سیاره‌ فراخورشیدی

کشف یک سیاره‌ فراخورشیدی کمیاب با آب زیاد

ماهواره چیاپس به شکل اتفاقی یک سیاره‌ فراخورشیدی کمیاب با میزان زیادی آب را رصد کرد. این سیاره هیچ شباهتی با سایر سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده ندارد.

ماهواره چیاپس (CHEOPS) که قصد داشت دو سیاره فراخورشیدی دیگر را در یک منظومه رصد کند، به شکل اتفاقی یک سیاره‌ فراخورشیدی کمیاب را رصد کرد. این سیاره که توسط محققان به نام Nu۲ Lupi d معرفی شده حدود 50 سال نوری از زمین فاصله داشته و موقعیت آن در صورت فلکی گرگ است. همچنین این سیاره در حال چرخش به طور ستاره‌ای به نام Nu۲ Lupi است. طبق گفته محققان این سیاره فراخورشیدی 2.5 برابر از زمین بزرگ‌تر بوده و جرم آن به 9 برابر زمین می‌رسد.

جزئیات رصد یک سیاره‌ فراخورشیدی نادر

دانشمندان برای کشف چگالی و ترکیبات این سیاره و سیارات همسایه از داده‌های قدیمی سایر رصدها و مدل‌سازی‌ها استفاده کردند. طبق گفته این دانشمندان، درون این سیاره سنگی میزان بسیار بیشتری آب نسبت به زمین وجود دارد. البته آب این سیاره به شکل مایع نبوده و یخ پرفشار و بخار آب با دمای بالا باعث شده تا این سیاره قابل سکونت نباشد.

ستاره‌شناسان سوئیسی نیز در سال 2019 توانستند سه سیاره فراخورشیدی در اطراف ستاره‌ای درخشان و مشابه خورشید کشف کنند. جرم این سه سیاره بین زمین و نپتون بوده و هر ۱۲، ۲۸ و ۱۰۷ روز به دور ستاره خود در حال چرخش هستند. یان الیبرت (Yann Alibert) استاد اخترفیزیک از دانشگاه برن و یکی از نویسندگان این مقاله عنوان کرد با توجه به اینکه ما دو سیاره دیگر را شناسایی کرده بودیم، ماهواره چیاپس را برای رصد به این سمت منظومه تنظیم کردیم که به صورت اتفاقی این سیاره شناسایی شد.

دیوید ارنرایچ (David Ehrenreich)، استاد دانشگاه ژنو و دانشمند این ماموریت نیز عنوان کرد با توجه به اینکه این سیاره از ستاره مادر خود دور است، میزان تشعشعات خورشیدی که به آن برخورد می‌کند نسبت به سیار سیارات کمتر بوده و هرچه به یک سیاره تشعشعات کمتری برسد، در طول زمان تغییر کمتری روی آن رخ خواهد داد و می‌تواند اطلاعات بهتری از منشا خود را ارائه نماید.

دانشمندان تاکنون تعداد کمی از سیاراتی مشابه این سیاره فراخورشیدی را کشف کردند. البته با توجه به اینکه نور کمی از آنها به زمین می‌رسد، رصد آنها بسیار سخت خواهد بود، اما این ستاره‌ای که این سیاره فراخورشیدی به دور آن در حال چرخش است، به زمین نزدیک بوده و به همین دلیل محققان می‌توانند روی آن به آسانی مطالعه کنند.