پیکسل 6 گوگل

آیا پیکسل 6 گوگل شانسی در برابر گلکسی اس 21 و آيفون 13 دارد؟

پیکسل 6 گوگل – Google Pixel 6 قرار است با دوربین جدید و طراحی چشم‌نواز وارد بازار شود؛ اما آیا گوشی‌های پرچمدار گوگل می‌توانند در برابر گلکسی اس 21 و آیفون 13 قد علم کنند؟

گوگل عملکرد چندان موفقی در زمینه فروش گوشی هوشمند نداشته است و این شرکای این غول نرم افزاری هستند که بازار را تحت کنترل خود دارند. برخی افراد گمان می‌کنند که سری پیکسل 6 گوگل می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

بخش نظرات شبکه‌های اجتماعی مملو از کامنت‌های افرادی است که قسم می‌خورند در صورتی که Pixel 6 با این یا آن ویژگی خاص عرضه شود، آن را خریداری کنند. البته این اتفاق جدیدی نیست و تقریبا هر ساله رخ می‌دهد. هرچند به نظر می‌رسد که وعده‌های متقابل بین گوگل و طرفدارانش امسال رنگ و بوی جدی‌تری دارد.

پیکسل 6 گوگل / گوشی‌های پیکسل

اما چرا شاهد چنین پدیده‌ای در سال‌های گذشته بودیم؟ خب، پیکسل 5 جای پیشرفت زیادی در بخش دوربین و قدرت داشت و پرچمداران قبل از آن نیز – سری پیکسل 4 و پیکسل 3 – حتی بدتر بودند. پیکسل 4 عملکرد ناامید کننده‌ای در زمینه باتری داشت و حاشیه بالایی نمایشگر نیز بسیار زیاد بود.

البته گوشی‌های دیگری نیز بودند که با حاشیه بالایی بدتری عرضه شده بودند و پرچمدار قبلی گوگل یعنی پیکسل 3XL یکی از آنها بود. فراموش کردن ناچ بد ترکیب این گوشی کار ساده‌ای نیست.

بنابراین نمی‌توان طرفداران گوگل را به دلیل وفا نکردن به وعده‌هایشان سرزنش کرد. هرچند انگار دیگر گوگل از بازی کردن با اعصاب کاربران خسته شده است و می‌خواهد پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو / XL را با طراحی زیبا و مدرنی عرضه کند؛ همچنین در بدنه پشتی نیز شاهد طراحی جذاب‌تر و متفاوت‌تری هستیم و گوگل قرار است حسگرهای قدیمی خود را نیز بازنشست کند.

علاوه بر اینها، گوگل می‌خواهد:

  • از اولین تراشه خود که با همکاری سامسونگ توسعه داده است، در پرچمداران امسال خود استفاده کند.
  • از سه دوربین با سه فاصله کانونی متفاوت در سری پیکسل 6 استفاده کند. این دوربین‌ها شامل لنز فوق عریض و زوم می‌شوند.
  • وعده ارائه به‌روزسانی پنج ساله را بدهد (این مورد را تا خودمان نبینیم، باور نمی‌کنیم).

پس مشکل کجاست؟‌ چرا پیکسل 6 گوگل حتی اگر به خوبی یا بهتر از آیفون 13 و گلکسی S21 FE باشد، محکوم به شکست است؟ پاسخ به این سوال در گرو توجه به تاریخچه فروش گوشی‌های این شرکت نهفته است.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، گوشی‌های پرچمدار گوگل هیچ وقت در هنگام عرضه فروش خوبی را تجربه نکرده‌اند. اگرچه در هنگام معرفی هرکدام از گوشي‌های پیکسل شور و هیجان زیادی مشاهده می‌شود؛ اما گوگل هرگز نتوانسته در جمع ۱۰ تولید کننده پرفروش گوشی هوشمند در آمریکا یا جهان قرار گیرد.

پیکسل 6 گوگل

گوگل همانند اپل در عرضه گوشی‌های خود مصمم نبوده است.

اگرچه اطلاعات مربوط به فروش گوشی‌های موبایل خیلی کامل نیست؛ اما کاملا مشخص است که در چند سال اخیر سامسونگ، اپل و شیائومی توانسته‌اند بازار را تحت سلطه خود درآورند. گوگل حتی نتوانسته سهم چشمگیری در بازار‌های بین‌المللی یا حتی آمریکا به دست آورد.

حتی اگر کسی واقعا بخواهد یک گوشی پیکسل را خریداری کند، یک مشکل مهم در سر راهش سبر می‌شود. گوشی‌های گوگل در خیلی از بازار‌ها در دسترس نیستند.

  • سری گوگل پیکسل 2 – عرضه شده در ۹ بازار
  • سری گوگل پیکسل 3 – عرضه شده در ۱۳ بازار
  • سری گوگل پیکسل 4 – عرضه شده در ۹ بازار
  • سری گوگل پیکسل 5 – عرضه شده در ۹ بازار
  • سری گوگل پیکسل 6 – عرضه شده در …؟

همانطور که مشاهده می‌کنید اطلاعات تاریخی به نفع گوگل نیست. البته ظاهرا خود گوگل هم خیلی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. مشکل دیگر این است که حتی وقتی گوشی‌های گوگل در یک بازار مشخص عرضه می‌شوند نیز پس از مدتی شاهد اتمام موجودی آنها هستیم. جدیدترین مورد را می‌توان مربوط به گوگل پیکسل 5 دانست. موجودی این گوشی مدتی پس از عرضه در آمریکا تمام شد. توجه داشته باشید که آمریکا بازار اصلی گوگل است.

حالا توجه شما را به بیانیه رسمی گوگل در مرداد ماه سال گذشته در رابطه با عرضه پیکسل 4a جلب می‌کنیم:

دو گوشی جدید 5G پیکسل که امروز به صورت جهانی معرفی شدند، در هند یا سنگاپور عرضه نخواهند شد. این تصمیم به خاطر عوامل مختلفی همچون ترند‌های بازار محلی و ویژگی‌های محصول اتخاذ شده است. ما همچنان عمیقا خود را نسبت به مدل‌های کنونی پیکسل متعهد می‌دانیم و امیدواریم در آینده مدل‌های جدیدتر پیکسل در این کشور‌ها عرضه شوند.

گوگل در بیانیه‌اش می‌گوید که گوشی‌های پیکسل 4a (5G) و پیکسل 5 را به دلیل پشتیبانی از شبکه 5G و «ترند بازار محلی» که احتمالا منظورشان تقاضای کم است، در هند و سنگاپور عرضه نکرده است.

اما این بیانیه دو مشکل دارد. اول اینکه دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید یک گوشی 5G پیکسل را در هند یا سنگاپور عرضه کنید و مورد دوم اینکه اتفاقا شور و هیجان زیادی پیرامون گوشی‌های گوگل در بازار هند وجود دارد.

پیکسل 6 گوگل

هند دومین بازار بزرگ گوشی‌ هوشمند در جهان است. البته متاسفانه باید گفت که تنها یک سوم جمعیت هند به گوشی هوشمند دسترسی دارند. بقیه افراد با فناوری مشکلی ندارند، بلکه بیشتر عوامل اجتماعی و اقتصادی این شرایط را رقم زده است.

بنابراین تقاضا برای گوشی‌های اقتصادی و میان رده بسیار بالاتر از دستگاه‌های پرچمدار است. البته افرادی هستند که ترجیح می‌دهند پیکسل 6 را خریدادی کنند؛ اما تعداد آنها قابل مقایسه با علاقه‌ مندان به خرید پیکسل 4a یا پیکسل 5a (شایعه شده که به زودی عرضه خواهد شد) نیست.

پیکسل 4 به دلیل پروژه سولی گوگل در هند عرضه نشد؛ اما پیکسل 4a و سری پیکسل 5 چنین مشکلی نداشتند، زیرا به هیچکدام از حسگر‌های پروژه سولی مجهز نشده بودند. با این وجود گوگل تصمیم گرفت آنها را در هند و خیلی کشور‌های دیگر عرضه نکند.

تولید کنندگان گوشی معمولا در هنگام عرضه محصولات خود در بازار‌های همچون هند و آسیا، قیمت‌گذاری مناسبی را نیز در نظر می‌گیرند. قیمت گذاری باید متناسب با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی بازار مربوطه باشد. بنابراین گوگل پیکسل 4a می‌توانست یک موقعیت طلایی برای گوگل باشد که با یک گوشی 5G جایگاه خوبی را در هند بدست آورد.

اما از کجا می‌دانیم که مردم هند به گوشی‌های گوگل اهمیت می‌دهند؟ تصویر زیر میزان جستجو کردن پیکسل 6 گوگل را در مقایسه با گلکسی S21 FE سامسونگ نشان می‌دهد. تعجب آور است؟ بله. سامسونگ پس از شیائومی دومین برند تولید کننده گوشی در هند است. با این وجود به نظر می‌رسد که مردم هند واقعا به گوشی‌های پیکسل اهمیت می‌دهند.

پیکسل 6 گوگل

گوگل اعلام کرده است که به عرضه سری گوشی‌های پیکسل در کشور‌های بیشتر متعهد است؛ اما به نظر می‌رسد که این شرکت در چهار سال گذشته گام مهمی در تلاش برای اثبات این ادعا بر نداشته است. در حقیقت از زمان عرضه پیکسل 4 عرضه آنها محدودتر نیز شد. پیکسل 4 از حسگر‌های خاصی بهره می‌برد و امکان استفاده از آنها در برخی کشور‌ها وجود نداشت.

میزان فروش نیز هیچوقت نقطه قوت گوگل نبوده است. دستگاه‌های پیکسل و نکسوس همیشه به عنوان میزبانی برای نرم افزار گوگل بودند و این شرکت هیچ وقت اهمیت زیادی به سخت افزار، فروش و اینگونه مسائل نداده است.

پیکسل 6 آخرین فرصت گوگل برای تغییر شرایط است. شرکت‌هایی همچون اپل، سامسونگ، شیائومی، وان پلاس، اوپو و آنر منتظر گوگل نمی‌مانند؛ بنابراین بهتر است که گوگل این بار گوشی پرچمدار خود را در حداقل ۲۰ کشور عرضه کند. علاوه بر این، پرچمداران اندرویدی این روزها فروش خیلی خوبی را تجربه نمی‌کنند و قیمت گذاری منطقی سری Pixel 6 می‌تواند نقش مهمی در میزان فروش گوگل داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*