ماده مخدر کمیکال

هر آنچه باید درباره ماده مخدر کمیکال یا شیمیایی بدانید

ماده مخدر کمیکال یا شیمیایی به تازگی در میان نوجوانان ایران رایج شده است. در ادامه با این ماده روان گردان اعتیادآور و عوارض و خطرهای آن آشنا می‌شویم.

«اعتیاد نداره»؛ این جمله‌ای است که فروشندگان یا مصرف کنندگان مواد مخدر در ابتدای مصرف مواد مخدر می‌گویند و به نوعی مصرف این مواد را توجیه می‌کنند. خیلی‌ها حتی این جمله را برای مصرف موادی مانند شیشه و هروئین هم می‌گفتند و تا چند وقت پیش هم برای فروش ماری جوانا و گل به کار می‌رفت. حالا ماده مخدر جدیدی به نام کمیکال یا شیمیایی شایع شده که خیلی‌ها جمله «اعتیاد نداره» را برای آن به کار می‌برند، اما واقعیت چیز دیگری نیست و این ماده مخدر روان گردان، هم اعتیاد می‌آورد، به طوری که حتی با یک بار مصرف آن وابستگی زیادی ایجاد می‌کند و هم خطرهای بسیاری دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

آشنایی با ماده مخدر کمیکال

به مصرف کننده ماده کمیکال، شیمیایی‌کش می‌گویند. این ماده مخدر یک تفاوت با سایر مواد مخدر پیدا کرده و آن هم این که مصرف Chemical در بین بزرگسالان کمتر دیده می‌شود و این ماده در بین نوجوانان 12 تا 14 سال بسیار شایع شده است. متاسفانه دسترسی آسان و ارزان بودن، باعث شده این روان گردان که البته یک دهه است به ایران آمده، اخیرا بسیار رایج شود و خیلی از نوجوانان ما به مصرف آن روی آورده‌اند. مصرف کنندگان افراطی، تقریبا 10 تا 15 دقیقه بعد از مصرف این ماده، به حالت سکته مغزی و شبیه به کما می‌روند، اما بعد از به هوش آمدن دوباره به مصرف آن تمایل دارند. بعضی‌ها هم بعد از مصرف کمیکال، حالت سرخوشی و نیرومند بودن احساس می‌کنند و برای این که این حالت از بین نرود دوباره به مصرف آن اقدام می‌کنند.

ماده مخدر کمیکال

کمیکال را یک ماده مخدر آزمایشگاهی، با ترکیبی از ماری جوانای سنتی و مواد شیمیایی دیگر معرفی می‌کنند. ماده اصلی شیمیایی، مراسوئیت است و چنین ترکیباتی، این ماده مخدر را بسیار قوی‌تر و خطرناک‌تر کرده است. مراسودیت با گیاه مریم گلی پخته شده و طی فرایندی به کمیکال تبدیل می‌شود. خیلی‌ها کمیکال را با نام ماری جوانای صنعتی می‌شناسند. یکی از مصرف کنندگان کمیکال می‌گوید، این یک ماده مخدر صنعتی است که عوارض خیلی سختی دارد. برای ترک این ماده حتما باید به کمپ رفت و از مشاور حرفه‌ای و کاربلد کمک گرفت. این شخص که زمانی کمیکال مصرف می‌کرده گفت این ماده مثل آب خوردن در پارک‌های کشور پیدا می‌شود. به گفته او، بیشتر کسانی که ماده شیمیایی را مصرف می‌کنند فکر می‌کنند به گل و ماری جوانا شبیه است، اما این درست نیست.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران در این باره گفته اکنون تهیه و سفارش پیتزا زمان بیشتری از سفارش مواد مخدر می‌برد. به گفته این مقام مسئول، یکی از موادی که به سرعت و راحتی در دسترس جوانان و نوجوانان ما قرار می‌گیرد، کمیکال یا شیمیایی است. این ماده از انواع مخدر روانگردان و از خانواده AM است. فرق ماده شیمیایی با ماری جوانای طبیعی این است که نوع طبیعی از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و دارای ماده THC است که خاصیت روانگردانی دارد، اما نمونه صنعتی یعنی کمیکال تاثیر و عوارض بسیار شدیدتری دارد. در ترکیبات کمیکال، ماده‌ای به نام سالویا وجود دارد که از قوی‌ترین داروهای روان گردان محسوب می‌شود.

عوارض و خطرهای کمیکال یا شیمیایی

مصرف این ماده روان گردان که به صورت رول سیگار یا حتی اسپری مصرف می‌شود، عوارض و پیامدهای بسیار زیادی دارد. مصرف طولانی‌مدت این ماده می‌تواند باعث از بین رفتن قدرت باروری در مردان شود. سرگیجه و حالت تهوع، توهم دیداری و شنیداری، خنده مفرط و سرخوشی کاذب، بالا رفتن فشار خون، احساس کند شدن زمان، خواب‌های کوتاه و بریده بریده، هزیان‌گویی، از بین رفتن تعادل رفتاری و رفتن به کمای کوتاه‌مدت از جمله پیامدهای کوتاه‌مدت مصرف ماده شیمیایی است. از آسیب‌های روانی و بلندمدت این ماده نیز می‌توان به افسردگی، گوشه‌گیری، انزوا، اختلالات روانی و مشکل در ارتباطات اجتماعی اشاره کرد. ترک کمیکال، مانند ترک ماری جوانا، حشیش و گل است و برای ترک آن باید بین 6 تا 10 هفته زیر نظر مشاور باشید. در واقع، شخص مصرف کننده به هیچ وجه نمی‌تواند به تنهایی Chemical را ترک کند و حتما باید زیر نظر متخصص باشد.

ماده مخدر کمیکال

مصرف این ماده خطرهای بسیار زیادی دارد؛ از فلج موقت بدن گرفته تا تشنج شدید، خارج شدن کف از دهان و تجربه نزدیک به مرگ. دکترها می‌گویند کمیکال از هروئین و کوکائین هم بدتر است. چهار پک این ماده منجر به اوردوز و ایست قلبی می‌شود و دکترها به آن می‌گویند مرگ در 15 ثانیه. یک جوان 20 ساله که فقط یک بار کمیکال مصرف کرد، از تجربه نزدیک به مرگ خود می‌گوید. او درباره تجربه خود گفت:

عصر داخل ماشین کمیکال رول کردم و تا توانستم کشیدم. سر شده بودم و هیچ چیزی حس نمی‌کردم. همه چیز را تار می‌دیدم و صدای موزیک را با حالتی خاص می‌شنیدم. صدای تپش نامنظم قلبم را می‌شنیدم و افکار و خاطرات گرفته‌ام در صدم ثانیه از ذهنم رد می‌شدند. کم کم داشت بوی مرگ به مشامم می‌رسید که ناگهان حالت تهوع شدیدی به من دست داد و بعدش خوابم برد. وقتی بیدار شدم ضعف بدنی شدیدی داشتم. به گوشی نگاه کردم و دیدم ساعت 4 صبح است و چندین تماس از خانواده‌ام داشتم.

یکی از روزنامه‌نگاران در مقاله‌ای نوشت، فروشندگان Chemical، این ماده مخدر را با قیمت گرمی 80 تومان و حتی بعضی‌ها با قیمت گرمی 50 تومان می‌فروشند. آنها می‌گویند جنسی که گرمی 80 تومان است درجه یک بوده و از گیاه دامونیا به عمل آمده است، اما جنس 50 تومانی فقط باعث بی حالی کسی که مصرف می‌کند، می‌شود و این هم به خاطر مرگ موشی است که در ترکیبات آن به کار می‌رود. فروشندگان مخدر، این جنس 50 تومانی را با توتون ایرانی عمل می‌آورند. این ماده میل جنسی آقایان را به شدت کاهش می‌دهد و آنها را به یک تکه گوشت تبدیل می‌کند و ممکن است این ویژگی در بلندمدت هم تاثیرگذار باشد.

این روزنامه نگار روزنامه شرق می‌گوید در مکالمه‌اش با یکی از فروشندگان مواد مخدر، او گفته:

ما فروشنده مواد شدیم و مشتری برایمان مهم نیست؛ مثل غسال‌ها که مرده‌ها را می‌شویند و برایشان اهمیتی ندارد که مرده به بهشت می‌رود یا جهنم. اما من به شما می‌گویم کمیکال نکش و با آن شروع نکن. کی میگه عمل نداره؟ عملش از هروئین هم بدتره. به نظرم از گل و سم شروع کن و جنس خوب بردار!

این نشان‌دهنده عمق فاجعه و خطر مصرف کمیکال است که حتی یک فروشنده مواد مخدر هم توصیه می‌کند به سراغ آن نروید. چیزی که بیش از پیش به این فاجعه اضافه می‌کند، روی آوردن نوجوانان 12 تا 14 ساله به مصرف ماده شیمیایی است. مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در خردادماه امسال گفت تقریبا پنج و نیم درصد جمعیت فعال کشورمان، به طور مستمر مواد مخدر مصرف می‌کنند. همچنین گفته شد سالانه 4 تا 5 هزار نفر و روزانه حدود 12 تا 13 نفر در کشورمان به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.