پردازنده نسل دوازدهم اینتل

پردازنده نسل دوازدهم اینتل Alder Lake از راه رسید

امروز شاهد رونمایی اولیه از پردازنده نسل دوازدهم اینتل الدرلیک – Alder Lake بودیم. اینتل از معماری ترکیبی هسته‌های قدرتمند و هسته‌های بهینه در نسل جدید پردازنده‌های خود بهره خواهد برد.

اینتل در خلال کنفرانس مجازی Architecture Day از نسل دوازدهم پردازنده خود رونمایی کرد. علاوه بر آن، شرکت آمریکایی محصولات دیگری را نیز برای کاربران و کسب و کار‌ها معرفی کرد.

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل الدرلیک

نسل جدید پردازنده‌ های اینتل با نام الدرلیک شناخته خواهند شد و تا چند ماه دیگر به بازار عرضه می‌شوند. البته احتمالا محصول جدید اینتل در ابتدا برای PC‌ها عرضه خواهد شد و کمی بعد‌تر در اختیار پلتفرم‌های همراه (لپ‌تاپ) قرار خواهد گرفت.

مهمترین تغییر در نسل 12 پردازنده‌ های اینتل به استفاده از معماری ترکیبی هسته‌های قدرتمند و هسته‌های بهینه باز می‌گردد. این ترکیب معمولا در تراشه‌های گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

پردازنده نسل دوازدهم اینتل

در طول این مراسم، تیم آبی همچنین به GPU گیمینگ خود نیز اشاره کرد. پردازنده گرافیکی گیمینگ اینتل در اوایل سال 2022 و با نام Alchemist عرضه خواهد شد. TSMC مسئولیت ساخت این پردازنده را بر عهده دارد.

هسته‌های قدرتمند پردازنده نسل دوازدهم اینتل الدرلیک که بر پایه معماری Golden Clove ساخته شده‌اند،  Performance Cores نامیده خواهند شد و هسته‌های ضعیف‌تر نیز با نام Efficiency Cores شناخته می‌شوند. هسته‌های بهینه بر پایه معماری Gracemont هستند.

معماری Gracemont برای کارایی بیشتر در عمکرد‌های چند رشته‌ای در چندین هسته مجزا مناسب است و Golden Clove بیشتر سرعت بالا و تاخیر زمانی پایین را مدنظر دارد. اینتل ادعا می‌کند که هسته‌های P بهترین عملکرد را در بین محصولات این شرکت دارند.

پردازنده نسل دوازدهم اینتل

پردازنده های الدرلیک همچنین از Advanced Matrix Extensions نیز پشتیبانی می‌کنند تا شاهد سرعت بیشتری در عملکرد‌های مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ژرف (Deep Learning) باشیم.

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل بر پایه استاندارد 7 این شرکت ساخته شده‌اند که در واقع همان نسخه بهبود یافته لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین است. این پردازنده‌ها از رم‌های DDR5 4800، LPDDR5 5200، DDR4 3200 و LPDDR4X 4266 پشتیبانی خواهند کرد و همچنین شاهد پشتیبانی از  نسل جدید رابط PCIe، درگاه تاندربولت 4 و وای فای 6E خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*