رسم و رسوم هالووین

با برخی از خرافات و رسم و رسوم هالووین آشنا شوید

مراسم با قدمت هالووین یا جشن Halloween همواره با خرافات و آداب عجیبی همراه بوده است. برای آشنایی با رسم و رسوم هالووین با ما همراه باشید.

هالووین که از اوایل قرن بیستم در میان مردم آمریکا گسترش پیدا کرد به وجود آمده از اعتقادات قبیله‌ای است. مردمان سلتیک (Celtic) نزدیک به 2000 سال پیش هالووین را جشن سال نو خود می‌دانستند،‌ مردمی که مکان سکونت آن‌ها ایرلند و انگلستان بود. در واقع نام اصلی آن سمهین بود که در زبان گیلیک معنی پایان تابستان را می‌دهد.

برخی از آداب و رسوم هالووین که هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله ساختن فانوس‌های کدو تنبل ریشه در فولکلور ایرلندی دارند. اما تعدادی از رسوم نیز توسط مردمان امروزی به آن اضافه شده‌اند که از جمله آن‌ها آب‌نبات‌های ذرت شکل است. اگر قصد دارید که خرافات و رسم و رسوم هالووینی آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با رسم و رسوم هالووین

1. خفاش‌ها

رسم و رسوم هالووین

به اعتقاد فولکلور قرون وسطا، مشاهده خفاش‌ها در مراسم هالووین می‌توانست اتفاقات بدی را به همراه داشته باشد،‌ چرا که این موجود را دستیار ساحره‌ها می‌دانستند. در یکی از افسانه‌های آن زمان آمده بود که گشتن سه مرتبه‌ای خفاش به دور یک خانه منجر به فوت یکی از اعضای آن خانه در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد شد. در افسانه‌ای نیز آورده شده بود ورود خفاش به خانه شما در هالووین به این معنا است که آن مکان به تسخیر ارواح درآمده و خفاش از طریق ارواح مأموریت یافته که وارد خانه شود.

2. جادوگران

رسم و رسوم هالووین

در مراسم سمهین، بتی تحت عنوان عجوزه (the crone) وجود داشت که افراد به آن احترام می‌گذاشتند. عجوزه که تحت عنوان مادر زمین و پیرزن شناخته می‌شود یک موجود خوش‌رو و با دانش است که آن را نمادی برای تغییر فصل‌ها و دانش می‌دانند. جادوگری با خال سیاه بزرگ روی دماغش که کلاه نوک‌تیز بر سر دارد و با خنده‌های شیطانی مشغول به هم زدن پاتیلی است که شما بارها این صحنه را در فیلم‌ها دیده‌اید از همین مادر زمین الگو گرفته شده است.

3. قاشق زنی

رسم و رسوم هالووین

یکی دیگر از رسم های هالووینی قاشق زنی نام داشت. مردم دوران قبل اعتقاد داشتند که طی مراسم سمهین ارواح اجازه پیدا می‌کنند تا وارد دنیای ما شوند. به اعتقاد آن‌ها ارواح لباس انسان بر تن کرده و مانند یک گدا به خانه آن‌ها رفته در زده و تقاضای غذا و پول می‌کنند. در صورتی که آن‌ها کمکی دریافت نمی‌کردند بسیار از فرد ناراحت شده و اقدام به تسخیر یا نفرین روح آنها می‌کردند.

در افسانه‌ای آورده شده است که ارواح اگر شما را در لباس خود ببینند تصور می‌کنند که شما نیز مانند آن‌ها هستید و روح‌ شما در این‌ صورت در امان خواهد ماند. مردم آمریکا از اوایل دهه 1950 مراسم قاشق زنی را به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار داده و رونق دادند.

4. عنکبوت‌ها

رسم و رسوم هالووین

یکی دیگر از نمادهای هالووینی عنکبوت بود. مردم آن زمان معتقد بودند که عنکبوت‌ها نیز مانند خفاش‌ها موجودات شیطانی و دستیار جادوگران هستند. در افسانه‌ای آورده شده بود که افتادن عنکبوت روی شمع و سوختن این موجود در شعله آن به معنای نزدیک بودن جادوگر به آن مکان است. همچنین در افسانه‌ای دیگر نیز آمده بود که رؤیت عنکبوت در هالووین توسط یک فرد به آن معنا است که فرد مورد توجه یکی از ارواح نزدیکانش قرار دارد.

5. گربه‌های سیاه

رسم و رسوم هالووین

در تزیینات هالووینی از گربه سیاه که بسیاری معتقد هستند بدشانسی می‌آورد استفاده زیادی می‌شود. این موجود از زمان تعقیب و دستگیری جادوگران در میان مردم چهره بدی پیدا کرد. در دوران گذشته زنان گوشه‌گیر و تنها را جادوگر می‌دانستند و معتقد بودند که حیوانات خانگی آن‌ها توسط شیطان و به منظور کمک در ساحرگی به آن‌ها اهدا شده است. در افسانه‌ای آورده شده بود که شیطان در قالب گربه با جادوگران به گفت‌وگو می‌پردازد. این عقیده در دنیای کنونی از بین رفته و گربه‌های سیاه را نماد شانس می‌دانند.

6. پاتیل

رسم و رسوم هالووین

به اعتقاد سلتی‌هایی که مسیحی نبودند پس از فوت، ارواح وارد پاتیل مادر زمین می‌شدند و در آنجا منتظر تناسخ می‌ماندند و عجوزه از طریق هم زدن پاتیل اقدام به ورود روح‌های جدید به آن می‌کرد و با این کار روح‌هایی که از قبل در پاتیل قرار گرفته بودند به زندگی باز می‌گشتند. امروزه نوشیدنی بخاردار جایگزین این پاتیل شده است.

7. جک فانوسی

رسم و رسوم هالووین

یکی دیگر از رسم و رسوم هالووین که ریشه در زمان‌های گذشته دارد ساخت فانوس کدو تنبل است. این رسم به کشاورزی با نام جم برمی‌گردد که در حالت مستی موفق به فریب دادن شیطان شد. اما وی با انجام این کار دیگر نتوانست پس از فوت نه جایگاهی برای خود در جهنم پیدا کند و نه بهشت. از این رو در برزخ ماند و با تکه‌ای ترب و زغال که توسط شیطان به او داده شده بود،‌ اقدام به ساخت فانوسی کرد تا بتواند به وسیله آن روح سرگردان خود را هدایت کند.

به اعتقاد مردم سلتی ساخت این فانوس‌ها و قرار دادن آن در بیرون از خانه منجر به هدایت شدن ارواح سرگردان می‌شود. در ابتدا برای درست کردن فانوس هدایت‌گر از تربی که درونش خالی شده استفاده می‌شد و شمعی را نیز درون آن قرار می‌دادند و با ساخت ظاهری ترسناک برای آن سعی در ترساندن ارواح می‌شد. در سال 1845 و به دنبال کم پیدا شدن سیب‌زمینی در ایرلند،‌ ساکنان این کشور تصمیم گرفتند تا به آمریکای شمالی مهاجرت کنند و با خود سنت ساخت فانوس هدایت‌گر را نیز وارد این منطقه کردند. اما به دلیل آن که در آمریکا ترب زیادی وجود نداشت، کدو را جایگزین آن کردند.

8. آب نبات ذرت شکل

رسم و رسوم هالووین

ساخت آب نبات‌های شبیه به ذرت که با هالووین بسیار هماهنگ است از دهه 1880 میلادی آغاز شد و همچنین در دهه 1900 نیز تولید آن به اوج خود رسید. برای درست کردن این آب نبات‌ها احتیاج به طی کردن مراحل سخت و زمان‌بری بود؛‌ اما آب نبات‌های ذرت شکل رفته رفته از طرفداران بسیاری برخوردار شد و هم‌اکنون در مراسم هالووین از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود.

9- دسته‌ جاروی جادوگرها

رسم و رسوم هالووین

در زمان‌های قدیم زنان تنها که با کسی معاشرت نداشتند به جادوگری متهم می‌شدند. اکثر آن‌ها اوضاع مالی خوبی نداشته و قادر به خرید اسب نبودند و از این رو برای عبور از جنگل از عصا استفاده می‌کردند. بعضی از آن‌ها نیز تصمیم می‌گرفتند تا جارو را جایگزین عصا کنند. در افسانه‌ها آورده شده است که در زمان برگزاری مراسم‌های شبانه جادوگران برای این که حس پرواز بگیرند معجون پرواز به بدن خود می‌مالیدند و به طور خیالی به پرواز در می‌آمدند. با مالیدن این پماد، بدن ساحره‌ها حس خود را از دست می‌داد و ضربان قلب آن‌ها بالا می‌رفت و کاملا گیج می‌شدند؛ این حالت‌ها باعث می‌شد آن‌ها تصور کنند به پرواز در آمده‌اند.

10- گرفتن سیب از آب

رسم و رسوم هالووین

در رسم و رسوم هالووین از سیب به عنوان یک میوه کم پیدا که امکان پیش‌بینی آینده را فراهم می‌کرد استفاده می‌شد. مردم آن زمان معتقد بودند نخستین شخصی که موفق شود سیب را بدون یاری گرفتن از دست‌ها از سطلی که با آب پر شده بود بیرون بکشد، اولین کسی خواهد بود که ازدواج می‌کند. در صورتی هم که شخص در نخستین مرتبه موفق به به دست آوردن سیب می‌شد بدان معنا بود که شخص به عشق واقعی خود خواهد رسید. اما افرادی که برای بیرون کشیدن سیب چند مرتبه سعی کرده و نهایتا موفق به بیرون کشیدن سیب می‌شدند در عشق و عاشقی با مشکل مواجه می‌شدند. در افسانه‌ای آورده شده اگر دختری که موفق به بیرون کشیدن سیب شده،‌ آن را در شب هالووین زیر بالش خود قرار دهد،‌ با عشق آینده خود در خواب ملاقات می‌کند.

11- شب شیطنت

رسم و رسوم هالووین

برخی از افراد که نمونه بارزی از آنان نوجوانان بودند در مراسم هالووین به سراغ شوخی با همسایگان خود می‌رفتند. آن‌ها برای این کار از روش‌های بسیاری استفاده می‌کردند که از جمله آن‌ها له کردن فانوس کدو تنبل، پرت کردن تخم مرغ به خانه همسایگان و پیچیدن دستمال کاغذی دور خانه آن‌ها بود. سلتی‌ها برای جشن گرفتن سمهین کارهای بسیاری مانند شوخی‌های بامزه، آتش بازی و بازی‌های مختلف دیگر انجام می‌دادند. مراسم سمهین از دهه‌های 1920 و 1930 و به دلیل رکود آن زمان چاشنی خراب‌کاری و خشونت همراه شد. به منظور این که بتوان جلوی این خرابکاری‌ها را گرفت رسمی مانند قاشق زنی ساخته شد و بچه‌ها نیز شکلات می‌گرفتند. استفاده از این روش با موفقیت همراه شد و برخی افراد خراب‌کاری‌های خود را از 31 به 30 اکتبر منتقل کردند.

12. رنگ‌های هالووینی

رسم و رسوم هالووین

بیشترین رنگ‌هایی که برای رسم و رسوم هالووین از آن‌ها استفاده می‌شود رنگ‌های سیاه و نارنجی هستند. جشن‌های برداشت محصول و پاییز برای افرادی که مسیحی نبودند با این رنگ‌ها انجام می‌شد. رنگ سیاه نماد تغییر فصل و مرگ تابستان بود و همچنین رنگ نارنجی نیز نماد تغییر رنگ برگ‌ها و محصولات بود. پس از گذشت مدتی برای جشن گرفتن هالووین از رنگ‌های دیگری مانند زرد، سبز و بنفش نیز استفاده شد.

13. آبنبات سیب

رسم و رسوم هالووین

به دنبال گسترش مراسم قاشق زنی در آمریکای شمالی استفاده خوراکی‌هایی که از یک سیب چوب‌دار تشکیل و با شکر پوشش داده شده‌اند بسیار رونق گرفت. هم‌اکنون برای درست کردن این خوراکی خوشمزه از مواد غذایی دیگری نیز مانند آجیل، کارامل و شکلات استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این خوراکی خوشمزه ترکیبی از رسم و رسوم رومی و سلتی است. فستیوال رومی پانوما که در آن افراد به درخت سیب به عنوان الهه درختان میوه احترام می‌گذاشتند، در همان زمان برگزاری مراسم سمهین بود. سیب هم نمادی در مراسم سمهین و هم نماد الهه درختان میوه بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*