آموزش پیدا کردن آدرس IP گوشی اندروید و آیفون

آموزش پیدا کردن آدرس IP گوشی اندروید و آیفون

آیا به آدرس IP گوشی موبایل خود نیاز دارید؟ در این مقاله روش پیدا کردن آدرس IP گوشی موبایل اندروید یا آیفون را آموزش خواهیم داد.

احتمالا شما با روش‌های دستیابی به آدرس IP خود در ویندوز یا مک آشنا هستید، اما آیا روش یافتن آدرس آی پی گوشی موبایل را می‌دانید؟ شما می‌توانید در این مقاله با روش‌های متنوع دستیابی به آدرس IP خود در گوشی‌های هوشمند اندروید یا iOS ، آشنا شوید.

آدرس IP چیست؟

ابتدا بهتر است معنای آدرس IP را توضیح دهیم تا بدانید که از اطلاعات مربوط به آن چگونه استفاده کنید. در حقیقت IP مخفف Internet Protocol است؛ آدرس IP یک برچسب مبتنی بر شماره بوده که به دستگاه‌های متصل به شبکه اختصاص پیدا می‌کند؛ بنابراین تا زمانی که آنلاین هستید و از شبکه اینترنت استفاده می‌کنید، قطعا دستگاه شما با آدرس IP همراه است. بررسی آدرس IP دستگاه به شما کمک می‌کند دستگاه خود را در شبکه خانگی و اینترنت شناسایی کنید. در حقیقت دو آدرس IP وجود دارد که موجب شناسایی دستگاه خواهد شد:

  • آدرس عمومی یا جهانی IP مربوط به شبکه بوده و در صورتی که از گوشی یا رایانه رومیزی برای متصل شدن به اینترنت استفاده کنید، آدرس مربوطه تغییر نکرده و یکسان خواهد بود.
  • یک آدرس خصوصی فقط به یک دستگاه در شبکه مرتبط است، اما از همان آدرس می‌توان در سایر شبکه‌های خصوصی هم استفاده کرد.

در صورتی که آدرس آی پی خود را بررسی کنید، احتمالا دو آدرس IPv4 و IPv6 را مشاهده خواهید کرد. آدرس‌های IPv4 کوتاه‌تر هستند، اما به علت تعداد زیاد دستگاه‌های متصل به اینترنت در سطح جهان، شرایط خوبی ندارد و می‌توان گفت به انتها رسیده است. آدرس IPv6 به سادگی قابل خواندن نیست، اما تعداد کافی از آن‌ها برای مدت زمان طولانی وجود دارد.

روش پیدا کردن آدرس IP خصوصی گوشی موبایل

همانطور که در قسمت بالا هم ذکر شد، آدرس‌های IP عمومی و خصوصی در دسترس قرار دارند. در این بخش قصد داریم روش یافتن آدرس آی پی خصوصی گوشی موبایل در شبکه خانگی را آموزش دهیم.

روش پیدا کردن آدرس IP گوشی اندروید

در ادامه با مراحل پیدا کردن آدرس IP گوشی پیکسل که مجهز به اندروید 11 است، آشنا خواهید شد. توجه داشته باشید که تفاوت مکان و نام منو بر اساس تفاوت میان گوشی‌های هوشمند اندروید، دور از ذهن نیست.

  • وارد تنظیمات شوید و از بخش شبکه و اینترنت (Network & Internet)، گزینه وای فای (Wi-Fi) را انتخاب کنید.
  • در صورتی که هنوز به وای فای متصل نشده‌اید، کافی‌ست روی نام شبکه وای فای خود ضربه بزنید.
  • در ادامه روی نام شبکه ضربه زده و بخش پیشرفته (Advanced) را انتخاب کنید.
  • در این بخش شما می‌توانید آدرس آی پی (IP address) و سایر اطلاعات را در پایین جزئیات شبکه (Network Details) مشاهده کنید. همچنین امکان دارد آدرس IPv6 هم در پایین صفحه نمایش داده شود.

روش پیدا کردن آدرس IP گوشی آیفون

به منظور یافتن آدرس آی پی در گوشی‌های آیفون لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد تنظیمات شده و بخش وای فای (Wi-Fi) را انتخاب کنید.
  • در صورتی که هنوز به شبکه وای فای متصل نشده‌اید، فرایند برقراری اتصال را انجام دهید.
  • در ادامه روی نام شبکه وای فای خود ضربه زده تا پس از ورود، امکان مشاهده اطلاعات بیشتر وجود داشته باشد.
  • در ادامه شما می‌توانید آدرس IP را در قسمت پایین سربرگ IPv4 مشاهده کنید.

روش بررسی آدرس عمومی IP گوشی موبایل

در حال حاضر که با روش مشاهده آدرس خصوصی IP گوشی موبایل در شبکه آشنا شده‌اید، بهتر است با روش بررسی IP جهانی دستگاه خود هم آشنا شوید. پیدا کردن آدرس آی پی جهانی را می‌توان بسیار ساده توصیف کرد. شما می‌توانید به سادگی وارد وب سایت‌های مختلف شوید و از طریق آن‌ها، آدرس آی پی جهانی خود را مشاهده کنید. شما برای یافتن آدرس آی پی جهانی، کافی‌ست مرورگر گوگل کروم را در اندروید و مرورگر سافاری را در آیفون باز کرده و یکی از وب سایت‌های زیر را انتخاب کنید:

در ادامه کار متوجه خواهید شد که برخی از وب سایت‌های ذکرشده می‌توانند مکان، نام ISP و اطلاعات مشابه را نمایش دهند؛ علت این مسئله را می‌توان آدرس IP دانست که حاوی اطلاعات موردنظر است. با این که نمی‌توانید نام و آدرس دقیق کاربر را از روی آدرس IP پیدا کنید، اما مکان تقریبی آن را می‌توان تشخیص داد. وب سایت‌های مشابه به شما اجازه می‌دهند آدرس‌های IP را برای مشاهده دقیق لوکیشن، ردیابی کنید.

آشنایی با آدرس‌های IP پویا و استاتیک

در بیشتر وقت‌ها، آدرس‌های عمومی و خصوصی IP با راه‌اندازی مجدد شبکه تغییر خواهند کرد که به آدرس‌های پویا شهرت دارند، اما آدرس‌های IP استاتیک در گذر زمان هم به صورت ثابت باقی خواهند ماند. معمولا آدرس‌های پویای IP برای ISP ساده‌تر هستند. شما می‌توانید از ISP خود یک IP ثابت یا استاتیک درخواست کنید، اما معمولا باید هزینه‌های اضافی را هم پرداخت کنید. در اختیار داشتن آدرس آی پی استاتیک برای کاربران خانگی ضروری نیست، مگر این که شما میزبان سروری باشید که دیگران از خارج به آن دسترسی دارند. روتر با استفاده از پروتکل DHCP می‌تواند آدرس‌های پویای آی پی را در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد. در حقیقت هنگامی که دستگاه جدیدی را به وای فای خانگی متصل کنید، نیازی به تعیین دستی آدرس آی پی نخواهید داشت. در صورت تمایل می‌توانید آدرس‌های خصوصی IP را با استفاده از روتر و تنظیمات خود در دستگاه‌های مختلف به حالت استاتیک تبدیل کنید، اما انجام نادرست کار می‌تواند دردسرهای بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد.

روش مخفی کردن آدرس IP در گوشی موبایل

پس از پیدا کردن IP فعلی خود و آگاهی از اهمیت آن، امکان دارد نگران پیامدهای مربوط به حریم خصوصی باشید؛ ما توصیه می‌کنیم برای حل این مشکل از وی پی ان استفاده کنید. در حقیقت اتصال به وی پی ان باعث می‌شود ترافیک شما از طریق سرورهای دیگر مسیریابی شود. با انجام این کار، گویا ترافیک شما از مکان دیگری آمده و همین مسئله می‌تواند موجب پنهان شدن آی پی گوشی موبایل شود.

جمع‌بندی

با این که گوشی‌های هوشمند مختلفی در دسترس کاربران قرار دارد، اما مشاهده آدرس آی پی دستگاه کار سختی نیست. شما می‌توانید با روش‌های ذکرشده به آدرس آی پی دستگاه خود، دست پیدا کنید. همچنین مطلع بودن از IP می‌تواند هنگام عیب‌یابی انواع مشکلات شبکه، تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*