پیدا کردن وسایل گمشده

پیدا کردن وسایل گمشده در سراسر کشور چگونه است؟

برای پیدا کردن وسایل گمشده گاهی اوقات مژدگانی در نظر می‌گیرند، اما راهکاری رایگان، قانونی و ساده‌ای برای آن در نظر گرفته شده که شاید از آن بی‌اطلاع باشید.

همه ما تا به حال وسایلی را گم کرده‌ایم که هیچ‌گاه موفق به پیدا کردنشان نشدیم. گم کردن وسایل در محیط خانه یا کار شاید چندان گیج‌کننده نباشد چرا که حداقل نسبت به محیطی که باید آن را بگردید شناخت دارید؛ اما مشکل زمانی گریبان‌گیر می‌شود که وسیله‌تان را در خیابان یا مکان‌های عمومی پرتردد گم کنید که حتی ندانید در کدام یک از آن‌ها ممکن است وسیله‌تان گم شده باشد.

حالا که در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و تقریبا برای هرکاری یک راه‌حل آنلاین، سریع و راحت وجود دارد، آیا برای پیدا کردن وسایل گمشده هنوز باید به صورت حضوری مکان‌های قبلی را بگردیم و روی دیوارها اعلامیه نصب کنیم؟ البته انجام این کار گاهی مفید بوده و منجر به یافتن وسیله‌تان می‌شود اما راه بهتر برای آن استفاده از سرویس آنلاین شرکت پست بوده که اطلاعات مربوط به پست یافته‌ها را در وبسایت خود بارگذاری می‌کند. با ما همراه باشید تا با ساز و کار این وبسایت و نحوه پس گرفتن وسایل آشنا شوید.

وبسایت پست یافته چیست؟

پیدا کردن وسایل گمشده

اگر به پشت مدارک مهمی نظیر کارت ملی، کارت خودرو و غیره نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که نوشته شده «از یابنده تقاضا می‌شود این کارت را به نزدیک‌ترین صندوق پستی بیاندازد». این موضوع از سال‌ها پیش در کشورمان رواج داشته و علاوه بر مدارک هویتی، حتی وسایل دیگری که امکان اثبات مالکیت آن‌ها وجود دارد به پست تحویل داده می‌شود. شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نیز بخش به خصوصی برای وسایل پیدا شده در وبسایت خود ایجاد کرده که آن را با نام «پست یافته‌ها» می‌شناسیم.

پیدا کردن وسایل گمشده

خوشبختانه اطلاعات این سایت مربوط به سراسر کشور بوده و فرقی نمی‌کند که مدارک و وسایل شما در چه شهری پیدا شود، چرا که اطلاعات آن در همین وبسایت آپلود خواهد شد. اطلاعات مربوط به پست یافته‌ها تقریبا هر 10 روز یکبار به روز می‌شود و هر وسیله به مدت 3 ماه نزد شرکت پست نگهداری خواهد شد. در صورت عدم پیگیری صاحب وسیله، پست یافته به سازمان‌های مرتبط فرستاده می‌شود. اما نحوه پیدا کردن وسایل گمشده در وبسایت پست یافته چگونه است؟

نحوه پیدا کردن وسایل گمشده در پست یافته

ابتدا باید به سایت رسمی شرکت پست ایران مراجعه کرده و با قرار دادن ماوس روی تب «خدمات پستی»، سرویس پست یافته را انتخاب کنید.

پیدا کردن وسایل گمشده

در صفحه جدید باز شده، روی تب «جستجوی پیدا شده‌ها» کلیک کنید تا به قسمت پیگیری وسایل گم شده دسترسی پیدا کنید.

پیدا کردن وسایل گمشده

سپس در صفحه زیر نوع وسیله، نام، نام خانوادگی و نام پدر صاحب وسیله را باید وارد کنید و با فشردن دکمه جستجو، پست یافته‌های شما نمایش داده می‌شوند. همچنین پیگیری وسایل گم شده‌تان تنها به وسیله وارد کردن کد ملی صاحب آن نیز قابل انجام است. اگر وسیله گم شده شما در لیست تعریف نشده بود می‌توانید قسمت نوع وسیله را بدون تغییر باقی بگذارید تا جست‌وجو میان تمامی وسایل صورت بگیرد.

پیدا کردن وسایل گمشده

با این وجود نوع وسیله‌های تعریف شده به اندازه کافی گسترده هستند و شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیت‌نامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت‌های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسایل نقلیه، کارت وسایل نقلیه، سند، معاینه و سایر مدارک خودرو، پلاک وسایل نقلیه، پروانه‌ها و گواهینامه‌ها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهر و اشیای قیمتی، انواع کیف، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام، کارت هوشمند سوخت، وسایل نقلیه، دسته چک و کارت منزلت می‌شوند؛ بنابراین احتمال پیدا کردن وسیله‌تان میان همین لیست بالاست.

پیدا کردن وسایل گمشده

پس از پر کردن فیلدهای ضروری، اگر وسیله‌ای متعلق به شما بوده و به پست یافته‌ها رسیده باشد در زیر لیست خواهد شد، درست همانند تصویر زیر.

پیدا کردن وسایل گمشده

 

در نظر داشته باشید اگر خودرو یا مدارک مربوط به آن را گم کرده‌اید بایستی به قسمت دیگری از وبسایت مراجعه کنید. دقیقا کنار گزینه جست‌وجوی پیدا شده‌ها، قسمت مخصوص وسایل نقلیه قرار گرفته که باید به آن وارد شوید.

پیدا کردن وسایل گمشده

سپس به صفحه مخصوص جست‌وجو برای پیدا کردن وسایل گم شده مربوط به وسایل نقلیه و خودرو هدایت خواهید شد. در اینجا هم باید علاوه بر اطلاعات مربوط به مالک، شماره پلاک و نوع پیدا شده را مشخص کنید. همانند قبل، اگر وسیله‌ای مرتبط با اطلاعات ورودی شما پیدا شود در همین صفحه به نمایش در خواهد آمد.

پیدا کردن وسایل گمشده

بدین ترتیب شما می‌توانید به صورت آنلاین و به راحتی وسایل مفقود شده خودتان را پیدا کنید و آن را از اداره پست تحویل بگیرید، حتی اگر آن را طی مسافرت و در شهر دیگری گم کرده باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*