ویژگی‌ های ویندوز 11

جالب‌ترین ویژگی‌ های ویندوز 11 که باید از آن‌ها آگاه شوید

در این مطلب به معرفی جالب‌ترین ویژگی‌ های ویندوز 11 مایکروسافت پرداخته‌ایم که اگر می‌خواهید به سراغ این سیستم عامل بروید، بهتر است از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

از اپلیکیشن‌های اندرویدی تا یک رابط کاربری جدید، در ادامه می‌توانید جالب‌ترین ویژگی‌ های ویندوز 11 را بشناسید.

جالب‌ترین ویژگی‌ های ویندوز 11

مدتی قبل، مایکروسافت نسخه‌ی آزمایشی ویندوز 11 را در اختیار عموم قرار داد و این نسخه هرازگاهی آپدیت هم می‌شود تا مشکلات احتمالی آن برطرف شده و به وضعیت پایدار برسد. اگر در رابطه با این سیستم عامل کنجکاو هستید، در ادامه می‌توانید با تعدادی از ویژگی‌های جالب آن آشنایی پیدا کنید.

– یک اینترفیس جدید با الهام از مک

ویژگی‌ های ویندوز 11

ویندوز 11 از یک اینترفیس مدرن و متفاوت بهره می‌برد که گوشه های گرد دارد و از نظر طراحی با ویندوزهای پیشین متفاوت است. بزرگ‌ترین تغییری که به چشم می‌خورد، محل قرارگیری تسکبار و طراحی تازه‌ی منوی استارت است. به نظر می‌رسد که مایکروسافت، به رابط کاربری این سیستم عامل اهمیت ویژه‌ای داده اما باید بدانید که تغییرات تنها به ظاهر خلاصه نمی‌شود؛ این رابطه کاربری کارآمدتر از نسخه‌های قبلی است و استفاده از آن نیز راحت‌تر خواهد بود.

– مدیریت آسان‌تر مدیا

در ویندوز 11 می‌توانید تمام ویدیوها یا موسیقی‌ها را از طریق «اکشن سنتر» (Action Center) کنترل کنید. اکشن سنتر در واقع محلی است برای مدیریت نوتیفیکیشن‌ها و در ویندوز 10 هم وجود دارد اما در سیستم عامل جدید، بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هرچه که پخش نمایید، در بخش اکشن سنتر نیز ظاهر می‌شود؛ مهم نیست یک ویدیو از یوتیوب باشد، یک موسیقی بر روی پلتفرم اسپاتیفای و یا یک ویدیوی ذخیره شده بر روی رایانه‌ی شما، همگی در اکشن سنتر نمایش داده می‌شوند.

– تغییرات فروشگاه مایکروسافت

ویژگی‌ های ویندوز 11

«مایکروسافت استور» هم در ویندوز 11 با تغییرات گسترده‌ای عرضه شده است. مایکروسافت این فروشگاه را از پایه بازطراحی کرده و حالا از اپلیکیشن‌هایی که برپایه‌ی پلتفرم‌های دیگر است نیز پشتیبانی می‌کند، از جمله ویندوز ای‌پی‌آی (Win32)، چارچوب دات‌نت، یو‌ وی پی (UWP)، زامارین (Xamarin)، الکترون (Electron)، ری اکت نیتیو (React Native)، جاوا و غیره.

مایکروسافت استور یک رابطه کاربری تازه هم دارد که کار کردن با آن آسان‌تر است و کاربر را گمراه نمی‌کند. ناگفته نماند که مرورگر مایکروسافت اج هم حالا از تم‌ها و افزونه‌ها (Extensions) پشتیبانی می‌کند.

– پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی

ویژگی‌ های ویندوز 11

یکی از بهترین ویژگی‌ های ویندوز 11 پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی است که البته برای دسترسی به آن‌ها، باید حساب کاربری آمازون داشته باشید. اما خوشبختانه برای نصب اپلیکیشن‌ها، به آمازون اپ استور هدایت نمی‌شوید، بلکه نرم افزارها یا بازی‌ها در همان فروشگاه مایکروسافت بالا می‌آیند و اجازه دانلود پیدا می‌کنید (فراموش نشود که باید به حساب کاربری مایکروسافت خود نیز وارد شده باشید).

اکثر اپلیکیشن‌های محبوب همانند واتساپ، تلگرام، توئیتر، دیزنی‌پلاس و غیره به راحتی در دسترس هستند و تنها با چند کلیک ساده، آن‌ها را بدون هیچ مشکلی در اختیار خواهید داشت. پروسه‌ی نصب این اپ‌ها نیز دقیقا مشابه نرم افزارهای معمولی ویندوز است و پس از فشردن دکمه‌ی نصب، به صورت خودکار انجام می‌شود.

علاوه بر این‌ها، اجازه دارید تا هر نوع اپلیکیشنی را بر روی ویندوز نصب کنید، حتی اپلیکیشن‌هایی که در آمازون اپ استور یا مایکروسافت استور در دسترس نیستند. این کار اگرچه ممکن است امنیت ویندوز را به خطر بیندازد اما آزادی خوبی به شما می‌دهد. این کار بواسطه‌ی فایل‌های اِی‌پی‌کی (APK) انجام خواهد شد اما نمی‌توان تضمین کرد که اپلیکیشن‌ها به خوبی بر روی ویندوز 11 اجرا شوند. در سوی دیگر، اپلیکیشن‌هایی که از آمازون استور دانلود می‌کنید، به احتمال زیاد برای ویندوز بهینه‌سازی می‌شوند و سازگاری بهتری با آن خواهند داشت.

– اچ‌دی‌آر خودکار (Auto HDR) و نرخ تازه سازی‌ پویا

اچ‌دی‌آر یا همان «محدوده دینامیکی بالا» فرایندی است که باعث می‌شود تا کنتراست و کیفیت رنگ‌ها افزایش پیدا کند. مایکروسافت این تکنولوژی را برای ویندوز 11 تایید کرده است و می‌توانید در هنگام انجام بازی‌ها، از آن بهره ببرید. البته هنوز مشخص نیست که آیا برای استفاده از اچ‌دی‌آر به سخت افزار خاصی نیازمند هستید یا خیر.

ویندوز 11 از نرخ تازه سازی‌ پویا (Dynamic refresh rate) نیز پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر مانیتور شما دارای رفرش ریت بالاتری است (برای مثال 144 هرتز یا 244 هرتز)، تجربه‌ی بهتر و روان‌تری از بازی‌ها خواهید داشت.

– ویجت‌ها (Widgets) یک بار دیگر در مرکز توجه‌

ویژگی‌ های ویندوز 11

ویجت‌ها در گذشته محبوب بودند؛ این محبوبیت اما به تدریج کاهش یافت و در ویندوز 10 به حاشیه رفتند. اما ویندوز 11 آن‌ها را یک بار دیگر در کانون توجه قرار داده است و البته شباهت‌شان به سیستم عامل «مک او اس مونتری» (macOS Monterey) را نمی‌توان نادیده گرفت.

حالا با تشکر از ویجت‌ها، می‌توانید از نتایج بازی‌های ورزشی، وضعیت آب و هوا، اخبار، بازار سهام و غیره آگاهی پیدا کنید. مشابه گذشته، اجازه‌ شخصی‌سازی آن‌ها را نیز دارید تا تنها بخش‌هایی که مورد نیاز شماست، در دسترس باشد.

– فایل اکسپلورر با یک طراحی جدید

«فایل اکسپلورر» هم در ویندوز 11 دستخوش تغییر شده و با ظاهری کاملا جدید عرضه شده است. حالا در کنار آیکون‌های جدید، یک نوار فرمان (Command bar) نیز در بالای آن وجود دارد. مایکروسافت برای بازطراحی کردن این بخش هم، در کنار تغییرات ظاهری، کارآمد بودن آن را در نظر گرفته است و حالا می‌توانید فایل‌های خود را با راحتی بیشتری مدیریت کنید.

– آپدیت‌ سریع‌تر ویندوز

در رویداد معرفی ویندوز 11، مایکروسافت وعده داد که پروسه‌ی به‌روزرسانی این ویندوز بسیار سریع‌تر و بهتر از سیستم عامل قبلی باشد.

ویندوز 11 از یک مکانیزم نصب پس زمینه بهره می‌برد که کمک کرده تا به‌روزرسانی‌ها سریع‌تر انجام شوند. علاوه بر این‌ها، حجم فایل‌های آپدیت نیز 40 درصد کاهش پیدا کرده، در نتیجه برای دانلود آن‌ها به زمان کمتری نیاز دارید و دیتای کمتری هم مصرف می‌کنید.

– طراحی تازه‌ی رابط کاربری

ویژگی‌ های ویندوز 11

تا اینجا احتمالا متوجه شده‌اید که تمامی بخش‌های ویندوز، بازطراحی شده‌ و از اِلمان‌های تازه‌ای بهره می‌برند. منوی استارت حالا کاربردی‌تر است و اکشن سنتر نیز به رابط کاربری گوشی‌های هوشمند نزدیک شده است.

بخش تنظیمات هم عوض شده و از منوهای اصلی و فرعی تازه‌ای بهره می‌برد. بالاتر هم ذکر کردیم که گوشه‌ها گردتر شده‌اند و به ویندوز 11 ظاهر مدرن‌تری داده‌اند. این تغییرات برای کسانی که به ویندوز 10 عادت کرده‌اند، شاید کمی نامتعارف جلوه کند اما به تدریج متوجه می‌شوید که دلایل مشخصی برایشان وجود دارد و موثرتر از گذشته هستند.

– مایکروسافت تیمز

ویژگی‌ های ویندوز 11

شیوع کرونا ویروس باعث شد تا بسیاری از افراد مجبور شوند تا از خانه کار کنند. شاید این یکی از دلایلی باشد که شرکت سازنده تصمیم گرفته تا مایکروسافت تیمز را به صورت یکپارچه در بستر ویندوز 11 به کار بگیرد. مایکروسافت تیمز نیز برای این سیستم عامل بازطراحی شده و حالا می‌توانید از طریف نوار وظیفه یا همان تسکبار به آن وارد شوید.

– پشتیبانی بهتر از دسکتاپ مجازی

همانند مک او اس، ویندوز 11 ساختن و دسترسی به دسکتاپ‌های مجازی را آسان‌تر کرده است. حالا می‌توانید با کلیک کردن بر روی آیکون دسکتاپس (Desktops)، دسکتاپ‌های تازه بسازید، نام‌شان را تغییر دهید یا آن‌ها را به شکلی که می‌خواهید، مرتب کنید. علاوه بر این‌ها، اجازه دارید تا تصویر پس زمینه هرکدام‌شان را عوض کرده یا فایل‌های مختلفی را بر روی این دسکتاپ‌ها قرار دهید.

این ویژگی‌ های ویندوز 11 از دلایلی هستند که چرا باید به سراغ این سیستم عامل بروید. همان طور که بالاتر هم اشاره شد، نسخه‌ی آزمایشی هم‌اکنون در دسترس قرار دارد و با ساخت حساب کاربری در برنامه‌ی ویندوز اینسایدر، می‌توانید آن را به صورت رایگان دریافت کنید. این نسخه‌ی آزمایشی به طور کامل قابل استفاده است اما توصیه می‌کنیم که برای تجربه‌ی ویندوز جدید، مدت بیشتری منتظر بمانید تا نسخه پایدار آن عرضه شود.

ویندوز 11 قرار است در سه ماهه پایانی سال 2021 عرضه شود. صاحبان ویندوز 10 می‌توانند آن را بدون هزینه اضافی دریافت کنند اما به نظر می‌رسد که برای دانلود رایگان این به‌روزرسانی باید تا اوایل سال 2022 منتظر بمانید. در حال حاضر، سیستم مورد نیاز این ویندوز کمی مشکل‌ساز شده و برای نصب آن، رایانه شما باید به یک «ماژول پلتفرم مطمئن» (TPM) مجهز باشد که اکثر سیستم‌ها آن را ندارند و باید به صورت جداگانه خریداری شود. اگر قصد نصب کردن نسخه‌ی آزمایشی را دارید، به این نکته هم توجه داشته باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*