جایزه ایگ نوبل 2021

تحقیقات عجیب علمی موفق به دریافت جایزه ایگ نوبل 2021 شدند

مراسم ایگ نوبل 2021 به تازگی در دانشگاه هاروارد برگزار شد و طی آن عجیب‌ترین و مضحک‌ترین تحقیقات در چند بخش این جایزه را دریافت کردند.

سی و یکمین مراسم ایگ نوبل به تازگی در دانشگاه هاروارد برگزار شد و در جریان آن ریاضی‌دانان،‌ پزشکان،‌ دانشمندان و اقتصاددانان 24 کشور به دلیل تحقیقات عجیب خود موفق به دریافت 10 جایزه ایگ نوبل 2021 شدند. لازم به ذکر است که این مراسم در سال جاری همانند سال گذشته به علت فراگیری ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد.

در ادامه به برندگان جوایز ایگ نوبل 2021 اشاره خواهیم کرد:

معرفی برندگان جایزه ایگ نوبل 2021

ریش، صورت را از ورود آسیب جدی در دعوا محافظت می‌کند

جایزه ایگ نوبل 2021

ایگ نوبل صلح با تحقیق روی این مسئله که هدف از ریش گذاشتن جلوگیری از ورود آسیب به صورت در هنگام دعوا است، به دکتر دیوید کریر از دانشگاه یوتا (Univercity of Utah)‌ رسید. وی در جریان این تحقیق و به منظور رسیدن به جواب، وزنه‌ای را روی ماده‌ای استخوان مانند که پشم گوسفند آن را در بر گرفته بود انداخت و تحقیق وی مشخص ساخت که پوست پوشیده شده از مو انرژی بیشتری را نسبت به پوست بدون مو جذب می‌کند. لازم به ذکر است که دکتر کریر در واکنش به دریافت این جایزه عنوان کرد پس از برنده شدن احساس عصبانیت به من دست داد و برای دریافت یا عدم دریافت آن دو دل بودم که نهایتا تصمیم به دریافت آن گرفتم.

کریر در ادامه بیان کرد ریش تا حدی از ورود آسیب به پوست و استخوان‌ها جلوگیری می‌کند؛‌ اما محافظت ایجاد شده از آن صد در صدی نیست. وی هم‌اکنون در تلاش است تا متوجه شود آیا ریش می‌تواند از فک در مبارزت با جلوگیری از دید دقیق محافظت کند یا خیر.

ارتباط چاقی با فساد ملی

پاولو بلاواستکی (Pavlo Blavatskyy)،‌ استاد دانشگاه اقتصاد مون‌پلیه (Montpellier Business School) موفق به دریافت جایزه ایگ نوبل اقتصاد در سال 2021 شد. وی با بهره‌گیری از تصویر سیاستمداران و الگوریتم بینش رایانه‌ای دریافت که چاقی و فساد ملی با یکدیگر در ارتباط بسیار نزدیک هستند.

همچنین تحقیقی که نشان داد علت عدم برخورد مداوم عابران پیاده با هم چیست به جایزه ایگ نوبل فیزیک رسید. جایزه حشره‌شناسی ایگ نوبل نیز به جان مولرنان (John Mulernnan)،‌ فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا رسید. وی با خلق روشی تازه یعنی استفاده از حشره‌کش دارای فسفات برای نابود کردن سوسک‌ها در زیر دریایی موفق شد به این جایزه دست پیدا کند.

آدامس‌های چسبیده به کف خیابان و کرگدن‌های سر و ته

گروهی از محققان به این نتیجه دست یافتند که بهترین روش برای جابه‌جا کردن کرگدن‌هایی که آرام‌بخش دریافت کرده‌اند به طور سر و ته و هوایی است؛ این تحقیق، جایزه ایگ نوبل حمل و نقل را دریافت کردند. علاوه بر این تحقیقی که مشخص ساخت آدامس‌های قرار گرفته در کف خیابان دارای باکتری‌های خطرناکی هستند موفق به دریافت جایزه بوم‌شناسی ایگ نوبل شد.

جایزه ایگ نوبل 2021

دکتر سوزان شوتز (Susanne shotz) از دانشگاه لوند (Lund University) با تحقیق در خصوص این که گربه‌ها با صداهایی نظیر جیغ زدن، میومیو کردن، خر خر کردن،‌ ناله کردن و غرغر کردن اقدام به ارتباط برقرار کردن می‌کنند به جایزه نوبل زیست‌شناسی ایگ نوبل رسید.

جایزه ایگ نوبل شیمی نیز با تحقیق در خصوص چگونگی عوض شدن انتشار بوی بدن افراد در هنگام تماشای فیلم‌های کمدی، خشن و… در سینما به پرفسور جاناتان ویلیامز (Jonathan Williams) از مؤسسه شیمی ماکس پلانک (Max Planck institute for Chemistry) رسید. نتایج به دست آمده از این پژوهش مشخص ساخت که سطح ایزوپرن (isoprene) در میان افراد با سنین مختلف در هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک متفاوت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*