بازار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی بدون مشتری ماند

بر اساس اظهارات فعالان بازار لوازم خانگی،‌ این بازار هم‌اکنون در رکود بسیار سنگینی به سر می‌برد و مشتریان رغبتی به خرید لوازم خانگی ندارند.

بازار لوازم خانگی هم‌اکنون در حال تجربه رکود بسیار شدیدی است و مشتری به ندرت یافت می‌شود. از این رو فروشندگان به ناچار و برای این که بتوانند محصول خود را به فروش برسانند تخفیف‌های ویژه و همچنین جشنواره‌های مختلف می‌گذارند؛‌ اما با این وجود نیز بازار لوازم خانگی همچنان بدون مشتری مانده است. این در شرایطی است که هزینه بیمه و مالیات با افزایش روزانه همراه می‌شود و دولت نیز هیچ حمایتی از فروشندگان این بازار انجام نمی‌دهد.

چرا خریدار به سراغ کالای قاچاق می‌رود؟

نکته قابل توجه این است که با وجود رکود بازار همچنان لوازم خانگی که از مبادی غیر قانونی به کشور وارد شده به وفور یافت می‌شود و خریدار به جای خرید کالای ایرانی تصمیم به خرید این کالاها می‌گیرد. دلیل ترجیح دادن کالای قاچاق به محصولات تولید داخل این است که قیمت لوازم خانگی ایرانی همواره در حال افزایش قیمت چشم‌گیر است و از طرفی دیگر نیز تولیدکننده به صورت سلیقه‌ای محصول تولید می‌کند،‌ چرا که هیچ‌گونه نظارتی بر این بازار وجود ندارد.

به فرض مثال، یک لباسشویی هفت کیلویی به یک هشت کیلویی تغییر پیدا کرده و در نتیجه کیفیت آن به شدن پایین می‌آید. تولیدکنندگان هم برای این که بتوانند هزینه‌های صورت گرفته را جبران کنند اقدام به فروش محصول به عنوان یک محصول جدید و با افزایش قیمت می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود خریدار به سراغ لوازم خانگی قاچاق برود،‌ زیرا قیمت آن از نظر اقتصادی صرفه بیشتری دارد و علاوه بر آن کیفیت آن نیز بالاتر است.

البته بر اساس اظهارات فروشندگان لوازم خانگی، کارخانه‌ها برای فروش تغییر شیوه داده‌اند،‌ زیرا واحد‌های توزیعی پیش از این خریدها را به طور چکی تحویل نمی‌گرفتند؛ اما هم‌اکنون فروشندگان به ناچار اقدام به فروش محصولات به صورت چکی می‌کنند.

رکود در بازار لوازم خانگی با وجود افزایش حجم تولید

هم‌اکنون حجم تولید با افزایش همراه شده، اما با این وجود بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و به همین خاطر باید برای افزایش کیفیت لوازم خانگی و پیشرفت در این بازار سیاست مشخصی در نظر گرفته شود،‌ زیرا اگر این‌گونه نشود خریدار به سراغ خرید کالای قاچاق می‌رود.

بر اساس اظهارات فعالان بازار،‌ هم‌اکنون و به علت نبود مشتری هیچ‌گونه تصمیمی از سوی واحدهای تولیدی برای بالا بردن قیمت‌ها گرفته نشده، اما باید منتظر ماند و دید که قیمت لوازم خانگی در ماه‌های پیش رو با وجود بالا رفتن هزینه‌های تولید و قیمت ارز با چه تغییراتی همراه می‌شود.