حیات فرازمینی

محققان از کشف حیات فرازمینی طی 2 تا 3 سال آینده خبر دادند

ستاره‌شناسان دانشگاه کمبریج اعلام کردند به احتمال زیاد طی 2 تا 3 سال آینده می‌توان حیات فرازمینی را در سیارات فراخورشیدی کشف کرد.

محققان حوزه نجوم همواره سعی دارند تا سیاراتی را مشابه زمین از لحاظ جرم، اندازه و ترکیبات جوی کشف کنند، اما ستاره‌شناسان دانشگاه کمبریج اخیرا با شناسایی یک سیاره قابل سکونت که شعاع آن 2 برابر زمین و جرم آن 8 برابر زمین است اعلام کردند احتمال کشف حیات فرازمینی در سیاراتی که به زمین شباهت ندارند، از آنچه در گذشته تصویر می‌شد، بسیار بیشتر است.

کشف حیات فرازمینی در سیارات فراخورشیدی

ستاره‌شناسان دانشگاه کمبریج اخیرا توانستند دسته جدیدی از سیارات فراخورشیدی قابل سکونت به نام hycean را کشف کنند که از ویژگی‌های این سیاره‌ها می‌توان به حرارت بالا، سطحی پوشیده از اقیانوس و جوی پر از هیدروژن اشاره کرد. ضمن این که تعداد این سیاره‌ها از سیارات مشابه زمین بیشتر بوده و به آسانی قابل رصد هستند. همچنین سیاره K۲-۱۸b یکی از این سیارات فراخورشیدی قابل سکونت محسوب می‌شود.

دکتر نیکو مدهوسودان (Nikku Madhusudhan)، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه کمبریج بیان کرد سیاره های فراخورشیدی hycean به عنوان جهان‌هایی پر از آب با اتمسفری مملو از هیدروژن محسوب می‌شوند که با تمرکز کردن روی این دسته از سیارات می‌توان در آینده نزدیک حیات فرازمینی را کشف کرد. وی تاکید کرد اگر در این سیاره‌ها حیات وجود داشته باشد، احتمال دارد بتوان طی 2 تا 3 سال آینده نخستین نشانه‌های زیستی را در آنها شناسایی کنیم. همچنین تلسکوپ جیمز وب که در ماه نوامبر به فضا پرتاب می‌شود باعث پیشرفت چشمگیر در این تحقیقات خواهد شد.

مدهوسودان در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در سیاراتی که اندازه آنها از زمین کوچک‌تر است، به سختی می‌توان حیات را شناسایی کرد، اما در سیارات فراخورشیدی به دلیل این که شعاع آنها 2 برابر زمین بوده و دمای جو آنها حدود 200 درجه سانتی‌گراد است، می‌توان به آسانی حیات موجود در آنها را کشف کرد. ضمن این که شناسایی سیارات بزرگ‌تر از زمین و بررسی جو آنها نیز کار آسان‌تری خواهد بود.

نویسنده اصلی این مطالعه در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد هر نوع موجودی که در این سیارات کشف شود بدون شک در دسته آبزیان قرار خواهد گرفت؛ چرا که سطح این سیاره‌ها به طور کامل توسط آب پوشانده شده است. مدهوسودان افزود با توجه به این که زندگی در زمین با حیات میکروبی شروع شده است، احتمال وجود حیات میکروبی در این سیارات فراخورشیدی بسیار زیاد خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*