گوشی‌ های اپل/ درگاه آيفون

اپل احتمالا مجبور به استفاده از درگاه USB-C در آیفون ها خواهد شد

گوشی‌ های اپل از درگاه اختصاصی لایتنینگ استفاده می‌کنند، ولی قوانین جدید اتحادیه اروپا ممکن است اپل را مجبور به استفاده از درگاه USB-C در آیفون ها کند.

این روز‌ها دیگر به جایی رسیده‌ایم که پافشاری اپل در استفاده نکردن از درگاه USB-C به جای لایتنینگ در گوشی‌ های این شرکت به یک موضوع طنز بدل شده است. مدل‌های آیپد پرو از سال ۲۰۱۸ و همچنین آیپد ایر 2020 از درگاه USB-C استفاده می‌کنند و مک بوک‌ها، آی‌مک‌ها و مک مینی‌ها نیز همینطور هستند.

گوشی‌ های اپل

خیلی از کاربران به خاطر لجبازی اپل سردرگم و البته کمی نیز آزرده خاطر هستند؛ اما به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا بیش از همه از شرایط موجود ناراضی است. بنابراین قرار است در ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) قانون جدیدی در پارلمان اتحادیه اروپا ارائه شود که استفاده از یک درگاه شارژ استاندارد یکسان در همه گوشی‌های فروخته شده در اروپا را الزامی کند.

USB Type-C در حال حاضر ترکیبی از انتقال داده، قابلیت انتقال انرژی ۱۰۰ وات و قابلیت استفاده در هر جهت را فراهم می‌کند و به همین خاطر احتمالا به عنوان درگاه استاندارد انتخاب خواهد شد.

گوشی های اپل و جدال بر سر استفاده از درگاه استاندارد

برای اولین بار در سال 2009 بود که اتحادیه اروپا زمینه امضای یادداشت تفاهمی را بین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند فراهم کرد. بر اساس این یادداشت شرکت‌های سازنده گوشی می‌بایست به صورت داوطلبانه به استفاده از یک درگاه شارژ استاندار (در آن زمان USB-B) روی بیاورند.

البته در یادداشت تفاهم مورد نظر بندی نیز وجود داشت که استفاده از سایر درگاه‌ها را تا زمانی که آداپتور‌های مربوطه در بازار موجود بود، اجازه می‌داد. به همین خاطر اپل بدون تخطی از قانون به استفاده از درگاه Lightning در گوشی‌ های خود ادامه داد.

اکنون در سال ۲۰۲۱ هستیم و به نظر می‌رسید که تفاهم یاد شده تاثیر چندانی نداشته است، زیرا شاهد حضور شارژرها، کابل‌ها و آداپتور‌های مختلف زیادی هستیم. در واقع سالانه ۱۱ هزار تا ۱۳ هزار تن از زباله‌های الکترونیکی را شارژرهای گوشی‌ های موبایل تشکیل می‌دهند.

گوشی‌ های اپل / شارژر گوشی

در سال 2019 اتحادیه اروپا پژوهشی را پیرامون تاثیر شارژر‌های دستگاه‌های پرتابل آغاز کرد و در نهایت سه نوع مشکل در این رابطه اعلام شد:

  • نارضایتی و سردرگمی کاربران – پیدا کردن کابل و شارژر مناسب برای گوشی می‌تواند مشکل ساز باشد.
  • تاثیر زیست محیطی – زباله‌های الکترونیکی زیادی به واسطه این دستگاه‌ها (در مرحله ساخت، حمل و رها کردن پس از استفاده) تولید می‌شوند.
  • تاثیر اقتصادی – نیاز به خرید شارژر‌ها و کابل‌های مختلف برای تمامی دستگاه‌های می‌تواند هزینه زیادی را به کاربر تحمیل کند.

در این پزوهش اعلام شد که نه تنها درگاه‌ها و کابل‌های شارژ باید استاندارد شوند، بلکه خروجی و سرعت شارژ آداپتور‌ نیز متفاوت است و باید یکسان‌سازی شود. به همین خاطر پیشنهاد شد که تمامی شارژر‌های فروخته شده در اتحادیه اروپا باید حداقل دارای خروجی ۱۵ وات باشند. این میزان حداقل استاندارد این روز‌های صنعت موبایل است و برخی شرکت‌ها از شارژ‌ر‌های ۴۰، ۶۵ و حتی ۱۰۰ وات نیز استفاده می‌کنند.

برخی افراد پیشنهاد کردند مادامی که یک آداپتور USB-C در جعبه محصول قرار داشته باشد،‌ تولید کنندگان بتوانند از درگاه اختصاصی خود ( بخوانید اپل برای گوشی‌ های آیفون) بهره ببرند؛ اما این راه حل خوبی نبود زیرا نه به مشکل سردرگمی کاربران در هنگام استفاده از شارژر کمکی می‌کرد و نه برای مدیریت زباله‌های الکترونیکی مفید بود.

گوشی‌ های اپل / پارلمان اتحادیه اروپا

البته شاید حتی قانون مذکور نیز در دراز مدت تاثیر چندانی نداشته باشد زیرا در صورت تصویب شدن احتمالا به تولید کنندگان فرصتی چند ساله داده خواهد شد تا خطوط تولید و برنامه‌های خود را متناسب با استاندارد جدید تغییر دهند و تا آن زمان شاید استاندارد USB-C حتی برای گوشی های اپل نیز منسوخ شده باشد.

در پژوهش اتحادیه اروپا اعلام شده است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ USB-C به طور کامل جایگزین USB Type-B شود؛ اما سوال اینجاست که آیا در سال ۲۰۲۳ خود USB-C به پایان عمر خود نزدیک نشده است؟

USB-C برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک استاندارد مناسب پذیرفته شد و همچنان نیز بهترین گزینه برای انتقال داده و شارژ از طریق یک درگاه است؛ اما شاید تا چند سال دیگر یک استاندارد جدید و بهتر توسعه داده شود که در این صورت اتحادیه اروپا باید مجددا استاندارد جدید را بررسی کرده و یک بازه زمانی جدید را برای استفاده از آن تعیین کند. کاری که بدون شک باعث دردسر زیادی خواهد شد.

گوشی‌ های اپل / آیفون بدون پورت

دقیقا به همین خاطر است که اپل می‌گوید چنین قانونی باعث از بین رفتن نوآوری در این بخش خواهد شد. زیرا هیچکس تمایل ندارد درگاه جدیدی را توسعه دهد که دستگاه‌ها و گوشی‌ های مجهز به آن را نتوان در اتحادیه اروپا فروخت و اگر هم بخواهید این کار را بکنید باید سال‌ها به دنبال دریافت تاییدیه‌های لازم باشید.

اخیرا شایعات زیادی منتشر شده است که به احتمال رونمایی از آیفون بدون پورت در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ اشاره دارد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمالا سامسونگ و دیگر شرکت‌های اندرویدی نیز از اپل پیروی خواهند کرد و تا زمان لازم الاجرا این قانون دیگر خبری از درگاه شارژ در گوشی‌ های آيفون، گلکسی و … نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*