نصب ویندوز 11

آيا نصب ویندوز 11 روی سیستم‌هایی که از آن پشتیبانی نمی‌کنند، مشکل ساز می‌شود؟

شما می‌توانید با استفاده از فایل ISO منتشر شده توسط مایکروسافت، اقدام به نصب ویندوز 11 – Windows 11 روی کامپیوتر‌های قدیمی کنید؛ اما آیا این کار مشکلی ایجاد می‌کند؟

ویندوز 11 یک سیستم عامل جذاب برای طرفداران مایکروسافت است؛ اما هیچ چیزی نمی‌تواند همانند این واقعیت که کامپیوتر شما قادر به نصب آن نیست، شور و هیجان شما را از بین ببرد. البته کاربران می‌توانند فایل ISO ویندوز 11 را دانلود کنند و با دور زدن بررسی سخت افزاری مایکروسافت، آن را روی سیستم قدیمی خود نصب کنند.

اما آیا نصب کردن Windows 11 روی سیستمی که از حداقل سخت افزار لازم برخوردار نیست، ایده خوبی است؟ با گجت نیوز همراه باشید تا به این پرسش، پاسخ دهیم.

نصب ویندوز 11 روی سیستم‌هایی که از آن پشتیبانی نمی‌کنند

مشکل عدم سازگاری ویندوز 11

نصب ویندوز 11

مشکل از جایی شروع شد که مایکروسافت ابزاری را برای بررسی وضعیت سازگاری سیستم کاربران با ویندوز 11 منتشر کرد. خیلی از افراد با اشتیاق فراوان این برنامه را دانلود کردند تا به طور رسمی تاییدیه مایکروسافت را برای نصب ویندوز 11 دریافت کنند؛ اما در عوض با پیامی مبنی بر اینکه سیستم شما از حداقل‌های لازم برای نصب Windows 11 برخوردار نیست، مواجه شدند.

بسیاری از کاربران سردرگم شده بودند؛ زیرا حتی برخی از کامپیوترهای گیمینگ رده بالا نیز نتوانستند از فیلتر مایکروسافت رد شوند. تا اینکه مشخص شد مایکروسافت کاری به قدرت سخت افزاری شما ندارد، بلکه جدید بودن آن مهم است.

نصب ویندوز 11

پردازنده‌های جدید برخی ویزگی‌های امنیتی خاص را در خود جای داده‌اند که مایکروسافت مصر است از آنها در ویندوز 11 استفاده کند. به همین خاطر اگر سیستم شما به اندازه کافی جدید نباشد، نمی‌توانید از طریق Windows Update جدیدترین سیستم عامل ردموندی‌ها را دریافت کنید.

اما «به اندازه کافی جدید» چه معنایی دارد؟ پس از سردرگمی اولیه، مایکروسافت فهرستی از پردازنده‌های اینتل که از ویندوز 11 پشتیبانی می‌کنند را منتشر کرد. متاسفانه اینطور به نظر می‌رسد که هیچکدام از پردازنده‌های قدیمی‌تر از نسل ۸ اینتل از ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌کنند و این قضیه هیچ ارتباطی به میزان قدرت آنها ندارد.

نصب ویندوز 11

هرچند با انتشار فایل ISO رسمی ویندوز 11 توسط مایکروسافت کورسوی امیدی برای دارندگان کامپیوتر‌های قدیمی پدیدار شد. در هنگام نصب فایل ایزو هیچ نیازی به رفتن به قسمت Windows Update نیست و این یعنی اینکه وضعیت پردازنده شما چک نمی‌شود و می‌توانید به راحتی ویندوز 11 را روی هر سخت افزاری که بخواهید، نصب کنید.

البته این خوشحالی فقط تا زمان انتشار بیانیه مایکروسافت در این باره ادامه داشت.

نقطه ضعف بزرگ Windows 11 روی کامپیوتر‌های قدیمی

مایکروسافت در بیانیه خود به وب‌سایت The Verge اعلام کرد که به خوبی از اینکه کاربران می‌توانستند ویندوز 11 را از طریق فایل ISO روی رایانه‌های قدیمی نصب کنند، آگاه بوده است. هرچند اگر شخصی چنین کاری کند، هیچ تضمینی برای اینکه به‌روزرسانی‌های آتی برایش عرضه شود وجود نخواهد داشت.

به بیانی ساده‌تر در صورت انجام این‌ کار نه تنها به نسخه‌های جدیدتر ویندوز 11 دسترسی نخواهید داشت،‌ بلکه نمی‌توانید از قابلیت جستجوی خودکار درایور نیز استفاده کنید و باید تمامی درایور‌های کامپیوتر را به صورت دستی دانلود و نصب کنید.

نصب ویندوز 11

اما چرا مایکروسافت چنین تصمیمی گرفته است؟ ردموندی‌ها به صورت رسمی قصدشان از این کار را اعلام نکرده‌اند، ولی این مسئله از دو حالت خارج نیست.

در حالت اول باید بپذیریم که مایکروسافت ویندوز 11 را برای اجرا روی سخت افزار خاصی طراحی کرده است. در پیش نیاز‌های اجرای این نسخه از ویندوز ریزتراشه امنیتی TPM 2.0 دیده می‌شود که فقط در پردازنده‌های جدید حضور دارد و در نمونه‌های قدیمی نیست.

اگر مایکروسافت می‌خواست از سخت افزار‌های قدیمی‌تر نیز پشتیبانی کند، باید زمان و پول زیادی را صرف بهینه سازی Windows 11 برای دستگاه‌هایی می‌کرد که احتمالا به زودی کنار گذاشته می‌شوند.

نصب ویندوز 11

از طرف دیگر، این مشکل به کاربران انگیزه‌ای برای خرید رایانه‌های جدید می‌دهد. این اتفاق به دو دلیل برای مایکروسافت خوب است: اول اینکه میزان فروش سخت افزار‌های مجهز به ویندوز 11 را در آمار‌های این شرکت افزایش می‌دهد. دوم اینکه کاربران را به خرید رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌های خود مایکروسافت که برای اجرای ویندوز 11 طراحی شده‌اند، ترغیب می‌کند.

دوراهی نصب یا عدم نصب ویندوز 11 روی سیستم‌های ناسازگار

با توجه به رویکرد مایکروسافت در این رابطه، توصیه می‌کنیم که به سراغ نصب فایل ایزو نروید، مگر اینکه یک کاربر حرفه‌ای هستید. برای داشتن یک تجربه کاربری دلچسب از ویندوز 11 روی یک سیستم قدیمی باید مرتبا به صورت دستی خود سیستم عامل و درایور‌های مربوطه را آپدیت کنید. البته این کار غیر ممکن نیست؛ اما زحمت نسبتا زیادی دارد و اگر بخواهید بیشتر دقیق شویم، استفاده از ویندوز 10 در بلند مدت دردسر کمتری دارد.

نصب ویندوز 11

از طرفی ویندوز 11 تفاوت چندان زیادی با ویندوز 10 ندارد و پشتیبانی از برنامه‌های اندرویدی هم به این زودی‌ها به آن اضافه نخواهد شد، پس بهتر است فعلا از پشتیبانی رسمی و به‌روزرسانی‌های ویندوز 10 لذت ببرید (ویندوز 10 تا سال ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌شود) و اگر تصمیم به ارتقا سیستمتان گرفتید، یک رایانه سازگار با ویندوز 11 را تهیه کنید.

ویندوز 11 بدون شک سیستم عامل جذابی است؛ اما شاید بهتر باشد که پیش از تصمیم به نصب آن روی یک سیستم قدیمی و به جان خریدن دردسر‌های بعد از آن، نگاهی به ویژگی‌ها و طراحی جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت داشته باشید. برخی از کاربران پس از تجربه ویندوز 11 به ویندوز 10 بازگشته‌اند. شاید شما هم نتوانید با ویندوز 11 رابطه برقرار کنید.

اما اگر همچنان تمایل دارید که ویندوز 11 را نصب کنید، بهتر است کمی صبور باشید تا اینکه یا مایکروسافت حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 را کاهش دهد و یا اینکه شما به این نتیجه برسید که زمان خرید یک رایانه جدید فرا رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مشکلی واس اونور ابیا نداره اینجا ی سیستم ddr2 هم به زور میشه بست سیستم قوی که به این ویندوز بخوره تو ایاران خداتومن پولش در میاد البته واس من ک موردی نداره ویندوز 7 هنوز استفاده میکنم راحت . امیدوارم بتونن راه حلی براش پیدا کنن چون خیلیا مثل من پول خرید سیستمی ک این ویندوز نیساز داره رو ندارند

  2. حالا ما از خدامونه که آپدیت نشه 🙂