واکسن آنفلوانزا

آیا تزریق واکسن آنفلوانزا بر ابتلا به کروناویروس موثر است؟

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق واکسن آنفلوانزا می‌تواند از برخی پیامدهای مخرب ویروس کرونا و ابتلای شدید به این بیماری جلوگیری کند.

تحقیقات صورت گرفته مشخص ساخته است که در بین افراد دریافت کننده واکسن آنفلوانزا که به کرونا آلوده شده‌اند، تعداد کمتری به نوع شدید این بیماری مبتلا و در بیمارستان بستری شده‌اند. علاوه بر این طبق گفته محققان،‌ واکسن آنفلوانزا خطرهایی نظیر ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)، سپسیس (التهاب در تمام بدن که ناشی از عفونت است)‌ و همچنین سکته را در افرادی که به کرونا آلوده شده‌اند پایین می‌آرود.

در این تحقیق،‌ دانشمندان 70 میلیون نفر از افراد مبتلا به کرونا در کشورهای ایتالیا،‌ سنگاپور،‌ انگلستان،‌ آمریکا و فلسطین را به دو گروه 37 هزار و 377 نفری تقسیم کردند و از نظر قومیت، سن،‌ جنس،‌ مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های ریوی و دیابت و سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن و رژیم غذایی مورد بررسی قرار دادند.

واکسن کرونا به نفرات گروه نخست از دو هفته تا شش ماه قبل از ابتلا به کرونا تزریق شده بود و واکسن آنفلوانزا به نفرات گروه دوم اصلا تزریق نشده بود. در جریان این مطالعه دو گروه پس از گذشت 30،‌ 60،‌ 90 و 120 روز از ابتلا به کرونا از نظر پیامدهایی مانند آمبولی ریه،‌ ترومبوز سیاهرگی،‌ سپسیس و سکته مورد مقایسه قرار گرفتند.

پس از انجام این تحقیق، افرادی که واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده بودند و به نوع شدید کرونا مبتلا و بستری شدند 20 درصد از تزریق‌کنندگان این واکسن بیشتر بود. ضمن این که این اشخاص تا 58 درصد بیشتر دچار سکته،‌ تا 45 درصد بیشتر دچار سپسیس و تا 58 درصد بیشتر دچار ترومبوز سیاهرگی عمقی شدند و همچنین تا 58 درصد بیشتر به اورژانس مراجعه می‌کنند.

جلوگیری از پیامدهای مخرب کرونا با تزریق واکسن آنفلوانزا

بر اساس اظهارات محققان، با تزریق واکسن آنفلوانزا می‌توان مانع از بروز برخی از پیامدهای مخرب کرونا شد. بنابراین آن‌ها به مردم توصیه می‌کنند که علاوه بر واکسن کرونا به تزریق سالانه واکسن آنفولانزا نیز توجه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*