همراه اول

همراه اول از به کارگیری ایده‌های نو برای حل معضلات قدیمی کشور حمایت می‌کند

قائم مقام مدیرعامل شرکت همراه اول گفت این اپراتور از به کارگیری ایده‌های نو برای حل معضلات قدیمی کشور حمایت خواهد کرد.

دکتر حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل شرکت همراه اول عنوان کرد این اپراتور در سال‌های گذشته مسیری هدفمند در راستای ارتقای توانمندی بومی در اکوسیستم نوآوری ترسیم کرده و به واسطه آن توانسته حمایت جدی خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور این حوزه شروع کند. وی افزود برای جهت‌گیری صحیح در راستای تحقق این هدف به شناسایی و حل معضلات اساسی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) نیاز داریم. همچنین برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه یکی از رویکردهای شناسایی معظلات با بهره‌گیری خرد جمعی محسوب می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول در ادامه بیان کرد رویداد «جایزه سال هوشمندسازی» که با کارگزاری فروم اینترنت اشیا ایران برنامه‌ریزی شده در راستای شناسایی مسائل روزی است که با استفاده از ظرفیت افراد توانمند حوزه ICT قابلیت بررسی و حل شدن دارند. گروه همراه اول تجربه مشابهی را در حوزه بومی‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب برنامه‌ریزی و ایجاد مرکز تحقیق و توسعه داشته که به شکر خدا نتایج موفقی را نیز کسب کرده است.

حمایت همراه اول از به کارگیری ایده‌های نو

دکتر بهروزی از مزایای برگزاری رویداد جایزه سال هوشمندسازی به فراهم‌سازی بستر حمایت از افراد خلاق و علاقمند، شرکت‌های نوپا و برخواسته از دانشگاه­‌ها و در وهله بعدی، همه مجموعه‌های فعال در اکوسیستم ICT کشور اشاره کرد و گفت این موارد به نحوی قادرند در حل معضلات کشور موثر باشند. وی افزود در همین راستا گروه همراه اول به دنبال این است تا با شناسایی تیم­‌ها و صاحبان ایده‌های برتر، معضل یا معضلات اساسی کشور را بار دیگر به دقت بررسی کرده و ضمن ارائه راهکار جامع و موثر، از طریق انعقاد قرارداد‌های بلندمدت زمینه حل آن را فراهم سازد. این فعالیت همراه اول، به نوعی گام برداشتن در راستای اهداف توسعه پایدار ترسیم شده در نهاد ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) نیز محسوب می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول در ادامه بیان کرد شکل­‌گیری مکانیزمی برای حل معضلات اساسی کشور از برکات بلندمدت برگزاری این دست رویدادها است. گفتی است هم‌اکنون نیز در راستای حل برخی معضلات در مناطقی از کشور با حمایت نهادهایی همچون همراه اول، شهرداری­‌ها و صدا و سیما اقداماتی در حال انجام است. علاوه بر نهادهای حاکمیتی، برخی شرکت­‌های دانش­‌بنیان و فناور نیز در حوزه حل برخی معضلات خاص در کشور حضور دارند.

دکتر بهروزی با ارزشمند دانستن این فعالیت‌ها و تاکید بر این که این اقدامات کافی نیست گفت تا به امروز برای جلب حمایت فعالان اکوسیستم ICT در راستای حل مشکلات اصلی کشور فراخوانی در سطح ملی برگزار نشده است؛ برای مثال تا به امروز سوال نشده است که در حوزه آلودگی کلان­شهرها، کمبود منابع آب و یا مصرف انرژی، فعالان حوزه ICT کشور چه پیشنهادات اجرایی دارند؟

در حقیقت انتظار است تا برگزاری «رویداد جایزه سال هوشمندسازی»، اولین گام در راه‌­اندازی چالش همکاری برای حل مسائل موجود باشد. این چالش می‌تواند به مرور زمان به فرایند مدونی تبدیل شده که طی آن معضلات اساسی کشور مطرح می‌شود و شرکت‌­های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور در راستای حل آن، ایده‌­های قابل اجرای خود را ارائه خواهند کرد. از بین ایده‌های ارائه شده، کارآمدترین آنها به عنوان ایده/ایده‌های منتخب اجرا خواهند شد. نکته حائز اهمیت در این رویداد این است که در آن، شرکت­‌های کوچک و متوسط نیز قادرند قابلیت‌های خود را به اشتراک بگذارند و در همکاری با سایر اعضای اکوسیستم در حل معضلات نقش داشته باشند.

دکتر بهروزی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به فکر حمایت از شرکت­‌های نوپا یا استارت‌اپ­‌ها و شرکت‌­های دانش بنیان برای حل معضلات اساسی کشور هستند، گفت:

امروزه همه ما درگیر روزمرگی‌های بسیاری هستیم و لازم است از این روزمرگی بیرون آمده و به فکر تحول باشیم؛ تحولی که عایدات حاصل از آن به حل معضلاتی بی‌انجامد که سال­‌های سال است با آن دست به گریبان هستیم. بنده از سال 1375 که در دانشگاه تهران دانشجو بودم و آن‌طور که به خاطر دارم، برخی از معضلات امروز ما، همان معضلات سال 1375 هستند که راهکاری برای آن ارائه نشده است. شرکت­‌ها هم طبیعتا از این معضلات با خبر هستند. ولی می‌­بینیم که در عمل، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. افراد خلاق در شرکت­‌های کوچک هم عملا به تنهایی و بدون حمایت قادر به انجام فعالیتی نیستند. بعضا نیز طرح‌های مناسبی دارند که به دلیل ناملایمات، مورد اقبال قرار نگرفته و اجرایی نشده و زمینه مطرح شدن آن وجود نداشته است. نتایج اعتماد به توانمندی شرکت‌های کوچک در برهه‌هایی از تاریخ به اثبات رسیده است که یکی از آن، حل مشکل مصرف سوخت و جریان کارت سوخت بود. لذا ما فکر می­کنیم حمایت از شرکت­‌های نوآور نسبت به شرکت‌های باسابقه این حوزه که نسبت به مشکلات و معضلات اشراف داشته و همتی در جهت رفع آن نداشته‌اند، می‌تواند تحول آفرین و با نتایج مثبت باشد.

علاقه‌مندان با مراجعه به آدرس www.iraniotforum.org می‌توانند از نحوه برگزاری و برخورداری از حمایت‌های مطرح در رویداد جایزه سال هوشمندسازی اطلاعات بیشتری را کسب کنند و مراحل ثبت نام را به انجام برسانند. گفتنی است مهلت ثبت نام و ارسال پیشنهادهای اولیه تا 15 شهریور 1400 اعلام شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*