واردات موبایل

واردات موبایل در 4 ماه نخست سال 1400 افزایش یافت؛ ممنوعیت دلیل گرانی نیست

سخنگوی گمرک ایران با اعلام این که واردات موبایل در 4 ماه نخست سال 1400 افزایش پیدا کرد گفت عدم ترخیص و کاهش واردات بهانه نادرستی برای گران کردن است.

طی هفته‌های گذشته قیمت موبایل مجددا روند افزایشی پیدا کرد و در همین راستا برخی از فعالان این حوزه به ویژه اتحادیه فروشندگان اعلام کردند علاوه بر افزایش نرخ دلار، ممنوعیت ورود برخی برندهای چینی باعث افزایش تقاضا در سایر برندها و افزایش قیمت این محصولات شده است. این در حالی است که سخنگوی کمرک با اعلام این که واردات موبایل افزایش پیدا کرده گفت در حال حاضر هیچ ابلاغی در مورد ممنوعیت واردات برند خاصی به گمرک وجود ندارد.

افزایش 102 درصدی واردات موبایل

لطیفی، سخنگوی گمرک ایران عنوان کرد در 4 ماه نخست سال 1400 حدود 1 میلیارد و 156 میلیون دلار تلفن همراه وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش حدود 102 درصد و از لحاظ وزنی نیز حدود 50 درصد افزایش پیدا کرده است. وی افزود در این مدت ترخیص قطعی موبایل نیز از لحاظ تعداد حدود 5 میلیون و 156 هزار دستگاه بود که نسبت به تعداد 4 میلیون دستگاه در چهار ماه نخست ابتدایی سال 99 افزایش 28 درصدی را شاهد بودیم.

8 درصد کل واردات به موبایل اختصاص دارد

سخنگوی گمرک ایران در ادامه بیان کرد واردات گوشی در صدر واردات کالا قرار داشته و 8 درصد از کل واردات به این محصول تعلق دارد؛ به گونه‌ای که در میان تمام کالاها واردات گوشی توانسته رتبه نخست را به خود اختصاص دهد و بالاتر از کالاهای اساسی قرار بگیرد. وی افزود حجم واردات موبایل در سال جاری افزایش پیدا کرده و با توجه به ترخیص قطعی، حجم زیادی به بازار عرضه شده است، از این رو کاهش واردات و عدم ترخیص آن از گمرک بهانه درستی برای افزایش قیمت گوشی محسوب نمی‌شود.

ممنوعیت واردات هیچ برندی به گمرک ابلاغ نشده است

لطیفی در ادامه گفته‌های خود در خصوص ممنوعیت واردات گوشی به ویژه برندهای گوشی های چینی نظیر شیائومی عنوان کرد تا به امروز هیچ ابلاغیه‌ای از سوی دستگاه‌های مربوطه در خصوص ممنوعیت واردات گوشی و به ویژه این برندها به گمرک ایران ابلاغ نشده است و روال قبلی همچنان ادامه دارد. وی در ادامه افزود:

در مورد واردات گوشی باید حوزه‌های مرتبط مجوز ترخیص را صادر کنند که از جمله آنها وزارت ارتباطات و البته سازمان تنظیم مقررات رادیویی است که باید کالای وارد شده و گوشی‌ها را بر اساس استانداردهای خود تایید کند. آن‌گاه گمرک می‌تواند براساس این مجوز و سایر مجوزهای مربوطه نسبت به ترخیص اقدام کند.

ترخیص نشدن گوشی‌های دارای نقص، بهانه‌ای برای گرانی نیست

سخنگوی گمرک ایران در بخش دیگری از گفته‌های خود بیان کرد برخی از موبایل‌های وارداتی به دلیل نداشتن استانداردهای کافی و این که منتظر صدور مجوز از رگولاتوری هستد هنوز نتوانستند مراحل ترخیص را طی کنند که در صورت رفع نقض و پس از تایید قطعا از گمرک ترخیص خواهند شد و این موضوع جدیدی برای افزایش قیمت گوشی نیست. وی خاطرنشان کرد از آنجایی که در ترخیص گوشی های موبایل طی 4 ماه نخست سال جاری 28 درصد افزایش را داشتیم و این میزان 1 میلیون و 125 هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال قبل محسوب می‌شود، از این رو چنین مواردی بهانه درستی برای گرانی نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*