افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در قالب طرح واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی

به تازگی طرحی با عنوان واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار مجلس قرار گرفته است که اجرای آن باعث افزایش قیمت بنزین خواهد شد.

به تازگی در خصوص بالا رفتن قیمت بنزین بحث‌هایی به میان آمده است. این در صورتی است که آخرین افزایش قیمت بنزین در سال 98 چندان برای کشور خوش‌آیند نبود و به دنبال این افزایش به دلیل اعمال روشی غلط برای اجرا، کشور با هزینه‌های بسیاری مواجه شد. اکنون و پس از گذشت دو سال مجلس یازدهم قصد دارد در زمینه اصلاح یارانه انرژی تلاش کند.

هدف اصلی واقعی‌سازی است نه افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین

مطابق با تازه‌ترین اظهارات فریدون عباسی،‌ عضو کمیسیون انرژی مجلس در ارتباط با طرح تغییر قیمت حامل‌های انرژی،  لازم است تا افراد کم بضاعت در نتیجه واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی و همچنین مدیریت مصرف آن مبالغی را دریافت کنند. وی در ادامه عنوان کرد که مطابق با سخنان مقام معظم رهبری باید تکلیف یارانه پنهان در بخش بنزین و نفت روشن شود. از این رو لازم است تا قیمت‌های حامل‌های انرژی به نحوی که طبقه کم‌بضاعت جامعه آسیبی نبینند و همچنین با دقت و احتیاط فراوان واقعی‌سازی شود.

لازم به ذکر است بر خلاف ادعاهای برخی از رسانه‌ها که عنوان می‌کنند مردم به دنبال اجرای این طرح با فشار زیادی مواجه خواهند شد،‌ هدف اصلی از اجرای این طرح واقعی‌سازی است و افزایش قیمت بنزین یا… در دستور کار قرار ندارد. مصرف انرژی با اجرایی شدن این طرح به نحو درستی مدیریت خواهد شد و لازم است تا مبالغی به افراد کم‌بضاعت تقدیم شود.

فریدون عباسی در ادامه عنوان کرد یکی از طرح‌هایی که می‌توان به کار گرفت طرح وان است. این طرح از چندی پیش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و بر این امید هستیم تا در مرحله اجرا ایرادهای طرح گرفته شود. به اجرا درآمدن این طرح نیازمند همکاری و مشارکت دولت و مجلس است. با اجرایی شدن طرح وان شهروندان می‌توانند یارانه‌ای که دریافت می‌کنند را در هر حوزه‌ای که لازم دانستند به کار گیرند و برای پرداخت هزینه‌های دیگر از سرمایه‌های خود استفاده کنند.

مشکلات یارانه پنهان در حوزه بنزین و نفت با به اجرا درآمدن طرح‌هایی مانند طرح وان حل خواهد شد و افراد در صورت واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی مصرف را با دقت به سرمایه خود انجام می‌دهند و باید اشخاصی که مصرف بیشتری دارند برای دریافت خدمات و آسایش اقدام به پرداخت مبلغ بالاتری کنند. لازم است تا افراد کم بضاعت از یارانه‌ای که به حساب افراد ثروتمند ریخته می‌شود بهره‌مند شوند. با تمام این تفاسیر هم‌اکنون طرح‌های این چنینی در دست بررسی قرار دارند که با همکاری و مساعدت دولت می‌توان آن‌ها را به مرحله اجرا رساند.

آیا واقعی سازی به معنای افزایش قیمت است؟

افزایش قیمت بنزین

فریدون عباسی در ادامه با تکذیب افزایش قیمت بنزین به دنبال واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی بیان کرد که واقعی‌سازی قیمت‌ها چیزی جز برداشت یارانه از حامل‌های انرژ‌ی نیست، چرا که یارانه به حامل‌های انرژی تخصیص داده می‌شود. مردم در نتیجه این اظهارات غلط آسیب می‌بینند و اعتماد خود را نسبت به مسئولان از دست می‌دهند. لازم به ذکر است که شفافیت در تخصیص درآمد ناشی از این طرح به گسترش و پیشرفت زیرساخت‌های کشور می‌تواند باعث شود تا مردم واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی را مثبت ببینند و همچنین این پیشرفت می‌تواند زمینه‌ ساز عدالت اجتماعی شود.

قیمت بنزین باید با توجه به فوب خلیج فارس تعیین شود

افزایش قیمت بنزین

سعید میرترابی، کارشناس حوزه انرژی با اشاره به این که قیمت‌گذاری بنزین در کشور بدون هیچ‌گونه توجهی به فوب خلیج فارس انجام می‌شود عنوان کرد لازم است در تعیین قیمت بنزین همانگونه که در قانون برنامه‌های توسعه آورده شده است به فوب خلیج فارس توجه ویژه شده و درست همانند آن قیمت‌گذاری شود. البته بازارهای جهانی مبنای قیمت فوب خلیج فارس است و مطابق با آن قیمت بالا رفته و کاسته می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت یکی شدن قیمت‌ها با فوب خلیج فارس تغییر در قیمت جهانی نفت و دلار روی قیمت بنزین تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

میرترابی در ادامه بیان کرد باید قبل از به اجرا رسیدن این طرح مشخص شود که مردم تا چه میزان پذیرای آن هستند و همچنین مشخص شود که آیا از امکانات لازم برای اجرای آن بهره‌مند هستیم یا خیر. اما اجرای این طرح هم‌اکنون نیز با تأخیر زیادی همراه شده است و باید خیلی زودتر اجرا می‌شد. قطعی شدن این طرح از آنجایی که قیمت ارز بدون وقفه در حال بالا رفتن است منجر به افزایش قیمت بنزین به صورت شدید خواهد شد. از این رو باید دولت چاره‌ای بی‌اندیشد تا بتواند از آسیب رسیدن به  اقشار ضعیف جامعه در نتیجه این افزایش قیمت جلوگیری کند.

مطابق با اظهارات میرترابی،‌ می‌توان با افزایش قیمت بنزین کسری بودجه دولت را که مطابق با پیش‌بینی‌ها نزدیک به 50 درصد است جبران کرد،‌ البته باید از ورود آسیب به اقشار ضعیف جلوگیری شود. از طرفی دیگر با اجرای این طرح قاچاق سوخت نیز از بین خواهد رفت، چرا که پایین‌تر بودن قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه باعث می‌شود بنزین از ایران وارد سایر کشورها شده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

دولت جدید سیاست پلکانی را اجرا خواهد کرد

رضا مقیمی عنوان کرد دولت‌ها در سیاست‌گذاری حوزه انرژی، بنزین را که یک کالای بسیار مهم است مورد توجه قرار می‌دهند. در طول سال‌های پیش برنامه‌ریزی‌هایی به منظور کنترل قیمت انجام شده، اما از آنجایی که دولت همواره با کمبود بودجه مواجه بوده است،‌ نتوانسته تا به این حوزه یارانه‌ای را تخصیص دهد.

احتمالا دولت جدید برای افزایش قیمت بنزین به علت خوش‌آیند نبودن تجربیات اخیر از سیاست پلکانی استفاده کند. به کارگیری این سیاست می‌تواند دید مردم را نسبت به این افزایش مثبت‌تر کند. یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که باعث هدر رفتن منابع مالی دولت می‌شود مشکل یارانه‌های انرژی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. این در صورتی است که دولت‌ها معمولا تلاش می‌کنند با اقداماتی از جمله بالا نبردن قیمت حامل‌های انرژی طرفداران بسیاری را در میان مردم پیدا کنند.