اکانت های جعلی در روبیکا

ساخته شدن اکانت های جعلی در روبیکا بدون اطلاع کاربران (آپدیت شد: واکنش روبیکا)

در روزهای اخیر بسیاری از افراد مشهور اعلام کرده اند که اکانت های جعلی در روبیکا به اسم آنها با تیک آبی ساخته شده است که واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

در روزی که گذشت بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی، به خصوص سلبریتی‌ها و افراد مشهور اعلام کردند که اکانت‌ها و صفحه‌های جعلی به نام آنها و بدون اجازه آنها در روبیکا ساخته شده است. حتی گفته شده که این اکانت های جعلی در روبیکا تیک آبی گرفته‌اند و محتوای صفحه این کاربران در اینستاگرام، در روبیکا نیز کپی شده است.

ماجرای ساخته شدن اکانت های جعلی در روبیکا

به نظر می‌رسد اپلیکیشن ایرانی روبیکا برای افزایش تعداد صفحه‌های پرمخاطب خود، بدون اطلاع و اجازه کاربران، صفحه‌های آنها را ساخته و محتوای اینستاگرامشان را نیز کپی کرده است. در بین کاربرانی که حساب جعلی‌شان در روبیکا ساخته شده، اسامی مشهوری دیده می‌شود که شامل بازیگر، فوتبالیست، عکاس و حتی کاربران عادی هستند. ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور سینمای کشورمان یکی از کسانی بود که با انتشار یک استوری در اینستاگرام، نسبت به این موضوع اعتراض تندی کرد. وی در این باره نوشت:

به چه حقی بی اطلاع ما برامون اکانت ساخته‌اید؟ من در این اپ نیستم و نخواهم بود و در صورت پاک نشدن اکانتی که به نامم هست از این اپلیکیشن شکایت می‌کنم. پیشنهاد می‌کنم در نسخه وب روبیکا نام اکانت خودتون رو جستجو کنید و به این نقض احمقانه حریمتون معترض باشید. جالبه اکانت‌هایی که عکس محجبه دارند، عکسشون هم هست و ما نه! ما اسممون کافی بوده براشون.

اکانت های جعلی در روبیکا

چند بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس از جمله حسین کنعانی زادگان، فرشاد فرجی، مهدی عبدی،‌ سعید آقایی و محمد شریفی از دیگر کسانی بودند که اکانت جعلی‌شان در روبیکا ساخته شده است. علاوه بر این افراد مشهور، خیلی از کاربران عادی و شناخته نشده نیز از ساخته شدن صفحه‌شان در روبیکا خبر داده‌اند؛ در حالی که این افراد هیچوقت اصلا به روبیکا مراجعه نکرده بودند.

برای این که مطمئن شوید که در روبیکا برای شما هم صفحه‌ای ساخته شده یا نه می‌توانید به سایت این شبکه اجتماعی ایرانی به نشانی rubika.ir مراجعه کنید و در ادامه آدرس سایت، یک نشان اسلش و سپس نام کاربری اینستاگرام خود را بنویسید. یا می‌توانید در قسمت جستجو، نام کاربری خود را سرچ کنید تا ببینید آیا این اتفاق برای شما هم افتاده است یا خیر.

تاکنون مدیران روبیکا هیچ واکنش رسمی به این موضوع نشان نداده‌اند و اطلاعیه‌ای از سوی آنها منتشر نشده است، اما یکی از مدیران این اپلیکیشن ایرانی گفته کسانی که حساب جعلی آنها مشاهده شده می‌توانند با روبیکا تماس بگیرند و یا کنترل اکانت خود را به دست بگیرند یا آن را حذف کنند. در صورتی که اطلاعات بیشتری در این زمینه به دستمان برسد یا روبیکا و مدیران وزارت ارتباطات واکنش رسمی در این باره نشان بدهند، ما نیز از طریق گجت نیوز به اطلاع شما خواهیم رساند. در حال حاضر پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به سایت روبیکا از ساخته نشدن اکانت جعلی به نام شما مطمئن شوید و نتیجه را با ما نیز در میان بگذارید. حال این سوال پیش می‌آید که آیا موافقان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فقط نگران شبکه های اجتماعی خارجی هستند یا به نقض حریم خصوصی و امنیت کاربران در اپلیکیشن‌های ایرانی نیز واکنش نشان می‌دهند؟

به روزرسانی: روبیکا در توییتر به ساخته شدن اکانت‌های جعلی واکنش نشان داد

در پی انتشار اخبار ساخته شدن اکانت‌های جعلی و بدون اجازه کاربران مختلف در اپلیکیشن شبکه اجتماعی ایرانی روبیکا، صفحه توییتری روبیکا به این موضوع واکنش نشان داد. روبیکا در توییتر درباره ادعای بازیکنان فوتبال پرسپولیس در مورد ساخته شدن صفحه آنها در این اپلیکیشن نوشت:

پیرو مطالب منتشر شده در خصوص صفحات رسمی منتسب به بازیکنان باشگاه پرسپولیس در روبینو، ایجاد این صفحات در دی ماه 99 در حاشیه برگزاری دربی 94 استقلال و پرسپولیس، با هماهنگی کامل باشگاه و بازیکنان و در چارچوب کمپین مربوطه صورت گرفته است. در زمان برگزاری این کمپین، مصاحبه‌هایی نیز از بازیکنان استقلال و پرسپولیس در خصوص این صفحات در فضای مجازی منتشر شد که به عنوان نمونه چند مورد از آنها بازنشر می‌شود.

به همراه این توییت، روبیکا چند ویدیو از اظهارات بازیکنان پرسپولیس در خصوص استفاده از این اپلیکیشن را نیز منتشر کرده است.

همچنین در توییت دیگری پاسخ داده شده است که:

در صورتی که صفحات جعلی به اسم شما ایجاد شده می‌توانید حساب را حذف کنید یا کنترلش را به دست بگیرید. لطفا از طریق تماس با پشتیبانی روبیکا موضوع را پیگیری کنید.

روبیکا در پاسخ به یک کاربر شاکی دیگر هم توییت کرده است با توجه به این که حساب کاربری شما در اینستاگرام پابلیک یا عمومی بوده، این اقدام ممکن است توسط هر کاربر دیگری صورت گرفته باشد و در خود اینستاگرام هم بعضا شاهد چنین مواردی هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. پیشنهاد میکنم این مقاله را حتما در اسرع وقت مطالعه کنید: https://b2n.ir/j73254

  2. خاک تو سرت کنن روبیکا

  3. نهایتِ واکنششون اینه که اگه واس شما نیست، بیاین اثبات کنین (کل مشخصاتتون رو بدین ما)
    که پیج رو بهتون بدیم، اگه هم نمیخواینش که خب نمیخواینش، یه صفحه دیگه با همون مشخصاتی که خودتون به ما دادین (که یعنی قابل ردگیری نیست چون با رضایت انجام شده) به اسم شما میسازیم ولی این دفعه ره به جایی نمی بره!
    خز شده کاراشون، خیلی هم خز شده