فناوری 5G

نخستین سالروز ورود فناوری 5G به ایران توسط ایرانسل

اول مرداد 1400 به عنوان نخستین سالروز ورود فناوری 5G به ایران توسط ایرانسل محسوب می‌شود. این اپراتور طی یک سال گذشته توانست 7 سایت 5G را در نقاط مختلف ایران راه‌اندازی کند.

اپراتور ایرانسل در مرداد 1399 برای اولین بار فناوری 5G را در ایران عرضه کرد و طی یک سال اخیر توانست 7 سایت تجاری 5G خود را در 4 شهر تهران، مشهد، شیراز و کیش راه‌اندازی کند. این سایت‌ها در حال حاضر به تمام مشترکان ایرانسل در این مناطق خدمات ارائه می‌دهند.

ایرانسل توانست در جدیدترین تست‌های سرعت روی شبکه واقعی و تجاری 5G سرعت دانلود حدود 4 گیگابیت بر ثانیه را به ثبت برساند. از مهم‌ترین کاربردهای فناوری 5G نیز می‌توان به سرعت بالاتر، پایداری بیشتر و ضریب تاخیر کمتری نسبت به نسل‌های قبلی، هوشمندسازی صنایع و زندگی روزمره اشاره کرد.

جزئیات ورود فناوری 5G به ایران توسط ایرانسل

اپراتور ایرانسل طی همکاری با مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی از سال 1395 روی فناوری نسل پنجم تلفن همراه مطالعات خود را شروع کرد و موفق شد در سال 1396 برای اولین بار در کشور مدلی از شبکه کامل 5G را با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد آزمایش قرار دهد.

اولین سایت تجاری 5G نیز در اول مرداد 1399 برای اولین بار در کشور توسط اپراتور ایرانسل طی همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد. همچنین این سایت توسط رئیس‌جمهوری و در حاشیه جلسه هیئت دولت به شکل آنلاین افتتاح گردید. در تاریخ 7 مرداد 1399 نیز دومین سایت جاری 5G ایران و ایرانسل در ساختمان مرکزی این اپراتور با حضور خبرنگاران و توسط دکتر بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل معرفی شد.

سومین سایت تجاری نسل پنج ایران و ایرانسل نیز در تایخ ۲۱ آبان ماه سال گذشته به عنوان اولین سایت outdoor نسل پنج در دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شد و در دسترس کاربران قرار گرفت. اپراتور ایرانسل در 28 بهمن 1399 نیز چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران را در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا به شکل آنلاین راه‌اندازی کرد و کاربران توانستند بلافاصله از خدمات آن بهره‌مند شوند.

فناوری 5G

اپراتور ایرانسل در سوم اسفند 99 پنجمین سایت 5G ایران و خود را در محوطه باز شهرداری شیراز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و مدیرعامل ایرانسل راه‌اندازی کرد. ششمین سایت تجاری 5G این اپراتور نیز در تاریخ سه شنبه 19 اسفند 99 در جزیره کیش با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل راه‌اندازی گردید.

سرانجام در تاریخ چهارشنبه 27 اسفند 99 هفتمین سایت 5G ایرانسل در محوطه باز دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی و مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منطقه شمال شرق و مدیرعامل ایرانسل افتتاح شد و زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد توانستند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

همچنین در هشتمین ماه ارائه خدمات نسل پنجم تلفن همراه در ایران توسط ایرانسل، اپراتور همراه اول نیز به حوزه فناوری 5G ورود پیدا کرد و موفق شد اولین سایت 5G خود را در 4 اسفند 99 در مشهد مقدس افتتاح کند و در حال حاضر این اپراتور در سه شهر تهران، مشهد و قم از پنج سایت 5G بهره می‌برد.

گفتنی است اپراتور ایرانسل در جدیدترین تست‌هایی که روی شبکه 5G واقعی و تجاری به انجام رسانده توانست رکورد سرعت دانلود نزدیک به 4 گیگابیت بر ثانیه را به ثبت برساند. علاوه بر این که ایرانسل به دنبال گسترش پوشش شبکه 5G در سراسر ایران است، این اپراتور از ابتدای سال 99 طی همکاری با مراکز معتبر دانشگاهی در راستای بومی‌سازی فناوری‌های ارتباطی مطالعه روی فناوری 6G یا همان نسل ششم تلفن همراه را نیز شروع کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*