بازاریابی محتوا

روش های بازاریابی محتوا برای بهبود کسب و کار و افزایش فروش!

برای شروع یک کسب و کار اینترنتی قبل از هر چیزی نیاز به خرید هاست و دامنه دارید. اما آیا راه اندازی یک وب سایت به تنهایی کافی است؟ قطعا پاسخ به این سوال منفی است.

برای این که بتوانید فروش موفقی در عرصه دیجیتال داشته باشید، بایستی با روش‌های نوین بازاریابی آشنا باشید. یکی از این روش‌ها بازاریابی محتوا است.  اما چگونه می‌توان با استفاده از روش‌های بازاریابی محتوا فروش خود را افزایش داده و کسب و کار خود را بهبود دهیم؟

همانطور که می‌دانید بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌ و کار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد. هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام می‌شود. برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، به برنامه‌‌ریزی دقیق نیاز خواهید داشت.

هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • محتوا را برای چه کسی ایجاد می ‌کنید؟
  • محتوا چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل او را قرار است حل کند؟
  • محتوای مورد نظر چگونه منحصر به ‌فرد خواهد شد؟
  • محتوا در چه فرمتی تولید می‌‌شود؟
  • محتوا در کجا توزیع می‌‌شود؟
  • چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌‌کنید؟

باید توجه داشته باشید که اگر شما یک تولید کننده محتوا هستید، باید از تمامی ابزارهای موجود بهره‌مند شوید تا محتوای خود را به سمع و نظر کاربران، مشتریان و کسانی که هدف‌گیری کرده‌اید برسانید. در غیر این صورت شما شانسی برای بالا آمدن در نتایج جستجو نخواهید داشت. زیرا دیگر روش‌های سنتی خیلی جوابگو نیستند و شما نیز باید همزمان با الگوریتم‌های گوگل به‌روز شوید. در بازاریابی محتوای مفید باید هسته اصلی بازاریابی شما باشد.

آشنایی با روش های بازاریابی محتوا

به یاد داشته باشید که قدم اول برای بازاریابی محتوا تولید محتوا است. پس اجازه دهید در قدم اول نکات بسیار مهمی در خصوص تولید محتوا ارائه دهیم. البته فراموش نکنید که تولید محتوا چیزی جدا از بازاریابی محتوا نیست. بلکه در روند آن است. نخستین گام در آشنایی با استراتژی محتوا و یادگیری بازاریابی محتوا، آشنایی با مفهوم محتوا است. در خصوص تولید محتوا باید به سه نکته اصلی توجه داشته باشید:

  • محتوا ساختار دارد.
  • مخاطب محتوا انسان است.
  • محتوا ویرایش‌پذیر است.

همچنین فراموش نکنید که تولید محتوا تنها محدود به متن و مقاله نمی‌شود. بلکه محتوا می‌تواند علاوه بر متنی به صورت تصویری، ویدیویی، صوتی و با اهداف آموزشی، سرگرمی و غیره باشد. پس در قدم اول یک محتوای با کیفیت مطابق با موضوع و هدف خود تولید کنید. تولید محتوا ممکن است با توجه به استراتژی و هدف شما مصارف مختلفی داشته باشد.

برای مثال:

  • تولید محتوا برای مصرف داخلی سازمان
  • تولید محتوا به صورت پروژه‌ای برای کمک به فروش یک محصول خاص
  • تولید محتوا به عنوان یک فرایند عملیاتی و دائمی.

بسیاری از کسانی که در زمینه‌ی محتوا کار می‌کنند – خصوصا اگر خود را فعال دیجیتال مارکتینگ بدانند – دو واژه‌ی استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را تقریبا به شکل مترادف به‌ کار می‌برند. اما لازم است که توجه داشته باشید که این دو مفهوم با هم تفاوت‌هایی دارند. برای درک بهتر این موضوع لازم است تا ابتدا کمی در خصوص بازاریابی درونگرا و برونگرا بدانید.

بازاریابی درونگرا و برونگرا

می‌توان گفت کلیدی‌ترین بحث در بازاریابی محتوا، تشخیص تفاوت بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگراست. اساسا اگر به بازاریابی درونگرا اعتقاد نداشته باشید، لازم نیست به سراغ محتوا و بازاریابی محتوایی بروید. قبل از گسترش تکنولوژی دیجیتال و فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تصوری از بازاریابی درونگرا وجود نداشته و معمولا این کسب و کارها بودند که به زور و زحمت، محصول خود را به بازار تحمیل می‌کردند.

بسیاری از کسانی که در سال‌‌های اخیر در فضای دیجیتال فعال شده‌اند، همچنان با همان روش در حال تبلیغ آزار دهنده‌ی محصولات خود هستند و هرگز از زیرساخت ایجاد شده، برای کشاندن مشتری به سمت محصول (و نه تحمیل و تبلیغ محصول برای مشتری) استفاده نکرده‌اند. اما منظور از بازاریابی درونگرا این است که شما با تولید محتوای حرفه‌ای و متناسب با نوع نیاز کاربران، نرخ بازگشت کاربران خود را افزایش دهید. برای این که بتوانید در بازاریابی محتوا موفق عمل کنید، بایستی به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده، توجه داشته باشید.

توجه به نیاز کاربران

معمولا کسانی به بازاریاب‌های محتوایی رجوع می‌کنند که سایر سیستم‌های بازاریابی اینترنتی به آنها کمکی نکرده است. این موضوع درست است که بازاریابی محتوایی یک راه حل صحیح در جهت بهبود شرایط کسب و کار و افزایش مشتریان قلمداد می‌شود، اما گاهی توسط کسب و کارهای آنلاین نادیده گرفته می‌شود.

یکی از راه‌حل‌هایی که بازاریاب‌های محتوایی در اختیار صاحبان وب سایت‌ها قرار می‌دهند انتشار مداوم پست‌های مرتبط است. اگرچه این موضوع در نتیجه نهایی تاثیر به سزایی دارد، اما این تاثیرات دائمی و همیشگی نیست. معمولا مشتریان با مشکلاتی از موارد زیر دست به گریبان هستند و برای حل این مسائل به یک کانتنت مارکتینگ مراجعه می‌کنند:

نکته مهمی که در این خصوص باید توجه داشته باشید این است که باید به نیاز کاربران و سوالات احتمالی آنها توجه داشته باشید. شاید محتوای تولید شده و منتشر شده توسط شما بسیار کامل و جامع باشد. اما همیشه تصور این را بکنید که یکی از سوالات مطرح در ذهن کاربران شما بدون پاسخ مانده است. بنابراین انتشار پست‌ها مشابه با زبان و گفتار متفاوت در جهت پاسخ به سوالات و ابهامات کاربران از روش‌های موثر کانتنت مارکتینگ می‌باشد.

توجه به عملکرد و پرسونای مشتری

یکی از مهم‌ترین موارد در خصوص بازاریابی محتوا توجه به پرسونای مشتری و یا نوع عملکرد کاربر وبسایت شما می‌باشد. دلیل آن نیز این است که در ابتدای مقاله عرض کردیم. مخاطب محتوای شما انسان می‌باشد. در نتیجه باید به عملکرد کاربر و مخاطب خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. نرخ پرش وبسایت شما چقدر است؟

به عبارت دیگر هر کاربر حداقل چند ثانیه در صفحه شما منتظر مانده و به زیر صفحه‌ها و لینک‌های شما سرک می‌کشد؟ اگر میانگین بازدید کاربر و بازگشت کاربر به صفحه شما بسیار کم است، شاید وقت آن رسیده که یک فکر اساسی برای بهینه‌سازی و سئو محتوای خود داشته باشید. شاید هم به‌روزرسانی محتوا کمک قابل توجهی به شما بکند تا بتوانید کاربران خود را مشتاق‌تر کنید.

قدرت موتورهای جستجو را دست کم نگیرید

معمولا اکثر بازاریاب‌های محتوایی یک وب سایت یا وبلاگ کوچک برای معرفی خود دارند تا مشتریان آنها بتوانند با ورود به این وبلاگ‌ها، نسبت به اطلاعات تماس و یا کیفیت کار آنها آگاهی پیدا کنند. اما آیا داشتن یک وب سایت و یا وبلاگ کافی خواهد بود؟ مطمئنا نه! بهتر است که از قدرت موتورهای جستجویی مثل گوگل به نفع خود استفاده کنید. اگر محتوای خود را به شکلی آماده کنید که در صفحه نتایج گوگل بالاتر از رقبا قرار داشته باشید، مشتریان بیشتری خواهید داشت و بهتر دیده می‌شوید. برای همین باید به سه نکته ضروری زیر توجه کنید:

  • از کلیدواژه‌های مرتبط استفاده کنید.
  • آیا کلید واژه‌های شما به صورت ماهیانه مورد جستجو قرار می‌گیرد؟
  • انتخاب درست کلمات کلیدی

با رعایت این سه نکته محتوای شما امتیاز مناسبی از موتورهای جستجو دریافت می‌کند و هم از نظر ربات‌های کیفیت‌سنج و هم از نظر کاربران به عنوان یک محتوای با ارزش شناخته می‌شود. لازم نیست که حتما متخصص سئو باشید تا در بهینه سازی سایت مهارت داشته باشید. ابزارهای زیادی هستند که به راحتی به شما در این زمینه کمک می‌کنند و با مشخص کردن بایدها و نبایدها، نحوه‌ی نگارش درست یک محتوای با ارزش و بهره‌گیری از کلید واژه‌های دقیق را آموزش می‌دهد.

مزیت‌های بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا

شاید برای شما سوال باشد که بعد از تهیه و تولید و انتشار یک محتوای خوب و ارزشمند دیگر چه نیازی به بازاریابی محتوا خواهید داشت؟ تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق بازاریابان از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. در واقع، بازاریابی محتوا وسط بسیاری از سازمان‌های برجسته در جهان استفاده می‌شود. همین موضوع نشان از اهمیت بالای این موضوع در عرصه دیجیتال است.

دیر یا زود شما نیز برای کسب و کار کوچک اینترنتی خود نیز به بازاریابی محتوا نیازمند خواهید شد. اما مزیت‌های بازاریابی محتوا چه هستند؟ به طور خاص، چند دلیل اصلی – و مزایا – برای شرکت‌هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند وجود دارد.

این مزیت‌ها عبارتند از:

  • افزایش فروش
  • افزایش بازدید
  • افزایش کاربران
  • حفظ کاربران
  • معرفی و توسعه کسب و کار
  • حفظ مشتری‌های بهتر که وفادارترند.

دلایل اهمیت بازاریابی محتوایی

در قسمت‌های قبلی در خصوص بازاریابی آن صحبت کردیم. شاید بیشتر از این که روش‌های بازاریابی محتوا مهم باشد، این که بدانید چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما مهم است، اهمیت بیشتری داشته باشد. اول از همه باید 4 مرحله اصلی چرخه خرید را درک کنیم. با درک این 4 مرحله که قطعا برای شما نیز پیش آمده است از اهمیت بازاریابی محتوایی مطلع خواهید شد.

  • آگاهی: ممکن است مشتری نیازهایی داشته باشد، اما ممکن است آگاه نباشد که برای آنها راه حلی وجود دارد.
  • تحقیق: وقتی مشتری آگاه شد که یک راه حل وجود دارد، تحقیق می‌کند تا چیزهای جدید یاد بگیرد.
  • توجه: در این مرحله، مشتری شروع به مقایسه‌ی محصولات مختلف از فروشندگان مختلف می‌کند.
  • خرید: در نهایت، مشتری تصمیم خود را می‌گیرد و خرید را انجام می‌دهد.

بنابراین اگر شما ارائه دهنده یک محصول و یا خدمت خاصی می‌باشید، تا زمانی که پلن مناسبی برای بازاریابی محتوایی نداشته باشید، شانسی در این مسیر نخواهید داشت. باید همه تلاش خود را داشته باشید تا بتوانید کاربر را به قیف بازاریابی خود هدایت کنید.

چگونه برای محتوای خود بازاریابی کنیم؟

گفتیم که قدم اول تولید یک محتوای با کیفیت و منحصر به فرد و انتشار آن بر بستر اینترنت می‌باشد. اگر این مرحله را به خوبی گذرانده‌اید، حالا نوبت به بازاریابی رسیده است. برای این که بتوانید محتوای خود را به بهترین شکل ممکن به دست کاربران خود برسانید، راه‌های زیادی پیش رو داشته و بایستی روش‌های زیادی را بیازمایید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. با توجه به کسب و کار خود، روشی که می‌تواند برای شما مفید واقع شود، متفاوت خواهد بود.

از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی
  • سئو
  • داشتن استراتژی محتوا
  • فعالیت در وبلاگ‌ها
  • رپورتاژ آگهی
  • اشتراک گذاری در شبکه‌های مجازی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات
  • پرسونال برندینگ
  • اینفوگرافیک
  • پادکست
  • ویدیو و غیره.

سخن آخر

آنچه که ضروری است این است که بازاریابی محتوا یک امر تخصصی است و تنها محدود به موارد گفته شده نمی‌شود. بلکه با توجه به نوع کسب و کار شما و نوع محتوای شما این موضوع نیز متفاوت بوده و نیازمند تفکر و خلاقیت می‌باشد. بنابراین قبل از هر چیزی می‌بایست استراتژی هدف و استراتژی محتوای خود را مشخص کنید تا به مرور زمان موفقیت‌های بیشتری در این زمینه به دست بیاورید. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*