سری GTA

رتبه‌بندی بازی‌های سری GTA از نظر منتقدان؛ نیکو بالاتر از CJ

سری GTA در گذر زمان به بزرگترین و سودآورترین فرانچایز صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شده است. در ادامه به رتبه بندی این مجموعه بر اساس امتیاز متاکریتیک می‌پردازیم.

اگرچه سری GTA حدود 20 سال پیش کارش را به عنوان یک بازی 2 بعدی شروع کرد، اما با گذشت زمان و تغییر سبک به استاندارد طلایی بازی‌های جهان باز تبدیل شد. اکنون حتی بدترین نسخه از این فرانچایز ریشه دار هم از بسیاری از بازی‌های جهان باز موجود در بازار، بهتر و خوش ساخت تر است.

با عرضه هر نسل از کنسول‌های مخصوص بازی، شرکت راکستار این سیستم‌ها را تا حداکثر تونشان به جلو هل داده است؛ از پورت کردن کل نقشه بازی بر روی یک کنسول دستی تا حفظ جذابیت و طراوت شهر لوس سانتوس به مدت 8 سال. همه ویژگی‌های ذکر شده باعث شده تا سری GTA به نماد صنعت گیم تبدیل شود. اکنون قصد داریم تا بر اساس امتیاز متاکریتیک، بهترین نسخه از Grand Theft Auto را معرفی کنیم.

12- بازی Grand Thieft Auto Advance – امتیاز: 68

سری GTA

در بین تمام نسخه‌های سری GTA، این بازی کمترین سر و صدا را به پا کرده و کمتر پیش می‌آید که علاقه مندان درباره نسخه Advance صحبت کنند. با این حال این بازی یکی از خاص‌ترین نسخه‌های GTA است. بعد از موفقیت بی سابقه GTA III و Vice City، شرکت راکستار در حرکتی بی سابقه، بازی GTA Advance را برای کنسول Game Boy Advance معرفی و عرضه کرد.

از آنجا که با یک کنسول دستی معمولی طرف بودیم، Advance نتوانست به اندازه بازی‌های منتشر شده بر روی کنسول PS2 جاودانه شود. اما از آنجا که این بازی، پیش درآمد GTA III به شمار می‌رفت، تا حدی مورد استقبال قرار گرفت. این بازی همچنان المان جهان باز مجموعه را حفظ کرده بود و مانند نسخه‌های اولیه از دوربین بالا به پایین دو بعدی استفاده می‌کرد. یکی از ایراداتی که به شدت توی ذوق می‌زد، مکانیزم بد رانندگی و موسیقی ضعیف این بازی بود.

11- بازی Grand Theft Auto II – امتیاز 70

سری GTA

برای بسیاری از طرفداران، تجربه سری GTA از نسخه سوم که سال 2001 منتشر شد، به امری حیاتی تبدیل شد و پیش از آن، اهمیت زیادی برای این مجموعه قائل نبودند. اما باید اشاره کنیم که نسخه قبلی یعنی GTA 2 هم در نوع خود بازی قدرتمندی به شمار می‌رود. این بازی هم تا حد زیادی مشابه نسخه اوریجینال بود که ویژگی‌های جدید و سرگرم کننده‌ای به همراه داشت.

در میان ویژگی‌های جدید، یک سیستم اعتبار برای بازیکن در نظر گرفته شده بود که با عضویت در گروه‌های خلافکاری مختلف، بالا و پایین می‌رفت. ضمنا در این بازی شاهد تعامل بهتر و طبیعی تر بازیکن با NPC ها در هنگام رانندگی بودیم.

10- بازی Grand Theft Auto: Vice City Stories – امتیاز 86

سری GTA

این بازی که پیش درآمد نسخه Vice City محسوب می‌شود، در ابتدا به صورت انحصاری برای کنسول دستی پلی استیشن منتشر شد و یک سال بعد هم بر روی سایر کنسول‌ها پورت شد. GTA: Vice City Stories که در دهه 80 میلادی جریان دارد، یکی جذاب‌ترین و نوآورانه‌ترین محیط‌های جهان بازی که تا به حال طراحی شده را ارائه می‌دهد و حتی روی PSP هم ظاهر بی نظیری دارد.

اگرچه این بازی از نظر نمره، در جایگاه بسیار پایینی قرار دارد، اما این بدان معنا نیست که با بازی بدی طرف هستیم. در واقع نه تنها با بازی بدی طرف نیستیم، بلکه Vice City Stories یکی از بهترین بازی‌های کنسول دستی سونی به حساب می‌آید.

9/ بازی Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony – امتیاز 87

این بازی در واقع دومین بسته الحاقی GTA IV به شمار می‌رود که البته به سختی می‌توان آن را بسته الحاقی نامید؛ چراکه به اندازه بازی اصلی محتوا دارد.

اتفاقات این بازی، همزمان با نسخه اصلی دنبال می‌شود و بازیکنان، کنترل Luis را برعهده می‌گیرند. شخصی که قبلا دلال مواد مخدر بوده و اکنون به عنوان محافظ شخصی Gay Tony که صاحب کلوپ شبانه مجللی است، فعالیت می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت این بسته، پر زرق و برق بودن و تجملی بودن آن نسبت به GTA IV است که تم تاریک تری داشت.

8- بازی Grand Theft Auto: Liberty City Stories – امتیاز 88

سری GTA

این بازی هم مانند Vice City Stories به صورت اختصاصی برای کنسول PSP روانه بازار شد و به عنوان پیش درآمد GTA III، داستان اولیه این بازی را شکل داد. داستان این بازی، تمی گنگستری دارد که به ترفیع رتبه Tony Cipriani در خانواده خلافکار Leone می‌پردازد و به شدت یادآور بازی‌های مانند Mafia و Godfather است.

یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های این بازی، بخش آنلاین آن است که به 6 بازیکن امکان همکاری می‌داد. شاید اکنون این ویژگی چندان چشمگیر نباشد، اما برای سال 2005 انقلاب بزرگی در بازی‌های جهان باز محسوب می‌شود. در واقع زیربنای GTA Online و ویژگی‌های آن بر روی شانه‌های این بازی ساخته شده است.

7- بازی Grand Theft Auto: The Lost And Damned – امتیاز 88

سری GTA

از بین دو بسته الحاقی منتشر شده برای GTA IV این بازی، موفق‌تر ظاهر شده است. The Lost And Damned هم در شهر Liberty جریان دارد و نقشه، مکانیزم گیم پلی و گرافیک دقیقا مشابهی با نسخه اصلی دارد و فقط داستان و شخصیت‌های جدیدی را معرفی می‌کند. با این وجود این بازی از بسیاری از جهان بازهای موجود در بازار، سرتر است!

داستان جانی که سعی در حفاظت از کلوپ موتور سواری محبوبش را دارد و تداخل آن با داستان اصلی GTA IV موردی است که باعث می‌شود ارزش تجربه این بازی به شدت بالا برود.

6- بازی Grand Theft Auto: Chinatown Wars – امتیاز 90

سری GTA

بازی Chinatown مورد به خصوصی است چراکه تنها بازی از سری GTA است که هرگز به صورت رسمی برای کنسول‌های دیگر پورت نشد. اگرچه این بازی به صورت انحصاری برای کنسول‌های دستی طراحی شده بود، اکنون علاقه مندان می‌توانند آن را بر روی تلفن‌های هوشمند هم تجربه کنند.

اما یکی دیگر از مواردی که بازی Chinatown Wars را خاص می‌کند، بازگشت به ریشه‌ها و استفاده از دوربین بالا به پایین، مربوط به دو نسخه اول مجموعه است. ضمنا در این بازی شاهد مینی گیمی بودیم که در دیگر نسخه‌های سری GTA به چشم نمی‌آید. در این بازی قبل از حرکت ماشین دزدیده شده، مجبور هستید تا سیم پیچی ماشین را تغییر دهید تا ماشین روشن شود.

5- بازی Grand Theft Auto: Vice City – امتیاز 95

سری GTA

بالاتر از همه نسخه‌های سری GTA، نسخه Vice City خوش استایل‌ترین بازی مجموعه است. در واقع با دیدگاه ویدئو گیم راکستار از فیلم Scarface طرف هستیم. این بازی به قدری موفق، خوش ساخت و تاثیر گذار از آب در آمد که 4 سال بعد، خالقان Scarface دست به عرضه بازی مخصوص آن زدند.

وایس سیتی به خاطر معرفی کدهای تقلب نمادین سری GTA هم به شدت مورد توجه قرار دارد؛ به خصوص معرفی کد تقلب پرواز ماشین که به سایر نسخه‌ها هم راه پیدا کرد. ضمنا این بازی از وسایل نقلیه زیاد و متنوعی مانند هواپیما، موتور و هلیکوپتر پرده برداری کرد.

4- بازی Grand Theft Auto: Sand Andreas – امتیاز 95

سری GTA

و اما می‌رسیم به بازی سن آندرس که در ایران هم به شدت محبوب است. بعد از عرضه Vice City شرکت راکستار بیش از پیش به استفاده از کنایه برای بیان مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه پرداخت و سن آندرس اولین و بهترین مثال این قضیه است. نمایش تقابل باندهای خلافکاری و مولتی میلیاردرهای بی دغدغه و معرفی هر دو گروه به عنوان مجرم، اصلی‌ترین جریان این بازی است.

علاوه بر این، اضافه شدن المان‌های نقش آفرینی و شخصی سازی به گیم پلی، مانند خرید ملک، تغییر مدل مو و بدنسازی از جمله مهم‌ترین تغییرات بازی بود. ضمن اینکه باید اشاره کنیم که Sand Andreas بهترین نقشه سری GTA را دارد.

3- بازی Grand Theft Auto III – امتیاز 97

با اینکه بازی GTA III به طور قطع از نسخه‌های بعدی بهتر نیست، اما به دلیل انقلابی بودن و پرچمداری در پیشرفت‌های بنیادی مورد توجه قرار دارد. نسخه‌های قبلی GTA حالت دو بعدی با دوربین بالا به پایین داشتند. در حالی که نسخه سوم سبک سه بعدی جهان باز را برای اولین معرفی کرد تا برای همیشه به استاندارد طلایی این سبک در صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.

اما پیش گام بودن، تنها دلیل موفقیت و امتیاز بالای این بازی نیست. راکستار برای اولین بار توانست امضای خودش را در این بازی به جا بگذارد. شوخ طبعی خاص، طراحی منحصر به فرد جهان بازی و البته به تصویر کشیدن خلاف‌های سنگین کاراکتر اصلی بازی، جزو ویژگی‌های انحصاری راکستار است که پیش از این دیده نشده بود.

2- بازی Grand Theft Auto V – امتیاز 97

راکستار از اشتباهات خود در بازی GTA IV درس عبرت گرفت تا در نسخه V شاهد آزادی عمل بیشتر، محیط روشن‌تر و آفتابی و کاراکترهای جذاب‌تری باشیم که بهترین نقل قول‌های سری را به خود اختصاص داده‌اند. در ضمن GTA V اولین نسخه از این سری است که از ابتدا، کل نقشه را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. در نسخه‌های قبلی، همیشه بخشی از نقشه غیر قابل دسترس بود و بازیکن برای باز کردن کل نقشه مجبور بود تا به انجام ماموریت‌های داستانی بپردازد.

نقشه بازی GTA V کاملا جدید نیست و با همان محیط San Andreas طرف هستیم، اما دنیای بازی به طور کامل از نو طراحی شده و بازیکن می‌تواند ساعت‌ها در آن سرگرم شود. با اینکه 8 سال از عرضه این بازی می‌گذرد و بیشتر بازیکن‌ها به بخش آنلاین نقل مکان کرده‌اند، هنوز هم می‌توان از داستان و گیم پلی این بازی لذت برد.

1- بازی Grand Theft Auto IV – امتیاز 98

سری GTA

شاید باورش سخت باشد GTA IV که اولین نسخه نسل هفتمی این سری نام دارد، بیشترین نمره را هم به خود اختصاص داده است. این بازی مشکلات کوچکی داشت که در نسخه V به طور کامل برطرف شد. مکانیزم رانندگی نه چندان دلچسب، دیر لود شدن بافت‌ها، فیلتر خاکستری محیط و … نشان می‌دهد که این بازی به هیچ وجه بی نقص نیست.

با این حال نسخه IV احتمالا عمیق‌ترین و واقعی‌ترین خط داستان سری GTA را به نمایش می‌گذارد و در عین تعجب فاقد شوخ طبعی معروف راکستار است. در این بازی داستان Niko Belic را دنبال می‌کنیم که یک سرباز سابق اهل اروپای شرقی است و رویای آمریکایی خود را دنبال می‌کند. اتفاقات بازی هم در شهر نیویورک یا به نوعی لیبرتی سیتی جدید و ارتقا یافته جریان دارد که بسیار زیبا و دقیق طراحی شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه