ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 این گوشی را برای نصف جمعیت جهان غیرقانونی می‌کند

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل یک ویژگی جذاب برای طرفداران این برند است؛‌ اما از طرفی می‌تواند سبب غیر قانونی اعلام شدن این گوشی برای ۴۰ درصد از جمعیت جهان شود.

گوشی‌های ماهواره‌ای خدماتی همچون تماس و پیام متنی را از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای مختلفی نظیر گلوبال استار، اینمارست و ایریدیوم ارائه می‌دهند. اخیرا متوجه شدیم که آيفون 13 اپل نیز از ارتباط ماهواره ای پشتیبانی خواهد کرد. البته برخلاف سایر گوشی‌های ماهواره‌ای موجود در بازار، این ویژگی در آيفون 13 و آیفون 14 در ابتدا تنها محدود به تماس‌های اضطراری خواهد بود.

اگر از کاربران گوشی‌های اپل هستید، حتما می‌دانید که با نگه داشتن دکمه پاور و تنظیم صدا گزینه SOS (درخواست کمک اضطراری) فعال می‌شود. حالا اپل می‌خواهد کاری کند که این ویژگی از طریق اتصال ماهواره‌ای نیز برقرار باشد.

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل

بر اساس آخرین گزارشی که توسط Mark Gurman در بلومبرگ منتشر شده است، ویژگی‌های ماهواره ای آيفون 13 و آيفون 14 اپل تنها در برخی کشور‌ها در دسترس خواهند بود. هرچند که این خبر کمی گنگ است.

آيا نسخه مجهز به ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل فقط در آمریکا عرضه خواهد شد یا اینکه به عنوان یک گزینه اختیاری در سایر کشورها نیز حضور خواهد داشت؟ آیا چنین چیزی در کشور‌های دیگر غیر قانونی است؟ بله.

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل: راهکاری برای نجات از شرایط اضطراری

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل

اپل این فرصت را دارد که تا با ارائه یک ویژگی منحصر به فرد و متفاوت بازار را به هم بریزد. این ویژگی به لطف تراشه سفارشی شده کوالکام X60 که از ارتباط ماهواره ای پشتیبانی می‌کند، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این را در نظر داشته باشید که قرار نبود این چیپ تا پیش از سال ۲۰۲۲ در گوشی‌های هوشمند قرار بگیرد.

ارتباط ماهواره ای آيفون قطعا فوق‌العاده خواهد بود. مخصوصا هنگامی که در حال کوهنوردی هستید یا در اقیانوس به سر می‌برید یا اینکه صرفا به خاطر یکی از بلایای طبیعی در یک موقعیت اضطراری قرار دارید و شبکه‌های موبایل و اتصال وای‌فای نیز قطع شده اند.

همچنین قابلیت ارتباط ماهواره ای آیفون 13 ممکن است خیلی به صرفه‌تر از گوشی‌های ماهواره‌ای عادی در زمینه تعرفه‌های تماس‌ها یا پیام‌های خروجی باشد. البته این مورد قطعی نیست؛ اما اگر قرار است اتصال ماهواره‌ای به گوشی‌های هوشمند برسد (حتی اگر صرفا محدود به تماس یا پیام اضطراری باشد)، احتمالا اپل تلاش خواهد کرد تا هزینه ارتباطات ماهواره‌ای را کاهش دهد که در این صورت برای کاربر نهایی فوق‌العاده عالی خواهد بود.

آیفون 13 اپل همیشه متصل خواهد بود. این موضوع بی سابقه است و اهمیت خیلی زیادی دارد. اگر به وای‌فای دسترسی ندارید، اتصال 4G یا 5G در اختیار شما خواهد بود و اگر پوشش شبکه 5G وجود ندارد، ماهواره‌ها به شما خدمات رسانی می‌کنند. البته این را در نظر داشته باشید که سرعت اتصال ماهواره‌ ای به خوبی وای‌فای یا شبکه 5G نیست و حتی در صورتی که در آینده این ویژگی در گوشی‌های اپل گشترس پیدا کند نیز نمی‌توان انتظار کاری بیش از تماس یا ارسال پیام را از آن داشت.

چالش‌های پیش روی برنامه جاه‌ طلبانه اپل

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل / ممنوعیت گوشی‌های ماهواره ای

شاید از خودتان بپرسید که چرا اپل قابلیت ارتباط ماهواره ای آیفون 13 را محدود به تماس‌ها و پیام‌های اضطراری کرده است؟ خب، اول از همه اینکه شاید کوپرتینویی‌ها می‌خواهند کمی شرایط را بررسی کرده و سپس پشتیبانی کامل از این قابلیت را به گوشی‌های خود اضافه کنند؛ اما شاید دلیل مهم‌تر این باشد که این قابلیت تا حدودی غیر قانونی است.

گوشی‌های ماهواره‌ای در حداقل ۱۴ کشور جهان یا کاملا ممنوع هستند یا دریافت مجوز استفاده از آنها به این راحتی که فکر می‌کنید نیست. در حال حاضر جمعیت کره زمین به ۷.۸ میلیارد نفر می‌رسد و جمعیت ۱۴ کشور اشاره شده روی هم رفته تقریبا ۳.۲۵ میلیارد نفر است. همین موضوع نشان می‌دهد که بیش از ۴۱ درصد از جمعیت جهان قادر به بهره‌ بردن از ارتباط ماهواره ای iPhone 13 نخواهند بود.

در حقیقت اگر اپل تصمیم بگیرد که این ویژگی را فقط در آمریکا عرضه کند نیز حتی تعداد بسیار کمتری از طرفدارانش از آن بهره‌مند خواهند شد. مشکل اینجاست که حتی اگر شهروند آمریکا باشید و بخواهید با آیقون 13 یا آيفون 14 خود به یکی از کشور‌های زیر بروید، به احتمال زیاد با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

  • بنگلادش
  • میانمار
  • چاد
  • چین
  • کوبا
  • اتیوپی
  • هند
  • نیکاراگوئه
  • کره شمالی
  • روسیه
  • سریلانکا
  • سودان
  • ترکمنستان
  • سودان جنوبی

راه‌های پیش روی اپل برای حل این مشکل

راه حل اول: اپل می‌توانید این ویژگی را به صورت اختیاری روی گوشی‌هایش قرار دهد. در حال حاضر تنها گوشی هوشمندی که می‌تواند به ماهواره‌ها وصل شود Thuraya X5 نام دارد که می‌توانید مانند وای فای یا اتصال 4G/5G قابلیت اتصال ماهواره‌ای را هم به راحتی غیر فعال کنید. هرچند که این کار نیز آیفون 13 اپل را به یک گوشی غیر ماهواره‌ ای تبدیل نمی‌کند.

راه حل دوم: دومین گزینه پیش روی اپل می‌تواند این باشد که مدل‌های آیفون 13 را برای برخی بازار‌ها که ممکن است این قابلیت ممنوع باشد یا اینکه صرفا دردسر ساز شود، بدون چیپ X60 کوالکام عرضه کند. این تصمیم بدون شک برای کشور‌هایی همچون چین و هند ضروری است. این کشور‌ها در زمره بازار‌های مهم اپل هستند، ولی استفاده از گوشی‌های ماهواره ای در آنها بسیار محدود است.

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل / اپل پارک در کوپرتینو

راه حل سوم: اپل همچنین می‌تواند اعلام کرد که این قابلیت را به صورت آزمایشی فقط در بازار خانگی خود عرضه خواهد کرد. اگرچه این تصمیم می‌تواند باعث ناراحتی بسیاری از کاربران آيفون در کشور‌های دیگر شود، ولی کاملا قابل درک است. حتی انتخاب شرکت گلوبال استار به عنوان شبکه مورد استفاده اپل در ارتباط ماهواره ای را نیز می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

نکته مهم: پوشش ماهواره ای شبکه گلوبال استار تا حد زیادی متمرکز بر آمریکا، اروپا، استرالیا و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی است. بنابراین تصمیم اپل برای شراکت با Globalstar نمی‌تواند اتفاقی باشد. در واقع هیچ‌کدام از کشور‌هایی که استفاده گوشی‌های ماهواره ای در آنها ممنوع است (به جز نیکاراگوئه) در آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی یا استرالیا قرار ندارند.

احتمال استفاده از قابلیت ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل برای اهداف نادرست

اگر اپل تصمیم بگیرد ارتباط ماهواره ای آیفون 13 را برای گستره بیشتری از سناریو‌ها فعال کند، با چالش دیگری به نام سوء استفاده از این قابلیت مواجه می‌شود. دسترسی به گوشی‌های اپل کار سختی نیست و سازمان‌های تروریستی می‌توانند از پوشش گسترده ماهواره‌ ای گوشی‌های این شرکت استفاده کنند. به همین خاطر تصمیم اپل برای محدود کردن این قابلیت به تماس‌ها و پیام‌های اضطراری کار درستی بوده است.

ارتباط ماهواره ای آیفون 13 اپل

البته حتی اگر در آمریکا یا کشور‌های دیگر باشید نیز ممکن است عوامل خارجی دیگری بر توانایی شما در استفاده از قابلیت اتصال ماهواره ای آیفون تاثیر بگذارد. اگر دولت تصمیم بگیرد که به هر دلیلی شبکه را غیر فعال کند، شما چاره‌ای ندارید. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ ارتش نیجریه استفاده از گوشی‌های ماهواره ای را ممنوع اعلام کرد و تمامی ارتباطات این گونه شبکه‌ها را به خاطر حملات تروریستی در ایالت بورنو غیر فعال کرد.

در سال ۲۰۱۸ نیز پلیس هند گوشی‌های ماهواره‌ای ۴ نفر از سران شرکت‌های مهم آلمانی را توقیف کرد. این افراد در هنگام ورود به هند اعلام نکرده بودند که چنین دستگاهی به همراه دارند. البته در نهایت این گوشی‌ها از طریق شرکت به آلمانی‌ها پس داده شد ولی همچنان استفاده از گوشی‌های ماهواره‌ای حتی برای اتباع سایر کشور‌ها در هند ممنوع است.

جمع‌ بندی

ما نمی‌خواهیم این موضوع جدی‌تر از چیزی که هست به نظر برسد چون به هر حال قابلیت ارتباط ماهواره ای آیفون 13 فقط محدود به تماس‌ها و پیام‌های اضطراری خواهد بود؛ اما خیلی مشتاقیم که ببینیم اپل چطور می‌خواهد با مشکلات فنی، سیاسی و فرهنگی-اجتماعی عرضه یک گوشی هوشمند پرطرفدار با قابلیت اتصال ماهواره‌ای کنار بیاید. گوشی‌های سری آيفون 13 اپل در ۲۳ شهریور ماه رونمایی خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*