چیپست گوگل تنسور

چیپست گوگل تنسور در اصل یکی از چیپست‌های اگزینوس سامسونگ است

چیپست گوگل تنسور که قلب تپنده دو گوشی پرچمدار پیکسل 6 و نسخه پرو آن است توسط سامسونگ تولید و گویا یکی از اعضای خانواده اگزینوس است.

چند روز پیش گوگل از نسل جدید گوشی‌های خانواده پیکسل موسوم به پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو رونمایی کرد که بر خلاف پیکسل‌های قبلی که از چیپست کوالکام اسنپدراگون استفاده می‌کنند، از چیپست انحصاری و جدید خود گوگل موسوم به تنسور بهره می‌برند که از هوش مصنوعی برای وظایف مختلف پشتیبانی می‌کند.

با این حال صحبتی از مشخصات این چیپست بالارده نشده و مشخص نیست چه پردازنده با چه پیکربندی داشته، مودم آن چیست و یا پردازش گرافیکی آن بر عهده چه تراشه‌ای است. تنها می‌دانیم این چیپست به صورت انحصاری توسط سامسونگ با فناوری 5 نانومتری LPE ساخته می‌شوند.

سایت Sammobile که از منابع نزدیک به سامسونگ به شمار می‌رود اعلام کرد این چیپست جدید یکی از چیپست‌های شایعه شده سامسونگ است. طی چند ماه اخیر نیز گزارش‌های زیادی از همکاری گوگل و سامسونگ در زمینه توسعه چیپست موبایلی منتشر شده بود و احتمالا سامسونگ مشارکت بسیار زیادی در ساخت آن داشته است.

در سال پیش گزارش‌هایی آمده بود از اینکه سامسونگ مشغول کار روی دو چیپست بالارده جدید به نام‌های اگزینوس 9855 و 9925 است که یکی از آ‌ن‌ها از پردازشگر گرافیکی AMD استفاده می‌کند. به گزارش GalaxyClub اگزینوس 9855 با رمز وایت چپل (مهراب سفید) شناخته می‌شود، نامی که پیشتر به چیپست گوگل تنسور نیز نسبت داده شده بود. پس می‌توان نتیجه گرفت تنسور همان اگزینوس 9855 معرفی نشده باشد.

خانواده پرچمدار گلسکی اس 21 از چیپست اگزینوس 2100 استفاده می‌کردند که شماره کد آن اگزینوس 9840 است. اگزینوس 9925 که از پردازشگر گرافیکی AMD بهره می‌برد نیز با نام تجاری اگزینوس 2200 در خانواده گلکسی اس 22 که  سال میلادی آینده معرفی می‌شوند ظاهر و با فناوری 4 نانومتری ساخته خواهد شد. با توجه به شماره مدل این چیپست‌ها می‌توان انتظار داشت که گوگل تنسور عملکردی نزدیک به اگزینوس 2100 دارد.