبر، همراه خود پایه هویه نیز دارند، اما اگر هویه‌ای خریداری می‌کنید که پایه هویه ندارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطابق با نوک هویه و شکل محصول خود خریداری کنید.

استفاده از پایه هویه، می‌تواند به شکل غیرقابل وصفی کار شما را آسان‌تر کند.

نوع هویه

هویه در انواع مختلفی به فروش می‌رسد از جمله هویه رومیزی، هویه فندکی، هویه تفنگی و هویه قلمی.

برخی از انواع این هویه‌ها، ثابت هستند، یعنی فقط قادر به تولید یک دمای خاص هستند. این هویه‌ها نسبت به هویه‌های متغیر قیمت کمتری دارند. هویه‌های متغیر که می‌توانند چند دمای خاص را تولید کنند قیمت بالاتری دارند و هر چند که قیمت بالاتری دارند اما مناسب برای انجام کارهای پیچیده‌تر هستند.

خرید هویه

زمانی که کار شما نیاز به هویه هوای گرم دارد، نمی‌توانید به جای آن از هویه قلمی یا چکشی استفاده کنید. در این بخش انواع هویه و کاربردهای آن‌ها را بیشتر می‌شناسیم:

هویه قلمی:

هویه‌های قلمی ساختار بسیار ساده‌ای دارند و در حقیقت از یک سیم‌پیچ با مقاومت زیاد از جنس کروم و نیکل ساخته شده‌اند. اغلب این هویه‌ها قابلیت تنظیم توان خروجی (وات) و دما را ندارند اما در برخی از آن‌ها این قابلیت وجود دارد.

از آنجا که بسیاری از این هویه‌ها قابلیت تنظیم دما ندارند، برای کارهایی که از حساسیت زیادی برخوردارند، خیلی مناسب نیستند و برای کارهای حرفه‌ای باید از انواع دیگری از هویه استفاده نمود.

هویه تفنگی:

به دلیل شکل ظاهری که این هویه‌ها دارند به آن‌ها هفت تیری یا تفنگی گفته می‌شود. این هویه‌ها مناسب برای توان‌های بالای صد وات است و از مزایای آن می‌توان به سرعت داغ شدن بالای آن اشاره کرد. (چرا که در این هویه، حرارت مستقیما در نوک هویه تولید می‌شود). برای کارهای طولانی مدت نباید از این مدل خریداری کنید چون به راحتی می‌سوزند.

اغلب هویه‌های تفنگی نیز مانند هویه‌های قلمی قابلیت تنظیم دما ندارند و به همین علت استفاده از آن‌ها در پروژه‌های حرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شوند.

هویه چکشی:

این مدل یکی از مدل‌های قدیمی است که برای اتصالات سنگین به کار می‌رود.

هویه باتری خور:

در صورتی که نیاز دارید تا در جایی کار کنید که امکان اتصال به برق وجود ندارد، می‌توانید از هویه باتری خور استفاده کنید. برخی از آن‌ها با چند باتری یک و نیم ولتی یا یک باتری کتابی کار می‌کنند.

هویه شارژی:

راه دیگر در زمان نبود برق، استفاده از هویه شارژی است. این هویه را با قرار دادن در پایه شارژ مخصوص به خود شارژ کرده و از آن استفاده می‌کنند.

هویه گازی:

هویه گازی نیز نوعی هویه است که از گاز مایع مخزن خود می‌تواند گرمای مورد نیاز لحیم کاری را تامین کند.

هویه هوای گرم را شاید بتوان بهترین مدل هویه دانست که در اینجا به طور کامل در مورد آن صحبت می‌کنیم:

راهنمای خرید هویه هوای گرم

هویه هوای گرم که به آن هیتر نیز می‌گویند از جمله ابزارهایی است که در مصارف صنعتی از آن استفاده می‌کنیم. این دستگاه از یک دستگاه مرکزی و یک دسته هیتر تشکیل شده است. نازل و المنت حرارتی در دسته هیتر قرار گرفته و کمپرسور نیز در دستگاه مرکزی هیتر قرار گرفته است. المنتی که در دسته قرار گرفته است، وظیفه بالا بردن دما را دارد. کمپرسوری که داخل دستگاه مرکزی است، تولید باد می‌کند. در برخی از انواع هویه‌های هوای گرم، موتور تولید باد بر روی دسته قرار دارد. از آنجایی که این هوا از نزدیک المنت حرارتی رد می‌شود، داغ است. در اصل می‌توان گفت کارکرد هیتر هوای گرم مشابه سشواری است که موهای خود را با آن حرارت می‌دهید. از آنجایی که قیمت این محصول از قیمت هویه های معمولی بیشتر است، خواندن راهنمای خرید هیتر هویه می‌تواند از صرف هزینه زیاد توسط شما جلوگیری نماید.

برای خرید این محصول، نخستین چیزی که باید به آن توجه کنید، آنالوگ بودن و یا دیجیتال بودن آن است.

هویه‌های هوای گرم آنالوگ، صفحه نمایش ندارند و کارکرد آن‌ها به صورت آنالوگ است، درست مانند اتوهای خانگی. بهترین مارک هویه هوای گرم موجود در بازار ایران را شاید بتوان ولر آلمان دانست و پس از آن کوئیک، گرداک و یاکسون.

هیتر هوای گرم دیجیتال، هم عمر مفید بالایی دارند و هم خروجی دما و باد آن‌ها بسیار دقیق و به اصطلاح کالیبره است. در صورتی که به دنبال هویه حرفه ای تعمیرات موبایل و یا هویه هوای گرم هستید، باید به نکات زیر توجه کنید:

مدت زمان داغ شدن المنت هیتر: از مشخصات هویه خوب می‌توان به سرعت بالای داغ شدن المنت آن اشاره کرد. این ویژگی، به مواردی نظیر نوع المنت و شرکت سازنده آن بستگی دارد. المنت‌هایی که توانایی داغ شدن سریع‌تر دارند، می‌توانند زودتر خنک شده و اصطلاحا ریکاوری شوند.

پرتاب باد هیتر: نوع فن و یا پمپ موجود در هیتر، باعث می‌شود تا مقدار پرتاب باد در هیترهای مختلف متفاوت باشد. یک ویژگی هویه خوب، می‌تواند قابل تنظیم بودن پرتاب باد باشد.

توانایی کنترل حرارت هیتر و هویه: اگر به دنبال خرید هیتر برای تعمیر موبایل هستید، بهتر است به دنبال هیترهایی باشید که می‌توان درجه حرارت آن‌ها را تنظیم کرد که البته اغلب آن‌ها این ویژگی را دارند. محدوده دمایی اغلب این هویه‌های هوای گرم، 100 الی 500 درجه است. هویه‌های هوای گرم که کیفیت بالایی ندارند، حساسیتشان کمتر است و به سختی می‌توان درجه حرارتشان را تنظیم نمود. این موضوع می‌تواند به قطعه‌ها و برد آسیب جدی وارد کند.

نازل هیتر: نازل هیتر مدل‌های متفاوتی دارد و از نوع باریک و نازک آن، برای قطعات ریز و حساس استفاده می‌شود و نازل پهن‌تر را روی قطعات بزرگ استفاده می‌کنند. این وسیله برای تغییر جهت باد و همچنین مقدار باد خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را به راحتی توسط یک پیچ‌گوشتی نصب و تعویض کرد.

ایمنی هیتر: برخی از انواع هویه‌های هوای گرم یک سیستم ایمنی خاص به نام ESD Free و PID دارند. این سیستم ایمنی مانع از آسیب دیدن هیتر به دلیل اتصال کوتاه و وجود جریان الکتریسیته ساکن می‌شود. همچنین این سیستم‌ها مانع از آسیب رسیدن به دستگاه و برد گوشی نیز می‌شود.

قیمت هویه هوای گرم: محصولاتی که خدماتی مانند گارانتی یا خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند، قیمت بالاتری دارند. عوامل دیگری نظیر کشور تولیدکننده، برند، کیفیت قطعات، قابلیت‌های هویه و جنس قطعات نیز بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد. در صورتی که این محصولات را از آوازک خریداری نمایید، می‌توانید مطمئن باشید که جنس شما اصل است، چرا که آوازک نماینده رسمی گات ژاپن، ارسال آلمان، سولدکس ترکیه و …. در ایران است.

در کیفیت لحیم کاری علاوه بر توجه به ویژگی هویه خوب باید به چه مواردی توجه کرد؟

اگر می‌خواهید از هویه خود استفاده بهینه کنید، نه تنها به جنس نوک هویه و کیفیت هویه خود توجه کنید بلکه باید مواردی مانند سیم لحیم و روغن لحیم را نیز در نظر بگیرید. شاید شما بهترین هویه را نیز خریداری کنید اما از روغن لحیم یا خمیر فلکس نامناسب و بی‌کیفیت استفاده کنید که باعث شود لحیم شما به درستی انجام نشود.

روغن لحیم برای آن که در طول فرآیند لحیم کاری، اکسیداسیون صورت نگیرد استفاده می‌شود. در بین تولیدکنندگان روغن لحیم باکیفیت می‌توان از سولدکس ترکیه و ژرف ایران نام برد. خمیر فلکس می‌تواند جایگزین روغن لحیم باشد.

در خصوص سیم لحیم نیز باید گفت که انتخاب یک سیم لحیم خوب، تاثیر بسیار مثبتی بر روند لحیم کاری دارد. بهترین نوع سیم لحیم، سیم لحیم بدون سرب است. چرا که سرب می‌تواند به شدت سلامتی افراد را به خطر بیندازد. سیم لحیم‌های بدون سرب از آلیاژهای قلع، مس و نقره ساخته می‌شوند.

سیم لحیم با قطرهای متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شود. برای مثال برای اتصال قطعات بزرگ، از سیم لحیم ضخیم استفاده می‌شود و از نوع نازک آن برای لحیم کاری قطعات کوچک بردهای الکترونیکی.

اگر از سیم لحیم با کیفیت استفاده نکنید، دوام نوک دستگاهتان نیز کمتر می‌شود.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب در خصوص راهنمای خرید هیتر و هویه برای شما مفید بوده باشد.

در صورتی که قصد خرید هویه، سیم لحیم، روغن لحیم کاری، نوک هویه، خمیر فلاکس، خمیر قلع، المنت هویه، قلع کش، احیا کننده نوک هویه، تمیزکننده نوک هویه، سیم چین، دستگاه اولتراسونیک، پایه نگه‌دارنده هویه، دستگاه وکیوم و… را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش آوازک به شماره 02191016050 تماس بگیرید.

کارشناسان فروش آوازک، با سال‌ها تجربه می‌توانند به سوال شما در خصوص این که کدام هویه بهتر است پاسخ دهند. همچنین در صورتی که نمی‌توانید هزینه زیادی برای  شما می‌توانید این تجهیزات را به صورت نقد و اقساط از آوازک خریداری نمایید.

این مطلب توسط شرکت‌های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*