10 مورد از ترفندهای سرچ گوگل برای بهینه‌سازی نتایج جستجو

10 مورد از ترفندهای سرچ گوگل برای بهینه‌سازی نتایج جستجو

اگر از گوگل برای جستجوی موضوعات مختلف استفاده می‌کنید، بد نیست با 10 مورد از ترفندهای سرچ گوگل آشنا شوید تا بتوانید نتایج بهتری به دست آورید.

کمتر کسی در جهان وجود دارد که تاکنون نام موتور جستجوگر گوگل را نشنیده باشد و با قابلیت‌های آن، آشنا نباشد. کاربران زیادی در سراسر جهان به صورت روزانه با گوگل مشغول فعالیت هستند. در این مقاله ترفندهای سرچ گوگل را آموزش خواهیم داد که می‌توانند نقش زیادی در نمایش نتایج دقیق جستجوهای روزانه شما داشته باشند.

آشنایی با فعالیت صفحه جستجوی گوگل

قبل از این که بخواهیم وارد آموزش ترفندهای سرچ گوگل شویم، بهتر است بدانید گوگل دارای صفحه‌ای اختصاصی به منظور آشنایی شما با روش‌های جستجو است. تولیدکنندگان، مالکان وب سایت‌ها و سایر کاربران از سال 2016 میلادی به این صفحه خاص دسترسی پیدا کرده‌اند. همچنین گوگل در آگوست سال 2021 منابع خود را بروزرسانی کرد. دنی سالیوان (Dany Sullivan)، مدیر بخش جستجوی گوگل در بیانیه‌ای مدعی شد که این صفحه برای کمک به کاربران ایجاد شده تا بدین ترتیب با روش‌های صحیح جستجو در گوگل آشنا شوند.

ترفندهای سرچ گوگل - 1

سالیوان پیرامون آپدیت ماه آگوست هم توضیح داد که سوالات زیادی پیرامون چگونگی فعالیت سرچ گوگل توسط کاربران مطرح شده بود و همین مسئله باعث شد تا اطلاعات منتشرشده را بروزرسانی کنند.

ترفندهای سرچ گوگل

در ادامه کار شما را با 10 ترفند سرچ گوگل آشنا خواهیم کرد تا بتوانید نتایج جستجوی بهتری را کسب کنید. برخی از ترفندها امکان دارد بدیهی باشند، اما برخی از آن‌ها برای شما جدید خواهند بود. قطعا نکات زیادی پیرامون یادگیری جستجوی گوگل وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

1: شناسایی عملکرد جستجو

نخستین گام برای متخصص شدن در زمینه سرچ گوگل را می‌توان یادگیری عملکرد آن دانست. شما باید روش کار کردن صفحه سرچ گوگل را بدانید تا بتوانید نتایج دلخواه خود را به دست آورید. مطالب تخصصی زیادی در بلاگ وجود دارند که می‌توانند آموزش‌های لازم را ارائه دهند. همچنین فایل‌های ویدیویی هم می‌توانند برای مرور کلی نکات، مناسب باشند.

2: افزودن پارامترهای بیشتر در سرچ گوگل

در صورتی که از پارامترهای اضافی در سرچ گوگل استفاده کنید، خواهید دید که موتور جستجوگر می‌تواند محتوای دقیق موردنظرتان را پیدا کرده و نمایش دهد. در حقیقت شما می‌توانید پارامترهای ذکرشده را به سادگی و تنها با افزودن یک کلمه یا عبارت در میان علامت نقل و قول، مشخص کنید.

ترفندهای سرچ گوگل - 2

فرض کنید که قصد دارید پیرامون یک مدل خاص از کفش جستجو کنید، اما فقط می‌دانید که از کفش موردنظر در کدام یک از فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌شود. بهتر است سرچ خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که حداقل نام فعالیت ورزشی خود را درون نماد مربوطه قرار دهید تا امکان نمایش نتیجه موردنظر توسط گوگل فراهم شود.

3: استفاده از تنظیمات پیشرفته جستجو

در جستجوی گوگل با یک گزینه مربوط به جستجوی پیشرفته برخورد خواهید کرد که به شما اجازه می‌دهد کنترل بیشتری روی درخواست‌های ارائه شده پیدا کنید. برای استفاده از آن باید روی نماد چرخ دنده موجود در سمت راست صفحه نتایج جستجو کلیک کنید. سپس گزینه جستجوی پیشرفته (Advanced Search) را انتخاب کنید.

ترفندهای سرچ گوگل - 3

با استفاده از جستجوی پیشرفته می‌توانید به سادگی صفحه‌های وب را که فقط با یک زبان خاص در دسترس قرار دارند یا وب سایت‌های مربوط به یک حوزه خاص را بیابید. در حالت کلی با استفاده از بخش جستجوی پیشرفته گوگل می‌توانید زندگی را برای خود ساده‌تر کنید.

4: موضوع موردنظرتان را برای جستجو، توضیح دهید

یکی از روش‌های جستجو در گوگل را می‌توان تطبیق اصطلاحات دانست. به عنوان مثال، در صورتی که کفش دوندگی را جستجو می‌کنید، گوگل صفحه‌هایی را نمایش می‌دهد که کلمات دویدن و کفش در آن‌ها وجود دارد. بنابراین در صورتی که نمی‌توانید یک موضوع را به خاطر آورید، سعی کنید آن را با کلماتی که برای توضیح یک موضوع به دوست خود استفاده کنید، توضیح دهید. برخی وب سایت‌ها ممکن است از زبان مشابهی همانند توضیحات شما استفاده کنند و بدین ترتیب، گوگل بتوانید نتیجه موردنظر را نمایش دهد.

5: توصیف موضوع برای جستجو

هنگامی که موضوعی را در گوگل جستجو کنید، معمولا برخی موارد خاص می‌توانند به شما کمک کنند. باید روی اطلاعاتی که مخصوص جستجوی شما است، تمرکز کنید. به عنوان مثال، در صورتی که یک پرچم را مشاهده کردید و نمی‌دانید متعلق به کدام یک از کشورها است، باید بخش‌های مختلف آن را توصیف کنید.

6: جستجو را با روش‌های متفاوت انجام دهید

در صورتی که با یک بار جستجو موفق به پیدا کردن موضوع موردنظرتان نشوید، باید شرایط مختلف را مورد بررسی قرار دهید. استفاده از کلمه‌های کلیدی مترادف می‌تواند شما را به نتایج گسترده‌ای برساند. به عنوان مثال، اگر عبارت پرچم با پس زمینه آبی و صلیب زد را جستجو کرده و به نتیجه‌ای دست پیدا نکردید، بهتر است عبارت پرچم‌هایی با صلیب زرد را هم جستجو کنید.

7: حذف نتایج ناخواسته جستجو

گاهی وقت‌ها ممکن است بخواهید نتایج جستجوی شما در گوگل فاقد عبارت‌های خاص باشد، علی‌الخصوص عبارت‌هایی که توهین یا ناراحت‌کننده شناخته می‌شوند.

ترفندهای سرچ گوگل - 4

در جستجو با علامت منفی (-) به گوگل خواهید گفت نتایج مربوط به کلمات قبل از منفی را جستجو کند.

8: بررسی نتایج جستجوی بصری

معمولا مثال‌های بصری می‌توانند شما را سریع‌تر به خواسته‌ای که دارید، برسانند. شما برای جستجو از طریق نتایج بصری می‌توانید روی برگه تصاویر یا فایل‌های ویدیویی کلیک کنید. همچنین می‌توانید یک تصویر را از روی دسکتاپ، بکشید و آن را برای جستجو در گوگل قرار دهید.

همچنین با استفاده از گوگل لنز می‌توانید از دوربین گوشی خود برای شناسایی اشیاء در دنیای واقعی استفاده کنید. برنامه گوگل را در اندروید و iOS باز کرده و روی نمایه دوربین در نتایج جستجو برای شروع کار ضربه بزنید. با انجام کار، موفق شده‌اید یکی از ترفندهای سرچ گوگل را مورد استفاده قرار دهید.

9: اعتبار منبع خود را بررسی کنید

شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر پیرامون وب سایت‌هایی که آشنا نیستند از ابزار داخلی جستجوی گوگل استفاده کنید. هنگام مشاهده نتیجه یک جستجو، کافی‌ست روی سه نقطه عمودی موجود در کنار عنوان کلیک کنید. با انجام این کار، یک پنل نمایش داده می‌شود که اطلاعاتی مربوط به علت انتخاب نتیجه موردنظر را نشان خواهد داد. با انجام این کار می‌توانید با پارامترهای گوگل پیرامون نمایش نتایج جستجوها آشنا خواهید شد.

10: مدیریت تاریخچه جستجو

کاربرانی که به صورت منظم از گوگل استفاده می‌کنند، تمایل دارند نسبت به کنترل داشتن روی تاریخچه جستجوی خود اطمینان داشته باشند. برنامه گوگل دارای یک کلید مخصوص بوده که می‌تواند کلیه تاریخچه جستجو در 15 دقیقه گذشته را حذف کند.

ترفندهای سرچ گوگل - 10

در پنل وب و برنامه (Web & App) می‌توانید قابلیت حذف خودکار تاریخچه جستجو را فعال‌سازی کنید. همچنین امکان مشاهده سابقه جستجو به صورت دستی و حذف آن‌ها هم وجود دارد.