نصب ویندوز ۱۱ روی مک

آیا امکان نصب ویندوز ۱۱ روی مک وجود دارد؟

اگر برای نصب ویندوز ۱۱ روی مک خود کنجکاو هستید، ما در اینجا هر آنچه که باید در این مورد بدانید را بررسی می‌کنیم و راه حل موجود را نیز به شما خواهیم آموخت.

اگر کنجکاو هستید که امکان نصب ویندوز ۱۱ روی مک شما هم وجود دارد یا نه، تنها نیستید. آخرین سیستم عامل مایکروسافت امکانات جدید و طراحی تازه‌ای را به همراه دارد که از نظر عملکرد آن را شبیه به پلتفرم macOS اپل کرده است. اگرچه در گذشته نصب ویندوز روی کامپیوتر مک در تمام مدل‌های مک یکسان بود، ویندوز ۱۱ و کامپیوترهای مک M1 چالش‌های جدیدی را برای کاربران به وجود آورده‌اند. به همین بهانه در اینجا به هر آنچه باید در مورد سازگاری ویندوز ۱۱ در مک بدانید، می‌پردازیم.

اصول اولیه نصب ویندوز روی یک کامپیوتر مک

نصب ویندوز روی مک یکی از بهترین راه‌ها برای کسانی است که می‌خواهند این دو پلتفرم را در کنار هم داشته باشند. ساده‌ترین راه نیز استفاده از ابزار داخلی Boot Camp در داخل خود مک است. Boot Camp ابزار بوت دوگانه اپل است که دیسک حافظه سیستم مک شما را برای نصب ویندوز در کنار سیستم عامل مک او اس پارتیشن بندی می‌کند و در نهایت می‌توانید انتخاب کنید سیستم شما با کدام سیستم عامل بوت شود.

با این حال هنوز کامپیوترهای مجهز به چیپست M1 Silicon اپل از بوت کمپ پشتیبانی نمی‌کنند. هرچند امکان اینکه مایکروسافت اجازه دهد کاربران با استفاده از بوت کمپ ویندوز ۱۱ را روی نسخه اینتلی مک نصب کنند وجود دارد، اما این مورد هم هنوز توسط اپل تأیید نشده است.

نصب ویندوز ۱۱ روی مک

بر اساس آنچه که مایکروسافت در ارتباط با سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۱ می‌گوید، کامپیوترهایی که به یک ماژول امنیتی به نام TPM باشند می‌توانند این نسخه از ویندوز را نصب کنند که متأسفانه هیچ یک از کامپیوترهای مک از آن استفاده نمی‌کنند. هرچند مایکروسافت در حال حاضر گفته است که برای نصب نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ نیازی به TPM نیست، اما به نظر می‌رسد این نیاز بخشی از انتشار عمومی نسخه نهایی ویندوز ۱۱ باشد.

نیازهای متعدد ویندوز ۱۱ برای اجرا همه را شوکه کرده است. بسیاری از کامپیوترهای ویندوزی با الزاماتی که مایکروسافت اعلام کرده مطابقت ندارند و نمی‌توانند ویندوز ۱۱ را اجرا کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرفیس پرو ۴ و سرفیس استودیو ۲ مایکروسافت اشاره کرد. اگر می‌خواهید Windows 11 را روی سیستم خود نصب کنید، کامپیوتر شما باید دارای حداقل مشخصات زیر باشد:

  • پردازنده ۲ هسته‌ای ۱ گیگاهرتزی
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • پشتیبانی از UEFI و Secure Boot
  • پشتیبانی از ماژول TPM 2.0
  • کارت گرافیک سازگار با DirectX 12
  • نمایشگر بزرگ‌تر از ۹ اینچ با رزولوشن 720p
  • اکانت مایکروسافت و اتصال به اینترنت

مایکروسافت نسخه بعدی ویندوز را در تعطیلات سال ۲۰۲۱ میلادی عرضه خواهد کرد و اگر سیستم شما به ویندوز ۱۰ مجهز باشد هم به عنوان یک آپدیت رایگان می‌توانید آن را دریافت کنید. اما اگر یک کاربر مک هستید و امیدوارید که بتوانید Windows 11 را روی کامپیوتر خود نصب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ماژول TPM چیست؟

TPM (یا به صورت کامل Trusted Platform Module) یک چیپ امنیتی است که رمزگذاری و ورود امن در سیستم را بهبود می‌بخشد. این چیپ در سیستم‌های جدید به صورت پیش‌فرض نصب است و مادربردهای قدیمی‌تر نیز می‌توانند جداگانه از این چیپ میزبانی کنند. ویندوز از چیپ TPM به همراه BitLocker و Secure Boot برای محافظت بهتر از سیستم استفاده می‌کند.

آیا کامپیوترهای مک دارای ماژول TPM هستند؟

برخی از کامپیوترهای مک اینتلی از یک چیپ TPM یکپارچه در پردازنده خود برخوردارند، ولی توسط سیستم پشتیبانی نمی‌شود. شاید اپل راهکاری برای فعال کردن و استفاده از این چیپ TPM را برای نصب ویندوز ۱۱ روی مک ارائه کند؛ اگرچه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

کامپیوترهای مک M1 اپل هم به طور کلی فاقد TPM هستند، در عوض اپل از چیپ امنیتی T2 خودش در داخل آن‌ها استفاده کرده است. با توجه به مهاجرت اپل از اینتل به سمت تراشه‌های ساخت خود، آینده روشنی پیش روی کاربرانی نیست که چشم انتظار پشتیبانی کامپیوترهای مک M1 خود از ویندوز ۱۱ بودند.

آیا می‌توان به صورت مجازی ویندوز ۱۱ را روی مک اجرا کرد؟

در صورتی که به هر دلیلی سیستم شما نتواند از گزینه بوت دوگانه استفاده کند، نصب ویندوز به صورت مجازی روی کامپیوتر مک شما روشی شدنی است. به جای نصب ویندوز ۱۱ روی حافظه مک خود، شما می‌توانید آن را روی یک نرم افزار شبیه‌ساز نصب کنید.

یکی از بهترین نرم افزارهای شبیه‌ساز برای نصب ویندوز روی مک، Parallels نام دارد که نسخه ۱۷ آن می‌تواند هم از ویندوز ۱۱ و هم macOS Monterey پشتیبانی کند. این نسخه از پارالل به یک چیپ مجازی TPM نیز مجهز است. این یعنی شما با نصب این شبیه‌ساز روی مک خود می‌توانید ویندوز ۱۱ را نیز تجربه کنید.

نصب ویندوز ۱۱ روی مک با Parallels 17

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*