چمدون

چمدون موفق به جذب سرمایه شد

در سال‌های اخیر سرعت تغییرات در بازار گردشگری ایران همانند اغلب کشورهای دنیا بسیار بالا بوده است. با توجه به این تغییرات و نیازهای روزافزون مسافران، ایده‌ها و راهکارهای متنوعی در بخش‌های مختلف بازار ظهور کرده است. یکی از مهم ترین دغدغه‌های مسافران پیدا کردن بهترین قیمت و بهترین زمان خرید بلیط است. دغدغه ای که باعث شد استارتاپ چمدون در سال ۱۳۹۷ با هدف حل آن، فعالیت خود را آغاز کند. چمدون با کمک هوش مصنوعی قیمت بلیط هواپیما را پیش بینی کرده و به مسافران کمک می‌کند بلیط خود را در بهترین زمان و با قیمت کمتری رزرو کنند.

پس از حدود 3 سال توسعه محصول و بازار، شرکت سرمایه گذاری داوین با توجه به پتانسیل‌های این استارتاپ تصمیم گرفت در چمدون سرمایه گذاری کند. به همین دلیل با آقای فرزین نماینده داوین در هیئت مدیره چمدون مصاحبه کردیم تا نظرات و دلایل این سرمایه گذاری را جویا شویم.

اول از همه بگویید چطور شد که تصمیم گرفتید در صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنید؟

به نظر من هر شرکت سرمایه گذاری دیر یا زود حداقل در یکی از استارتاپ‌های این صنعت سرمایه گذاری خواهد کرد. چرا که این صنعت ویژگی‌ها و شرایطی دارد که برای سرمایه گذاران جذاب است.

وضعیت صنعت گردشگری را چطور پیش بینی می‌کنید؟

بازار گردشگری به علت وجود بخش‌های مختلف هم از نظر نوع خدمات و هم هدف سفر معمولاً تعداد بازیگرهای زیادی دارد و با انتخاب یک بخش درست از بازار می‌توان حضوری پایدار در این بازار داشت.

از طرف دیگر علیرغم تمام اتفاقاتی که در دو سال اخیر بخاطر شیوع ویروس کرونا رخ داد و اندازه بازار گردشگری بین المللی دنیا ۷۴ درصد افت پیدا کرد‌، همچنان گردشگری یکی از بزرگترین بازارهای جهان است‌. قبل از درگیری دنیا با این ویروس، اندازه بازار گردشگری به ۳ تریلیون دلار رسیده بود و سالانه رشد ۱۴ درصدی داشت که سفرهای هوایی با ۴۰ درصد بزرگترین بخش این بازار بودند.

اما در مورد ایران طبق آمارهای سازمان هواپیمایی کشور در ۱۶ سال گذشته با وجود صعود و نزول‌های فراوان که متاثر از وضعیت اقتصادی کشور بوده، سرانه تعداد سفر، روند صعودی داشته است. در حال حاضر میزان سفر هوایی به ازای هر نفر در ایران 0.2 است که با مقایسه ای بین ایران و کشورهایی که وسعت و شرایط نزدیکی به ایران دارند و با توجه به پتانسیل کشور پیش بینی می‌شود با بهبود شرایط اقتصادی این مقدار در آینده پتانسیل رسیدن به ۱سفر به ازای هر نفر را دارد. به این معنی که سالانه شاهد ۸۵ میلیون سفر هوایی باشیم.

در سال ۱۳۹۸ اندازه بازار فروش بلیط هواپیما در ایران ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۹ با وجود ویروس کرونا و افت ۴۰ درصدی سفرهای داخلی انتظار می‌رفت این مقدار کاهش پیدا کند اما به علت افزایش قیمت بلیط و تورم باز هم این مقدار نزدیک به سال قبل بود. پیش بینی می‌شود با ادامه روند واکسیناسیون و برگشت به حالت عادی این بازار نیز به روند سابق خود بازگردد و حتی روند رو به رشد تری را به خصوص در خدمات آنلاین تجربه کند. در ایران نیز پیش بینی شده که اندازه بازار بلیط هواپیما امسال  به ۱۰۰۰۰میلیارد تومان خواهد رسید که ۵۰ درصد آن سهم بازار آنلاین خواهد بود.

چمدون

چرا چمدون را برای سرمایه گذاری انتخاب کردید؟

وقتی چمدون برای جذب سرمایه به سراغ ما آمد مسیر طولانی  و پر فراز و فرودی را رفته و توانسته بود دستاوردهای خوبی به دست بیاورد. چمدون خیلی خوب متوجه حساسیت قیمتی بلیط هواپیما برای مسافران شده است. به این صورت که اختلاف قیمت در بلیط هواپیما تاثیر مهمی در تصمیم گیری افراد برای سفر رفتن یا نرفتن دارد. بنابراین سیستمی را توسعه دادند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نوسانات قیمت بلیط هواپیما در بازه‌های زمانی مختلف را پیش بینی کرده و به مشتری بگوید چه زمانی قیمت بلیط هواپیما کاهش و چه زمانی افزایش پیدا می‌کند. دانستن این نکته  به مشتری امکان می‌دهد تا تصمیم بگیرد که چه زمانی بلیط خود را رزرو کند تا هزینه کمتری بپردازد.

مورد دیگری که برای ما خیلی اهمیت داشت این بود که جمع آوری داده، آزمایش و توسعه ی این الگوریتم برای رسیدن به این دقت، نزدیک به سه سال زمان برده و با تحلیل دیتاهایی که در این چند سال جمع آوری شده، به دقت بالایی در پیش بینی قیمت بلیط هواپیما رسیده است. شرایط به گونه ای است که اگر کسب و کاری بخواهد وارد این حوزه شود لازم است از ابتدا، اطلاعاتی را که چمدون در طی این چند سال برای تحلیل قیمت بلیط هواپیما جمع آوری کرده است، به دست آورد و از این نظر چمدون چندین قدم از کسب و کاری که بخواهد به تازگی وارد این حوزه شود جلوتر است.

چمدون

اهداف آتی و چشم اندازهای پیش روی شرکت چیست؟

چمدون باور دارد همه افراد حق سفر کردن دارند و جدای از شرایط اقتصادی باید بتوانند سفر کنند. پس راه حل، تسهیل کردن شرایط سفر برای تمامی قشرهای جامعه است. از این رو قصد دارد تا در آینده ای نزدیک با اضافه کردن امکان رزرو هتل داخلی و خارجی، پرواز خارجی، قطار، اتوبوس و … یک برنامه سفر به مشتریان ارائه دهد‌. به این صورت که با توجه به درخواست کاربر پیشنهادهایی برای انتخاب محل اقامت، وسیله نقلیه، رستوران و … به او بدهد. در این مسیر همواره اولویت اول چمدون رضایت مشتری است و در همین راستا گام خواهد برداشت. پیش بینی می‌کنیم در آینده ای نزدیک چمدون یکی از بازیگران اصلی حوزه خدمات آنلاین گردشگری در کشور خواهد بود.

این مطلب توسط شرکت‌های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*