ثبت شکواییه آنلاین

راهنمای ثبت شکواییه آنلاین در سامانه قوه قضاییه

اگر نمی‌دانید جهت ثبت شکواییه آنلاین و بدون معطلی در سامانه قوه قضاییه باید چه کنید با گجت نیوز همراه باشید تا مراحل آن را زیر ذره‌بین ببریم.

همه ما علاقه داریم مشکلات و مسائل زندگی‌مان بدون درگیری و دعوا برطرف شود اما گاهی اوقات چاره‌ای به جز ثبت شکواییه باقی نمی‌ماند. این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که بدانیم هرروز وقت زیادی از افراد شاکی صرف ثبت شکایت می‌شود و این موضوع به نارضایتی بیشتر آن‌ها دامن می‌زند.

خوشبختانه راهکاری ساده برای ثبت شکواییه آنلاین تعبیه شده تا کمی از حالت سنتی قبلی فاصله بگیریم و کارهایمان با سرعت بیشتری انجام شوند. با این راهکار امکان ثبت شکایت بدون حضور فیزیکی در دادگاه فراهم شده تا در این شرایط کرونایی، رفت و آمد در محیط‌های سربسته کاهش یابد.

سامانه ثبت آنلاین شکواییه توسط قوه قضاییه طراحی شده تا علاوه بر سرعت بخشیدن به کارها، شاکی، وکیل یا نماینده قانونی‌اش بتوانند با راحتی بیشتری با این قوه ارتباط برقرار کنند. این سامانه آنلاین خود بخشی از وبسایت قوه قضاییه کشور بوده که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

ثبت شکواییه آنلاین در سامانه قوه قضاییه

برای شروع باید به این وبسایت مراجعه کنید که برای ثبت شکایات و شکواییه طراحی شده و روی دکمه تقدیم شکواییه کلیک کنید.

از همان ابتدای کار باید مشخص کنید که چه کسی در حال ثبت شکایت است. گزینه‌های پیش روی شما شامل شاکی، وکیل و نماینده هستند و ما در این مرحله گزینه «شخصا شکواییه را ارائه می‌نمایم» را انتخاب می‌کنیم تا به مرحله بعدی برویم.

حال به فرم‌های مخصوصی می‌رسیم که در 8 قسمت شاکی، متشکی عنه، وکیل، نماینده، موضوع شکایت، شرح شکایت، دلایل و منضمات گنجانده شده‌اند. در بخش شاکی بایستی اطلاعات هویتی فرد یا افراد شکایت‌کننده را به طور دقیق وارد کنید. این اطلاعات شامل نوع شخص، اطلاعات سجلی، اقامت‌گاه و اطلاعات تماس می‌شوند.

در صورتی که تعداد افراد شاکی بیشتر از یک نفر باشند می‌توانید روی گزینه «افزودن شاکی» در پایین صفحه، اطلاعات شاکیان دیگر را نیز وارد کنید و سپس وارد مرحله بعد شوید.

در مرحله بعد به تب «متشکی عنه» می‌رسیم که در واقع همان شخصی است که می‌خواهید علیه او شکواییه ثبت کنید. در این قسمت نیز باید مشخصات فرد شکایت‌شونده را وارد کنید و اگر آن‌ها را نمی‌دانید، روی گزینه «مشخصات متشکی عنه را نمی‌دانم.» در بالای صفحه کلیک کنید.

از آنجایی که در ابتدا گزینه شاکی را انتخاب کردیم، تب‌هایی وکیل و نماینده به کار نخواهند آمد و مستقیما به تب «موضوع شکایت» هدایت خواهیم شد.

در اینجا باید موضوع ثبت شکواییه آنلاین خود را از میان یک لیست انتخاب کنید. سپس تاریخ و محل وقوع جرم باید ثبت شود. اگر موضوع شما در لیست وجود ندارد روی باکس پایین صفحه که نوشته «نمی‌توانم موضوع شکایت را از فهرست تعیین کنم» کلیک کنید. همچنین اگر از تاریخ و محل وقوع جرم اطلاعی ندارید باید روی گزینه روبرو یعنی «نمی‌توانم تاریخ وقوع جرم را تعیین کنم» یا «نمی‌توانم محل وقوع جرم را تعیین کنم» کلیک کنید.

اگر در مورد چند موضوع می‌خواهید شکایت کنید با کلیک روی دکمه «افزودن موضوع شکایت» در پایین صفحه، موضوعات جدید را به شکواییه‌تان بیافزایید. سپس روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید.

حالا باید متنی که برای ثبت شکواییه آنلاین در نظر گرفته‌اید را تایپ کنید و به مرحله بعد بروید.

در بخش دلایل می‌توانید علاوه بر دلایل موضوع شکایت، جهت تحقیقات و اقدامات شکواییه‌تان درخواست داشته باشید. درخواست استعلام، شهادت شهود و مطلعین، درخواست جلب نظر کارشناس و پزشکی قانونی، تحقیقات و معاینه محلی، بازرسی مرسولات پستی، مخابراتی و صوتی، شماره پروند استنادی، اتیان سوگند و غیره این اقدامات را تشکیل می‌دهند.

پیش از ورود به مرحله منضمات باید شکواییه‌تان را ثبت کرده و سپس مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.

پس از ثبت شکواییه آنلاین، یک کد رهگیری روی صفحه نمایان می‌شود که با استفاده از آن، کد ملی و شماره موبایل‌تان می‌توانید با مراجعه به همان صفحه اول نسبت به پیگیری شکایتتان اقدام کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*