صنعت خودرو ترکیه

درآمد صنعت خودرو ترکیه هزار برابر خودروسازان ایرانی است

طی هفت ماه گذشته، شرکت‌های خودروسازی ترکیه ۵.۵ میلیارد دلار خودرو صادر کردند و درآمد صنعت خودرو ترکیه از درآمد خودروسازان ایرانی هزار برابر بیشتر بوده است.

تازه‌ترین اخبار منتشر شده حاکی از آن است که شرکت‌های خودروسازی ترکیه 5.5 میلیارد دلار خودرو طی 7 ماه وارد بازار جهانی کرده‌اند. این عدد از درآمد حاصل از صادرات شرکت‌های خودروسازی ایران 1000 برابر بیشتر بوده و همچنین از درآمد نفتی ایران در سال پیش نیز 4.5 برابر بیشتر است.

مطابق با داده‌های منتشر شده،‌ شرکت‌های خودروسازی ترکیه از ماه ژانویه تا جولای سال جاری به بیش از 100 کشور،‌ مناطق خودمختار و آزاد خودرو صادر کرده‌اند. در این مدت زمان خودروسازان ترکیه‌ای 16 میلیارد و 376 میلیون و 691 هزار دلار خودرو به بازار جهانی صادر کرده‌اند. بخش خودروسازی ترکیه مجموعا 33.7 درصد از صادرات کل این کشور را تشکیل می‌دهد.

این میزان نسبت به همین مدت زمان در سال پیش با رشد 8 برابری همراه شده و فروش 5 میلیارد و 514 میلیون و 97 هزار دلار را تجربه کرده است. بیشترین صادرات در هفت ماه سال جاری به فرانسه صورت گرفته است. میزان صادرات به این کشور 983 و 608 هزار دلار بوده است که در مقایسه با همین مدت زمان در سال قبل با رشد 18.5 درصدی همراه شده است.

ترکیه بیشترین صادرات خودرو را به چه کشورهایی انجام داده است؟

پس از فرانسه بیشترین صادرات به ترتیب با رقم‌هایی برابر با 434 میلیون 168 هزار دلار، 511 میلیون و 764 هزار دلار، 470 میلیون و 680 هزار دلار، 460 میلیون و 582 هزار دلار، 284 میلیون و 589 هزار دلار، 234 هزار میلیون و 787 هزار دلار، 197 میلیون و 374 هزار دلار و 179 میلیون و 600 هزار دلار به کشورهای ایتالیا، آلمان،‌ اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که صادرات خودرو به کشورهای مولداوی، عراق،‌ فرانسه، لبنان ، تونس و ژاپن با رشد 100 درصدی همراه شده است.

مقایسه درآمد حاصل از صادرات خودروسازان ترکیه با ایران

این در شرایطی است که گمرک ایران درآمد حاصل از صادرات شرکت‌های خودروسازی ایرانی را در سال قبل را 5.7 میلیون دلار اعلام کرده است. طبق گفته گمرک، مجموع صادرات شرکت‌های ایرانی طی سال پیش 1300 دستگاه بوده که ارزش آن‌ها برابر با 5 میلیون و 722 هزار و هفت دلار بوده است.

از طرفی دیگر سازمان برنامه بودجه درآمد حاصل از نفت ایران طی سال قبل را 1.2 میلیارد دلار اعلام کرده است که این مسئله مشخص می‌سازد درآمد صنعت خودرو ترکیه طی هفت ماه از درآمد نفتی ایران 4.5 برابر بیشتر بوده است.

آغاز توسعه صنعت خودرو ترکیه از دهه هفتاد

خودروسازی ترکیه یکی از سه شاخه اصلی صنعت این کشور است. نخستین شرکت‌های خودروسازی ترکیه در سال  1954 و با افتتاح کارخانه جیپ آغاز به کار کردند. شرکت ماشین ترک، تولید خودرو را با مراد 124 و در سال 1968 آغاز کرده است. صنعت خودرو ترکیه در دهه هفتاد و با آغاز به کار شرکت‌هایی نظیر کارسان، اوتویول و اویاک رونق چشم‌گیری را به خود دید و توسعه خود را کلید زد. لازم به ذکر است که ترکیه تأمین سرمایه مورد نیاز برای تولید خودرو را از طریق شرکت‌های معتبر جهان انجام می‌دهد و قصد دارد نخستین خودرو تمام برقی ساخت خود را که در سال 2019 معرفی شد در سال جاری به عنوان خودرو ملی ترکیه روانه بازار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*