طرح صیانت

طرح صیانت به صورت آزمایشی توسط اپراتورها اجرا می‌شود

مدتی پیش اپراتورهای تلفن همراه به صورت آزمایشی طرح صیانت از فضای مجازی را اجرا کردند. قرار است این طرح در اینترنت های ثابت و خانگی هم اجرا شود.

در چند ماه گذشته، اجرای طرحی با نام صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح شد که مخالفان زیادی داشت. بعد از مشکلاتی که برای اینترنت همراه به وجود آمد، شنیده شد اپراتورهای تلفن همراه در حال اجرای آزمایشی این طرح هستند و اکنون اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت هم قصد اجرای این طرح را دارند.

طرح صیانت راهی برای ایجاد شبکه ملی؟

از زمان تصویب طرح صیانت در مجلس، اپراتورها بسته‌هایی عجیب با شرایط اینترنت ملی و داخلی ارائه دادند و پس از آن هم قطعی اینترنت همراه و ثابت به طور مکرر توسط کاربران گزارش شده است. بنا بر اعلام یکی از مشترکان اینترنت ثابت ایرانسل، اینترنت این اپراتور دو هفته قطع شده و پاسخ درستی هم از جانب پشتیبانی دریافت نکرده است. در شبکه های اجتماعی هم کاربران بسیاری به کیفیت اینترنت کشور معترض هستند.

با توجه به اقدامات اخیر اپراتورها، احتمالا شاهد اجرا شدن طرح صیانت و ایجاد زیرساخت برای شبکه ملی اطلاعات توسط اپراتورها خواهیم بود. به نظر می‌رسد طرح محدودسازی پهنای باند در آینده نزدیک اجرایی شود.

محدودیت و افزایش قیمت اینترنت 

با این که تعداد زیادی از فعالان، شکایت خود از این طرح را ابراز کرده‌اند، اما اپراتورهای تلفن همراه اقدامات جدیدی در راستای اجرای این طرح انجام می‌دهند. سرعت اینترنت هم که حال و روز خوبی ندارد. ضمنا شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خانگی هم تعرفه‌های خود را افزایش داده‌اند که احتمالا کاهش مصرف را در پی خواهد داشت.

برای نمونه می‌توان به شرکت‌های آسیاتک، شاتل، های وب و پارس آنلاین اشاره کرد که اعلام کردند تعرفه آنها بدون اطلاع قبلی افزایش 25 تا 50 درصدی داشته است. جالب است بدانید که ممنوعیت افزایش تعرفه اینترنت در سال 1400 در مجلس تصویب شده بود. کارشناسان این حوزه می‌گویند هزاران میلیارد رانت در طرح صیانت نهفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. هر چند این پست رفت صفحه ۲. ولی خدمت نویسنده عرض میکنم که چنانچه اپراتورها پیشاپیش این طرح را اجرا کنند به معنای اینه که صدرصد این طرح اجرا میشه احتمالا تا چند ماه آینده تمام ایران دسترسی به اینترنت آزاد را نخواهد داشت

  2. هر چه آید سال نو بازم دریغ از پارسال

  3. خدا خودش رحم کنه!