واکسن سینوفارم

واکنش سازمان غذا و دارو به شایعه معتبر نبودن واکسن سینوفارم

اخیرا در خصوص معتبر نبودن واکسن سینوفارم وارداتی به ایران و لزوم حذف این واکسن از طرح واکسیناسیون شایعه‌های مختلفی منتشر شده که در همین راستا سازمان غذا و دارو به این شایعه‌ها واکنش نشان داد.

به تازگی به نقل از برخی از رسانه‌های خبری مبنی بر معتبر نبودن واکسن سینوفارم وارداتی به ایران و لزوم حذف این واکسن از طرح واکسیناسیون منتشر شد که حواشی زیادی را به همراه داشت. در همین راستا سازمان غذا و دارو با تکذیب این شایعه‌ها اعلام کرد با رسانه‌هایی که چنین خبرهایی را منتشر کردند برخورد خواهد کرد.

واکنش به شایعه معتبر نبودن واکسن سینوفارم

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در مورد این شایعه که واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را نداشت وارد شده است عنوان کرد تمام واکسن‌های وارداتی به کشور می‌بایست ضمن کشور سازنده، در چند کشور معتبر دیگر هم سابقه مصرف داشته باشند. وی افزود از این رو به تمام هموطنانم اطمینان می‌دهم که به هیچ وجه به این شایعات توجه نکنند. ما 100 درصد این اظهارات را تکذیب می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد:

از آنجایی که حفظ آرامش روانی یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت به ویژه در این شرایط سخت کرونایی است، اگر ظرف ۴۸ ساعت آینده نشریه‌ای که این ادعا را انجام داده و این شایعه را پخش کرده، مدارک مستدل و مستند به ما ارائه ندهد، یقینا در مراجع ذی‌صلاح پیگیر خواهیم شد و شکایت خواهیم کرد.

سینوفارم از طرح واکسیناسیون حذف نمی‌شود

اخیرا حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا اعلام کرد احتمال دارد به دلیل پایین بودن اثربخشی واکسن سینوفارم تصمیم‌هایی درباره حذف این واکسن از سبد واکسیناسیون کشور گرفته شود. در همین راستا علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا با تاکید بر اینکه سینوفارم از سبد واکسیناسیون حذف نمی‌شود گفت طبق توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و مراکز علمی معتبر، بهترین واکسن، نخستین واکسن در دسترس و البته واکسن‌هایی که مورد تایید رسمی WHO و FDA هر کشور باشند، خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا در ادامه گفته‌های خود بیان کرد:

سینوفارم یکی از واکسن‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو در ایران است که مجوز جهانی مصرف اضطراری را هم دارد. اثربخشی آن هم مورد مطالعه قرار گرفته است. این واکسن به مانند بسیاری از کشورهای دیگر در ایران هم مورد استفاده وسیع قرار گرفته اما اظهار نظرها درباره اثربخشی کم را نمی‌توان تنها درباره این واکسن مطرح کرد چرا که سایر واکسن‌ها هم نسبت به جهش‌های جدید ویروس وضعیتی مشابه داشته‌اند.