سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ

دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی با سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ به گوشی‌ها می‌آید

سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ رونمایی شد. به لطف این سنسور دوربین، گوشی‌ها به زودی می‌توانند از یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی استفاده کنند.

اگرچه همیشه تعداد پیکسل‌های بالاتر لزوماً به معنای تصاویر باکیفیت‌تر نیست، اما گاهی اوقات تست کردن آن ضرری ندارد؛ به خصوص این که تعداد پیکسل‌های بالا تأثیر به سزایی در امر بازاریابی دارد. سامسونگ سال‌هاست که در تلاش برای ارتقا تعداد پیکسل‌ها در یک حسگر تصویر موبایلی است و در همین راستا اخیراً سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ با ظرفیت ۲۰۰ مگاپیکسلی معرفی شده است. سامسونگ همچنین از حسگر ISOCELL GN5 نیز رونمایی کرده که وعده ارتقا سیستم فوکوس خودکار نسبت به یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی معمولی را می‌دهد.

سنسورهای ۱۰۸ مگاپیکسلی یا حتی ۶۴ مگاپیکسلی همیشه از تمام پیکسل‌هایشان برای ثبت عکس‌های ۱۰۸ یا ۶۴ مگاپیکسلی استفاده نمی‌کنند. اغلب اوقات اینگونه نیست، این حسگرها از فناوری ادغام پیکسل‌ها استفاده می‌کنند که گاهی با نام فیلتر Quad-Bayer از آن‌ها یاد می‌شود. این فناوری می‌تواند پیکسل‌ها را برای ساخت تصویری با رزولوشن پیکسلی کوچک‌تر با هم ادغام کند. با این کار کیفیت تصویر بالاتر رفته و جذب نور بیشتری انجام می‌شود. سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ نیز از همین روش استفاده می‌کند،‌اما به لطف ۲۰۰ مگاپیکسل ۰.۶۴ میکرومتری، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ

این سنسور با نور کمتر، ۱۶ پیکسل مجاور هم را ادغام می‌کند تا شکل یک سنسور ۱۲.۵ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل‌های بزرگ‌تر ۲.۶۵ میکرومتری را شکل دهد. اما در محیط‌های روشن، این حسگر می‌تواند از تمام پیکسل‌ها برای تولید یک تصویر ۲۰۰ مگاپیکسلی استفاده کند. این سنسور همچنین می‌تواند با ادغام چهار پیکسل، به یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل‌های ۱.۲۸ میکرومتری تبدیل شود که قادر به فیلمبرداری 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است.

متقابلاً، سنسور ISOCELL GN5 سامسونگ مثل حسگرهای معمولی ۵۰ مگاپیکسلی اندازه پیکسل ۱ میکرومتری را ارائه می‌کند و از فناوری‌های جدید فوکوس خودکار بهره می‌برد. این سنسور بر پایه فناوری Dual Pixel Pro ساخته شده که برای فوکوس خودکار در هر پیکسل از دو دیود نوری استفاده می‌کند. همچنین یک تفکیک کننده جدید FDTI را نیز برای عایق‌بندی به هر پیکسل اضافه می‌کند. این به دیودهای نوری اجازه می‌دهد نور بیشتری را جذب کنند، در حالی که تداخل بین پیکسل‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ

براساس شایعات پیشین، گوشی گلکسی اس ۲۲ نخستین موبایلی نخواهد بود که به سنسور ISOCELL HP1 سامسونگ و یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی مجهز می‌شود. پیش‌تر از آن، شیائومی از چنین محصولی در انتهای سال ۲۰۲۱ رونمایی خواهد کرد. شایعه دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد نسخه اصلی گلکسی اس ۲۲ از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و حسگر ISOCELL GN5 تازه معرفی شده سامسونگ استفاده خواهد کرد.