اسپیس ایکس

اسپیس ایکس استارتاپ ماهواره ای Swarm را به مالکیت خود درآورد

شرکت اسپیس ایکس – SpaceX استارتاپ ماهواره ای Swarm را خریداری کرد. این خرید می‌تواند به ایلان ماسک در گسترش پروژه استارلینک کمک کند.

شرکت اسپیس ایکس اقدام به تصاحب استارتاپ ماهواره ای Swarm کرده است و بدین ترتیب کلیه میکرو ماهواره‌ها و گواهینامه‌های FCC این شرکت در اختیار مجموعه ایلان ماسک قرار گرفته‌اند.

اسپیس ایکس در حال حاضر مشغول توسعه پروژه جاه طلبانه خود برای فرستادن تعداد زیادی ماهواره به مدار زمین و ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک برای کلیه مناطق زمین است. شرکت سوارم نیز تمرکز خود را روی توسعه ماهواره‌های کوچک گذاشته بود. این شرکت توانست کوچکترین ماهواره تجاری در فضا را با ابعاد ۱۱ در ۱۱ در ۲.۸ سانتی متر و وزن ۴۰۰ گرم ارائه کند.

اسپیس ایکس / سوارم

ماهواره‌های شرکت سوارم

این ماهواره‌ها را می‌توان به آسانی به فضا ارسال کرد و هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارند. البته تنها نکات مثبت این ماهواره‌ها اندازه و هزینه کم توسعه آنها نیستند و سوارم ادعا می‌کند که از اصول طراحی گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها برای توسعه محصول خود کمک گرفته است و همین موضوع نیز پروسه ساخت محصول را تسهیل بخشیده است.

شباهت استارتاپ ماهواره ای Swarm با استارلینک  

سوارم نیز همانند استارلینک رویای ایجاد یک شبکه اینترنت ماهواره‌ای را در سر داشت. این شرکت می‌خواست هم مودم‌هایی با نام Swarm Tile را عرضه کند و هم از ایستگاه‌های زمینی سنتی برای به اشتراک گذاری Swarm Hive Cloud بین کاربران خود استفاده کند. هرچند که سوارم بر خلاف اسپیس ایکس برنامه‌ای برای تامین اینترنت مورد نیاز گیمینگ، استریم مدیا و وب گردی نداشت.

در عوض شبکه این شرکت در قدم اول برای اینترنت اشیاء توسعه داده شده بود و ممکن بود در آينده در دستگاه‌هایی در زمینه‌های کشاورزی، دریانوردی، انرژی و … استفاده شود. به عنوان مثال حسگر‌های اطراف یک مزرعه می‌توانند به به‌روزرسانی اطلاعات مربوط به میزان بارش محلی و شرایط خاک کمک کنند. همچنین حسگر‌های حاضر در دریا نیز در پیش بینی وضعیت جوی مفید خواهند بود.

اسپیس ایکس / سوارم

کیت سوارم

البته استفاده از ارتباط ماهواره‌ای برای ایجاد شبکه اینترنت اشیاء چیز جدیدی نیست؛ اما سوارم در نظر داشت که هزینه این فناوری را به طرز چشمگیری کاهش دهد. این شرکت در حال حاضر ۱۲۰ ماهواره در مدار زمین دارد. هرچند که ارسال آنها بدون دردسر نبوده است، زیرا در سال ۲۰۱۸ FCC این شرکت را به دلیل دریافت نکردن تاییدیه‌های لازم برای ارسال اولین ماهواره خود به فضا ۹۰۰ هزار دلار جریمه کرد.

معمولا دریافت مجوز‌های لازم برای ارتباطات بی سیم کمی سخت است و به همین خاطر برخی افراد گمان می‌کنند که دسترسی به لایسنس‌های این استارتاپ ماهواره‌ای دلیل اصلی اسپیس ایکس برای این اقدام بوده است.

هنوز شرایط این توافق اعلام نشده است و هیچ کدام از این دو شرکت نیز در این رابطه توضیحی نداده‌اند. هرچند ایلان ماسک همیشه یکی از هدف‌های خود برای تاسیس اسپیس ایکس را ارائه اینترنت و سخت افزار به صرفه‌تر اعلام کرده است و ممکن است که تخصص سوارم در این زمینه به کمک استارلینک بیاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*