گوشی منعطف گلکسی زد فولد ۳

گوشی منعطف گلکسی زد فولد ۳ معرفی شد؛ قلم S Pen برای تمام مدل‌ها

گوشی منعطف و تاشو سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ – Samsung Galaxy Z Fold 3 با پشتیبانی از قلم S Pen، استحکام بدنه بالا و دوربین زیر نمایشگر معرفی شد.

شرکت سامسونگ امروز یک گوشی تاشو جدید به نام گلکسی زد فولد ۳ را با خودش به کنفرانس Galaxy Unpacked آورده بود. گوشی هوشمندی که سومین نسل از گوشی‌های انعطاف‌پذیر و تاشو سری Z Fold است. سامسونگ اکنون به رهبر بلامنازع بازار گوشی‌های انعطاف‌پذیر تبدیل شده و هر زمانی که یک محصول جدیدی را برای این بازار معرفی می‌کند، باعث پیشرفته‌تر شدن و تکامل یافته‌تر شدن این محصولات نوظهور می‌شود. اکنون نوبت به رونمایی از جدیدترین گوشی تاشو سامسونگ به نام گلکسی زد فولد ۳ رسیده است.

نمایشگر گلکسی زد فلیپ ۳

این گوشی جذاب و دوست داشتنی مثل نسل قبل به دو نمایشگر AMOLED مجهز شده است. شاید از نظر مشخصات شبیه به نسل قبلی باشد، اما یک پیشرفت بزرگی در آن حاصل شده که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. یکی از آن‌ها ۶.۲ اینچی با رزولوشن ۸۳۲ در ۲۲۶۰ پیکسل است که نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کند. نرخ رفرش بالا می‌تواند حرکت‌های روان عناصر متحرک روی صفحه را به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال حرکت کاراکترها در یک بازی موبایل سریع‌تر و روان‌تر می‌شود و وقتی وب‌گردی می‌کنید، ناوبری در صفحه لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

گوشی منعطف گلکسی زد فولد ۳

به لطف فناوری نرخ رفرش متغیر، نمایشگر این گوشی خودش را با نوع کاربردی که کاربر ازش انتظار دارد و همچنین شارژ باتری انطباق می‌دهد و اجازه نخواهد داد بیش از حد انرژی مصرف شود. به طور مثال علاوه بر این که شما می‌توانید به صورت دستی نرخ رفرش صفحه را تنظیم کنید، هنگام انجام اموری مثل تماشای یک فیلم، وب‌گردی یا بازی کردن با گوشی نرخ رفرش به ۱۲۰ هرتز ارتقا پیدا می‌کند و وقتی در حال مشاهده تصاویر غیر متحرکی هستید که به نرخ رفرش بالا نیازی ندارند، آن کاهش پیدا می‌کند تا انرژی بیشتری ذخیره شود.

در هر صورت، روی این نمایشگر لایه محافظ توانمندی به نام گوریلا گلس ویکتوس قرار گرفته است که می‌تواند جلوی آسیب‌های جدی نمایشگر را بگیرد. همچنین یک حفره کوچک در بالای نمایشگر دیده می‌شود که وظیفه دارد از دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی این گوشی میزبانی کند.

دوربین زیر نمایشگر، برای نخستین بار در محصولات سامسونگ

اما دومین نمایشگر روی این گوشی تاشو که نمایشگر داخلی آن نیز محسوب می‌شود، بدون تغییر نسبت به نسل گذشته ۷.۶ اینچی بوده و رزولوشن ۱۷۶۸ در ۲۲۰۸ پیکسلی را ارائه می‌کند. بنابراین تراکم پیکسلی هر دو نمایشگر گوشی گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ برابر با ۳۷۰ پیکسل در هر اینچ (PPI) است. ضمن اینکه این نمایشگر نیز نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی دارد، از استاندارد +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند و علاوه بر گوریلا گلس ویکتوس از یک شیشه فوق باریک برای محافظ از نمایشگر تاشو روی آن قرار گرفته است. اما قضیه وقتی جذاب می‌شود که بدانید سامسونگ در زیر این نمایشگر غول پیکر، از یک دوربین ۴ مگاپیکسلی استفاده کرده است. این دوربین که هیچ اثری از آن روی نمایشگر دیده نمی‌شود، باعث شده سامسونگ هیچ بریدگی یا حفره‌ای را روی نمایشگر داخلی ۷.۶ اینچی نسل جدید Z Fold ایجاد نکند تا حس یکپارچگی نمایشگر حفظ شود.

گوشی منعطف گلکسی زد فولد ۳

خبر خوب دیگر پشتیبانی نمایشگر این گوشی از قلم هوشمند S Pen سامسونگ است. سامسونگ با رونمایی از گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا نشان داد که دیگر نمی‌خواهد این قلم را فقط محدود به استفاده همراه گوشی‌های سری Galaxy Note خود کند. حالا غول کره‌ای با رونمایی از گلکسی زد فولد ۳ ثابت کرده که تصمیمش جدی است و حتی گوشی تاشو این کمپانی نیز از اس پن پشتیبانی می‌کند. این قلم مستقیماً توسط یک کابل شارژ می‌شود.

دوربین‌ها

وقتی به قاب پشتی این گوشی نگاه می‌کنیم، ماژول دوربین سه‌گانه‌ای را مشاهده می‌کنیم که از سه دوربین به صورت عمودی میزبانی می‌کند. هر سه حسگر این ماژول ۱۲ مگاپیکسلی هستند و شباهت زیادی با نسل گذشته دارند. دوربین اصلی این گوشی به یک لرزشگیر اپتیکال مجهز است، در حالی که اندازه پیکسل‌های آن از ۱.۸ میکرومتر نسل قبل بزرگ‌تر شده و به ۱.۴ میکرومتر رسیده است. فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel نیز مثل تمام گوشی‌های هوشمند سامسونگ این دوربین را همراهی می‌کند.

دومین حسگر، یک دوربین تله فوتو است که می‌تواند زوم اپتیکال ۲ برابری و لرزشگیر اپتیکال را ارائه کند. سامسونگ می‌گوید به لطف این دوربین می‌توانید عکس‌های پرتره شگفت انگیزی را درست مثل دوربین‌های حرفه‌ای DSLR بگیرید. و اما سومین حسگر، یک حسگر فوق گسترده با زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای است که عکس‌ّهایی با زوایای باز بدون دفورمه کردن تصویر را ثبت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها، مربوط به قابلیت فیلمبرداری دوربین این گوشی است. این گوشی اکنون می‌تواند با رزولوشن 8K نیز فیلمبرداری کند. به همین خاطر است که سامسونگ نسخه ۵۱۲ گیگابایتی این گوشی را هم عرضه خواهد کرد.

طراحی

گلکسی زد فولد ۲ سال گذشته در ظاهر و دوام نسبت به نسل اول این گوشی تاشو پیشرفت چشمگیری داشت. لولاهای آن مستحکم‌تر شده بود، نمایشگر خارجی آن بزرگ‌تر شده بود و نرخ رفرش نمایشگر داخلی آن نیز ارتقا پیدا کرده بود. به نظر می‌رسد سامسونگ در نسل جدید این گوشی تغییرات بنیادی‌تری را انجام داده تا لولای میانی نمایشگرهای این گوشی استحکام بیشتری پیدا کند و تغییر زیادی در مشخصات فنی آن ایجاد نکرده است.

استحکام این لولا به قدری است که می‌تواند حداقل با ۲۰۰ هزار مرتبه باز و بسته شدن سالم بماند. این یعنی اگر هر روز ۱۰۰ بار گوشی خود را باز و بسته کنید، حداقل تا ۵ سال آینده با هیچ مشکلی از نظر لولا مواجه نخواهد شد. علاوه بر لولای مستحکم‌تر، شاهد کسب گواهی ضد آب IPX8 توسط این گوشی تاشو نیز هستیم. این باعث شده وقتی زد فولد ۳ به صورت اتفاقی به داخل آب بیفتد، هیچ نگرانی بابت سوختن یا خراب شدن گوشی ۲ هزار یورویی خود نداشته باشید.

گوشی منعطف گلکسی زد فولد ۳

اما ضخامت کلی این گوشی در حالت باز شده از ۶.۹ میلی‌متر به ۶.۴ میلی‌متر رسیده، در حالی که ضخامت آن در حالت بسته نیز از ۱۶.۸ به ۱۴.۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. گرچه خبری از جایگاه اختصاصی برای قلم S Pen در بدنه این گوشی مثل گلکسی اس ۲۱ اولترا نیست و کاربران باید از این قلم در کیس‌های مخصوصی که سامسونگ عرضه می‌کند، نگهداری کنند. از دیگر تغییراتی که این گوشی نسبت به زد فولد ۲ داشته می‌توان به کاهش ۱۱ گرمی وزن آن اشاره کرد. سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ اکنون ۲۷۱ گرم وزن دارد.

مشخصات فنی

سامسونگ گوشی گلکسی زد فولد ۳ را در دو نسخه با چیپست ساخت کوالکام وارد بازارهای جهانی خواهد کرد. نام تراشه‌ای که در قلب تپنده این گوشی جای دارد، اسنپدراگون ۸۸۸ 5G است که یک چیپست ۵ نانومتری با پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی Adreno 660 خواهد بود. در بخش حافظه نیز مثل مدل قبلی این نسخه به ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶/ ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی مجهز می‌شود. نوع حافظه به کار رفته در این دیوایس، UFS 3.1 است که سریع‌ترین حافظه داخلی در دنیای موبایل نیز محسوب می‌شود.

روی قاب پشتی این گوشی ماژول دوربین سه‌گانه‌ای حضور دارد که حسگر هر سه دوربین آن ۱۲ مگاپیکسلی است. دوربین اصلی این گوشی یک حسگر عریض با گشودگی دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل‌های ۱.۸ میکرومتری و مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel و لرزشگیر اپتیکال است. دومین دوربین که از نوع تله فوتو است، گشودگی دیافراگم f/2.4 را ارائه می‌کند، اندازه پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری دارد و امکاناتی همچون فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال و زوم ۲ برابری اپتیکال را در بر می‌گیرد. و اما سومین دوربین که از نوع فوق عریض است، گشودگی دیافراگم f/2.2، زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای، فاصله کانونی ۱۲ میلی‌متری و اندازه پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری دارد. این دوربین‌ها می‌توانند با وضوح 8K فیلمبرداری کنند.

گوشی منعطف گلکسی زد فولد ۳

زیر نمایشگر اصلی این گوشی یک دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی نهفته است که با چشم غیر مسلح قابل دید نیست. در حالی که روی نمایشگر ثانویه آن یک حفره با میزبانی از یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی نیز دیده می‌شود.

بدنه این گوشی به لطف گواهی IPX8 در برابر نفوذ آب مقاوم است. یک باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیز وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز آن را بر عهده دارد که به صورت سیمی با توان ۲۵ وات شارژ می‌شود و از شارژ‌ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این می‌توانیم به اسپیکرهای استریو و حضور یک حسگر اثر انگشت روی فریم کناری این گوشی نیز اشاره کنیم.

قیمت گلکسی زد فولد ۳

سامسونگ می‌گوید این گوشی با قیمت پایه ۱۹۰۰ یورو و در سه رنگ سبز، مشکی و نقره‌ای به زودی وارد بازارهای جهانی خواهد شد.