روبیکا

مجوز روبیکا به علت تخلف گسترده توسط ساترا باطل شد؛ روبیکا می‌گوید از ساترا مجوز نداشته‌ایم!

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در حالی از ابطال مجوز روبیکا به دلیل تخلفات گسترده خبر داد که روابط عمومی این اپلیکیشن می‌گوید از ساترا مجوز نداشته‌ایم.

در شرایطی که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی حواشی زیادی را به همراه داشته است، ساخت اکانت‌های بسیاری از کاربران به ویژه افراد معروف در اپلیکیشن روبیکا بدون اجازه آنها باعث شد تا علیه این اپلیکیشن بومی انتقادات گسترده‌ای شکل بگیرد. سرانجام پس از اینکه بسیاری از کاربران خواهان رسیدگی به این تخلف بزرگ شدند، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر اعلام کرد مجوز روبیکا به دلیل تخلفات باطل شده است.

جزئیات ابطال مجوز روبیکا  توسط ساترا

علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با اعلام اینکه مجوز روبیکا به دلیل تخلفات گسترده توسط ساترا باطل شده است در صفحه توییتری خود نوشت:

از بهمن ماه ۹۹ پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم و با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و… ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

ساترا با ابطال مجوز سرویس صورت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسوین اصل ۹۰ پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجربه حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.

علی‌رغم اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود، اما خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند؛ روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مساله نقض شده. ساترا پیگیری تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند ادامه خواهد داد.

روبیکا از ساترا مجوز نداشته است!

پس از اینکه خبر ابطال مجوز روبیکا توسط ساترا منتشر شد، روابط عمومی روبیکا در واکنش به این خبر بیانیه‌ای را منتشر و در آن تاکید کرد این اپلیکیشن از ساترا هیچ مجوزی نداشته است. متن بیانیه روبیکا به شرح زیر است:

این سوپراپلیکیشن با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان است نه iptv. طی سالیان گذشته ساترا همواره سعی کرده است که علاوه بر iptv‌ها و vod‌ها، پیام‌رسان‌ها را هم متقاعد به اخذ مجوز از ساترا کند که هیچکدام از پیام‌رسان‌ها از جمله روبیکا قبول نکردند.

در خصوص بخش فیلم و سریال روبیکا نیز روبیکا در سال ۱۳۹۷ فقط برای مدت شش ماه و به‌صورت موقت مجوز از ساترا برای این قسمت داشت که همان موقع نیز منقضی شد و هیچگاه تمدید نشده است؛ زیرا روبیکا اقدام به عقد قرارداد با سایر پلتفرم‌های دارای مجوز کرده و انتشار محتوا از سیستم‌های این پلتفرم‌ها انجام می‌شود نه روبیکا.

در نهایت حتی در صورت وجود مجوزی برای ابطال از سوی ساترا، زیبنده یک نهاد حاکمیتی نیست که بدون انجام هیچگونه تحقیقاتی و اخذ توضیح بابت شایعات و اکاذیب منتشره علیه روبیکا در روزهای اخیر، از طریق یک رشته توئیت و نه حتی نامه‌ای رسمی، ابطال مجوز یک پیام‌رسان که حتی رسانه صوت و تصویر فراگیر نیز محسوب نمی‌شود و حتی درخواست مجوزی نداده، اعلام شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*