واکنش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به شیوع عفونت ملیوئیدوز

ابراز نگرانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از عفونت کشنده ملیوئیدوز

شیوع عفونت ملیوئیدوز بین 3 شهروند آمریکایی، مشکوک گزارش شده است؛ سرفه، سردرد، مشکلات ریوی، درد قفسه سینه، کاهش وزن، … علائم شایع آن است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات متحده آمریکا، به تازگی از ابتلا سه بیمار به عفونت باکتریایی شدید و کشنده به نام «عفونت ملیوئیدوز» (melioidosis) پرده برداشته است. به گفته کارشناسان، علت و مرکز شیوع عفونت‌ ملیوئیدوز در حال حاضر مشخص نیست، اما این مرکز، نحوه ابتلا این سه بیمار را عجیب خواند. چرا که هیچ یک از سه بیمار قبل از نمایان شدن علائم این عفونت، از ایالات متحده خارج نشده بودند!

عفونت‌ ملیوئیدو

در واقع پاتوژن باکتریایی به نام Burkholderia pseudomallei عامل به وجود آورنده عفونت ملیوئیدوز هستند که به عنوان یک عامل Tier 1 طبقه بندی می‌شوند؛ دسته بندی مشابه‌ایی که سایر پاتوژن‌های خطرناک هم چون ویروس ابولا و نوروتوکسین‌های ایجاد کننده بوتولیسم (یک بیماری فلج کننده) را در خود جای می‌دهد. کارشناسان بر این باورند که این عفونت‌ها معمولا در منطقه‌های گرم سیری و نیمه گرم سیری در دنیا شایع هستند. گرچه دلیل ابتلا شدن شهروندان آمریکا تنها سفر به مناطق آلوده به این عفونت در این کشور اعلام شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات متحده آمریکا، تا امروز ابتلا سه شهروند آمریکایی به عفونت ملیوئیدو را گزارش داده، که اولین مورد مربوط به ماه مارس (اسفند) است. با در نظر گرفتن این موضوع که هیچ یک از سه بیمار از ایالات متحده خارج نشده بودند، این مرکز از احتمال گسترش این بیماری ابراز نگرانی کرده است.

به دنبال مرگ اولین مورد، ابتلا دو مورد دیگر هم در ماه می (اردبیهشت) گزارش شد. پس از بهبودی مورد دوم، وی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و مورد آخر در بیمارستان همچنان بستری ماند. گرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات متحده آمریکا ترجیح داده مشخصات سه بیمار مبتلا را فاش نکند، اما برخی از جرئیات پیرامون موضوع عفونت‌ ملیوئیدو را منتشر کرده است.

منبع

به گفته کارشناسان، از توالی ژنومی برای پیوند دادن این سه مورد با منبع احتمالا یکسان استفاده شده است. گرچه ریشه عفونت ملیوئیدوز هنوز مشخص نیست و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات متحده آمریکا از اعلام جزئیات بیشتر پیرامون این موضوع خودداری کرده است، اما به نظر برخی از کارشناسان، احتمالا ریشه این بیماری محصولات حیوانی یا سایر محصولات آلوده باشد. متاسفانه، متفاوت بودن علائم، به پیچیدگی و سخت‌تر شدن درمان این بیماری دامن زده است.

علائم

بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ایالات متحده آمریکا، علائم عفونت ملیوئیدوز ممکن است مواردی مانند تب، سرفه، سردرد، مشکلات ریوی، درد مفاصل، درد معده، درد قفسه سینه، کاهش وزن و سایر موارد را شامل شود.

به منظور پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر عفونت ملیوئیدوز بین شهروندان آمریکایی، این مرکز راهنمایی‌هایی را برای پزشكانی كه ممكن است در معرض عفونت‌ ملیوئیدوز قرار بگیرند، ارائه كرده است. متاسفانه، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی به منظور پیشگیری یا منبع آن برای عموم منتشر نشده است. نظرات خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*